Permalänk
Keeper of the Bamse

100mbit här kommer jag :D (BBB)

Fick detta brev idag från bredbandsbolaget:

Från: Bredbandsbolaget
Till: martin.nilsson(at)mobila.se
Kopia:
Datum: 04/22/04 04:13 em
Ämne: Äntligen! Nu kommer 100 Mbit/s!
Bilagor:

Äntligen! Nu kommer 100 Mbit/s!
Hej!

Nu är det äntligen dags för 100 Mbit/s som du har anmält intresse för. Bor du i en fastighet som är ansluten till Bredbandsbolaget, kan du få en Internetuppkoppling med 100 Mbit/s. För att få tillgång till den nya tjänsten måste du först ha ett vanligt abonnemang med 10 Mbit/s från Bredbandsbolaget. Tjänsten kommer att lanseras löpande under en tvåveckorsperiod. Från och med idag finns tjänsten i Vasastan, Norrmalm och Östermalm i Stockholm. Inom två veckor öppnas tjänsten i resten av vårt nät. Vi återkommer till dig med mer information när tjänsten är lanserad i hela Sverige.

Så här växlar du upp ditt abonnemang:
Om du bor i Vasastan, Norrmalm eller Östermalm i Stockholm kan du beställa redan idag. Klicka på länken, så kommer du till Kundsidorna. Logga in som vanligt och klicka vidare till Webbshopen som ligger under Mitt konto. Där kan du enkelt beställa 100 Mbit/s, förusatt att tjänsten är tillgänglig hos dig. (OBS: Endast abonnemangsinnehavaren kan uppgradera från 10 till 100 Mbit/s och endast om tjänsten för närvarande är tillgänglig.)

ÄNTLIGEN! 100 Mbit/s

2. När du beställt 100 Mbit/s behöver du bara starta om datorn för att få din högre kapacitet. Sedan är det bara att trycka gasen i botten och köra.

Prise
Startavgift: 895 kr*
Månadskostnad. 895 kr*
Extra trafikkvot:200 kr/100 GB

Trafikkvot
Abonnemanget har en väl tilltagen trafikkvot på 300 GB/månad (både nerladdad och skickad data). Det motsvarar ungefär 60000 vanliga mp3-filer eller ca 60 DVD-filmer i DivX-format. Behöver du mer, kan du köpa till extra trafikkvoter på 100 GB för 200 kronor. (Max 1000 GB extra kvot.). På Mitt konto ser du fortlöpande hur mycket du har kvar av kvoten. Epost, eventuella telefonisamtal via Bredbandsbolagets telefonitjänst, spel på våra spelservar, PC-TV, Bredbandsbio och trafik till och från Bredbandsbolagets webbplats påverkar inte din trafikkvot.

Välkommen till en ännu snabbare uppkoppling!

Hälsningar
Bredbandsbolaget

*Lokala avvikelser kan förekomma.

© Bredbandsbolaget
2004 B2 Bredband AB (publ)
Reg.Nr: 556557-5825 Säte: Stockholm

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

"ok"

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Nej fyfan, bjud på upload.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

300 GB/månad suger ju få är det ju bättre att ha 10 mbit å ladda hur mycket man vill sedan vad kostade det sa du 890 spänn? lite dyrt kanske i månaden , men bor man på östermalm så är det ju så potatis hehe

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolagets telefonitjänst, spel på våra spelservar, PC-TV, Bredbandsbio och trafik till och från Bredbandsbolagets webbplats påverkar inte din trafikkvot.

-

Undra hur de har begränsat de, typ att till de adresserna kostar det inga credits att va på.
Om man nu drar in o lirar på en privat BBB server så kostar de?

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kom på att det inte är så luktrativt med en gräns på 1.3TB /månad. Det kör man ju på en dag ju.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

2895:- i månaden för 1.3TB, då ska det vara fina flickor!

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ah, mossa, allas vår moderat

Efter dessa 300gb minskas ens bandbredd till 128Kb/s, bättre än att det stryps helt i alla fall.

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

jag fattar dock inte. borde det inte strypas till 10Mbit efter 300 GB? grundavgiften är väl 10Mbit....

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Keeper of the Bamse

Meningen är väl att du ska köpa 100gb till för 200kr. Annars är det ingen mening med 300gb-gränsen antar jag.

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

300gigabyte är ändå....väldigt mycket data.

Permalänk
Medlem

ja om du bara surfar osv , inte om du tankar what ever , eller så , bara för surfa är 300Gb mycket , annars är det inte allt för överdrivet mycket , tycker jag iaf...

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Sapphire NITRO+ AMD Radeon™ RX 7800 XT 16GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem

Idioter som gnäller på 300gb/mån gränsen borde för evigt förvisas till att använda ett 56k modem.
1.3TB/dag ? Yeah right.

Och 300gb/mån är mycket, om ni behöver mer, kör på 10Mbit och håll käften, eller alternativt köp en egen "riktig" lina, som ni kan maxxa 24/7 med era l33ta 0-day warez-dumps utan att nån gnäller.

Permalänk
Medlem

eh om man bara surfar så tror jag inte man betalar 500:- per månad heller utan nöjer sig med deras billigare 10mbit tjänst.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

I nedladdning till sig själv är 300 GB en jävla massa data, mer än dem flesta kan hantera.
Tyvärr är en upload på 300 GB en spott i havet med 100 MBit tyvärr.

90% av dem här som skrivar i dessa trådar brukar oftast vad jag läst tycka att 300 GB är lite i nedladdning.... jo tjena.... och sen så sitter de med sina 120 GB HDD och känner sig mäktiga, kan inte vara mycket som sparas efter det har nedladdas.

Innan du ens hittat 20 GB data till ditt eget bruk så är din qvot på 300 GB redan förbrukad.

Permalänk
Medlem

Grubben, sitter man med öppen lina på DC (antar det är det du pratar om, eller?) som har en gräns får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grubben
I nedladdning till sig själv är 300 GB en jävla massa data, mer än dem flesta kan hantera.
Tyvärr är en upload på 300 GB en spott i havet med 100 MBit tyvärr.

90% av dem här som skrivar i dessa trådar brukar oftast vad jag läst tycka att 300 GB är lite i nedladdning.... jo tjena.... och sen så sitter de med sina 120 GB HDD och känner sig mäktiga, kan inte vara mycket som sparas efter det har nedladdas.

Innan du ens hittat 20 GB data till ditt eget bruk så är din qvot på 300 GB redan förbrukad.

Har du sett tråden som heter nåt i stil med "Vem har mest hårddisk utrymme" ?
Redan där ser man att många här sitter inte med 120GB hårddisk utan snarare 320-420 GB.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Redan där ser man att många här sitter inte med 120GB hårddisk utan snarare 320-420 GB.

Det finns knappast något lagligt en vanlig privatperson kan göra som kräver mer än 300gb/mån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio

Jaja, nu var det inte just'' det, det gällde
Även om de har 320-420 GB HDD och tycker 300 GB i ren nedladdning i månaden är lite så räcker inte ens dessa 400 GB HDD på långa vägar.

Liten edit: Grubben, sitter man med öppen lina på DC (antar det är det du pratar om, eller?) som har en gräns får man skylla sig själv.''

Helt korrekt.

Permalänk
Medlem

Vafan. Om man t.ex. vill ha en webbserver eller spelserver kan det dra iväg på uploaden. På 100Mbit kan man ju ha ett antal spelservrar som drar mängd av trafik.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Det finns knappast något lagligt en vanlig privatperson kan göra som kräver mer än 300gb/mån.

Hur många som sysslar med lagliga saker drar mer än en gb/mån? Självklart finns det undantag, men som sagt, undantag.

Det känns väl inte så troligt att man skulle överbelasta linan nerstörms, men uppstörms däremot. Jag lovar att det inte är särskilt svårt att få en 100mbit lina att gå het 24/7 uppstörms.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Haha, intressant att de annonserar med att 300gb är ca så och så mkt wärsch

Citat:

300 GB/månad suger ju få är det ju bättre att ha 10 mbit å ladda hur mycket man vill sedan vad kostade det sa du 890 spänn? lite dyrt kanske i månaden , men bor man på östermalm så är det ju så potatis hehe

Håller med, fast har sett värre, en kompis i australien har 10mbit till 3gb, sen har han sämre än 56k

Permalänk

Vem vänder sig BBB egentligen till med den här tjänsten? Ingen vanlig surfare kommer behöva 100Mbit för 895 kr/månad, och ingen stortankare kommer vilja ha en gräns på 300 GB upp/ner. Jag förstår faktiskt inte hur de tänker. Det känns som 100Mbit bara-för-att-vi-kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Vem vänder sig BBB egentligen till med den här tjänsten? Ingen vanlig surfare kommer behöva 100Mbit för 895 kr/månad, och ingen stortankare kommer vilja ha en gräns på 300 GB upp/ner. Jag förstår faktiskt inte hur de tänker. Det känns som 100Mbit bara-för-att-vi-kan.

"Trafikkvot
Abonnemanget har en väl tilltagen trafikkvot på 300 GB/månad (både nerladdad och skickad data). Det motsvarar ungefär 60000 vanliga mp3-filer eller ca 60 DVD-filmer i DivX-format. Behöver du mer, kan du köpa till extra trafikkvoter på 100 GB för 200 kronor. (Max 1000 GB extra kvot.). På Mitt konto ser du fortlöpande hur mycket du har kvar av kvoten. Epost, eventuella telefonisamtal via Bredbandsbolagets telefonitjänst, spel på våra spelservar, PC-TV, Bredbandsbio och trafik till och från Bredbandsbolagets webbplats påverkar inte din trafikkvot."

att de uppmanar till sådant :D, det är ju ingen annan isp som går ut med DVD-filmer i divx tex

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn

Sant, men då finns det nog dem som beställer det - bara för de kan också

Permalänk
Medlem

300Gb är inte mycket.
Om man maxar 10Mbit i 24h så blir det runt 100gb.
Kör man spel servra radio servra räcker de inte långt.

Själv sitter jag bara 2Mbit och dra runt 30-45gb\vecka

Permalänk
Korsordsguru

Folk som vill ha 100Mbit och KAN utnyttja 100Mbit drar säkerligen minst 1-2TB i månaden. Så tjänsten känns lite onödig tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
att de uppmanar till sådant :D, det är ju ingen annan isp som går ut med DVD-filmer i divx tex

Det är ingen uppmaning. Det är en jämförelse.

Permalänk
Medlem

Det hade nog gått att ha en sjysst site på 900gb/mån iallafall skulle jag tro det, om man inte håller i alla sektioner dvs.

Men det är för dyrt, inte värt pengarna, lätt värt att ha 10mbits utan gräns dock!

Permalänk
Avstängd

Hade det varit 300Gb download hade jga kanske kunnat fundera på det men nu när det är BÅDE download o upload e jag mer tveksam.

Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180