Främsta argument för att byta till Linux

Permalänk
Avstängd

Ni får tycka vad ni vill om Linux, men jag personligen hatar skiten, jag skulle sakna alla program och spel som bara finns till Windows allt för mycket. Linux kanske är bra som server, vad vet jag, men jag vill inte börja om och lära mig alla konstiga namn och commandon.

EDIT:
miny3945:
Det som kostar är väl tid i såna fall, d.v.s. den tid som man slösar bort att installera ett OS som man kanske inte vill använda.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Ni får tycka vad ni vill om Linux, men jag personligen hatar skiten, jag skulle sakna alla program och spel som bara finns till Windows allt för mycket. Linux kanske är bra som server, vad vet jag, men jag vill inte börja om och lära mig alla konstiga namn och commandon.

EDIT:
miny3945:
Det som kostar är väl tid i såna fall, d.v.s. den tid som man slösar bort att installera ett OS som man kanske inte vill använda.

Det är just den attityd du har som det inte finns spel till linux för. "Nä linux är ju skit det finns ju inga spel." Faktum är att det finns spel. t.ex. Quake 3, Unreal Tournament 2003, ArmOps.. detta är endast ett fåtal av de spel som finns men om du söker Counter-Strike så får du vända dig till valve som är envisa med sitt windows.

Det finns många som önskar att speltillverkare skulle ändra uppfattning men de utgår från vad användarna vill ha och om de flesta då har windows kommer det endast dit.

Visa signatur

Windows XP | AMD Athlon XP1700+ | 512Mb DDR | GeForce 4 Ti 4600 | IBM 160Gb 160GXP
FreeBSD | AMD TBird 800MHz | 512Mb SDRAM | ATI 8Mb | IBM 30Gb
http://www.mozilla.org/ - Firefox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrizi
Använder du tex KDE i *nix så kan du använda en minst lika snabbstartad webbläsare som IE, nämligen Konqueror. En alldeles utmärkt webbläsare IMO.

Att linux skulle vara ett segt OS var det löjligaste jag hört på länge. Linux är känt för att vara snabbt även på burkar med "dålig" prestanda.

... men X med KDE eller Gnome ÄR segt som sirap.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

[b]Ni får tycka vad ni vill om Linux, men jag personligen hatar skiten, jag skulle sakna alla program och spel som bara finns till Windows allt för mycket. Linux kanske är bra som server, vad vet jag, men jag vill inte börja om och lära mig alla konstiga namn och commandon.

EDIT:
miny3945:

[/b]

Ja, det är nog sant. Men jag har då inte betalat en massa pengar för att komma underfund med att det inte passar mig, eller att jag inte har ork/tid att lära mig. Men som jag sa, det är upp till var och en att välja. Visst är det underbart! ;0)

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk
Medlem

jag kör linux för att det är snabbare och stabilt, till skillnad från windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiMP
jag kör linux för att det är snabbare och stabilt, till skillnad från windows

windows 2000 och windows xp är snabbt och stabilt.

jag ska iaf ta och prova Fedora core 2 i sommar.

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bertil_starfight

jag ska iaf ta och prova Fedora core 2 i sommar.

Jämfört med Win 9x, ja.

Permalänk
Medlem

Re: Främsta argument för att byta till Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jevic
Ja, vad är nu egentligen det bästa argumentet?

Det är kul att köra Linux.

Citat:

Har blivit sugen på att testa linux nu istället. Hur går jag tillväga?

Antingen testar du med en s k livecd, t ex Knoppix som någon föreslår eller så installerar du valfri distribution som dualboot tillsammans med windows för att känna hur det fungerar. Bästa sättet att lära sig är att helt enkelt kasta ut windows, men... Jag föreslår att du lägger ut några hundra och köper en dist eftersom du får med tryckta manualer då och dessutom så är det också ett stöd till utvecklarna. Jag föreslår att du prövar med Suse 9.1 eftersom den är enkel att installera och administrera.

Visa signatur

Linux handlar om valfrihet. Att inte använda Linux är också ett val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
... men X med KDE eller Gnome ÄR segt som sirap.

... om man sitter på en 486:a med 8MB RAM.
Jag har inte haft några större problem med att KDE eller Gnome är långsamt, de blir faktiskt snabbare för varje release.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
för att du, som jag, tröttnat på anti-virus program och dess uppdateringar (eller kanske snarare är trött på virusen).
ja, hur som helst.. du orklar inte installera om windows stup i kvarten lr hålla sig med alla dom där hemska uppdateringarna?!

och ragnwald.. långsammare? i vilket avseende?

prelink

Visa signatur

| Topower 520W | Epox 8RDA3+ | AMD 3000+ | ATI Radeon 9800pro | 1x512Mb 500MHz Kingmax Hardcore | 1x ATA 80Gb |

Permalänk
Avstängd

Jag testade att köra Knoppix, den var seg på min dator. Kanske därför att den kördes direkt från CD skiva? Den hittade inte heller mitt sound blaster live kort, så det fick jag fixa manuellt.

Linux är mer för programmerare än för vanligt folk

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag har testat köra linux många gånger på olika maskiner och olika distar.

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös." är den quote som jag tycker passar bäst till Linux. Linux funkar fint på servrar och så men där kan jag lika gärna köra *BSD. Som desktop tycker jag personligen att Linux inte passar pga valmöjligheten och segheten.

X11 är gammalt, föråldrat och saknar en heldel. Remote Desktop finns inte med X11 häller typ även fast den går över nätverket. Det går inte att logga in på_en x-session, starta lite program sedan logga ut för att låta dom gå. Då måste man fortfarande köra VNC eller dyligt. Windows har TS/RDP som är grymt i jämförelse med VNC.

Sedan är det här med valmöjligheten. En Linuxdist är inte den andra lik. Ända man är säker på är att man får med sh och den läskiga editorn vi. Detta med för att har man jobbat på en Linux burk så är det inte säkert att man kan jobba på en annan. Detta gäller speciellt när man kommer in på GUI biten sedan.

Mitt val idag är *BSD för server och WXP/OSX för desktop. I framtiden kanske jag kommer föreslå OpenBeOS (namnet kommer bytas inom kort) som desktop.

Men testa Linux du. Alltid kul att testa något nytt och bilda sin egen uppfattning.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bertil_starfight

windows 2000 e stabilt isåfall men xp kräver ju reboot på reboot går ju inte att ha en uptime på 2dar utan att det blir helt wierd (tänkte skriva cp men då en trevlig moderator har lärt mig att det inte har med datorer att göra så avstod jag från de :D...)

som nån smart snubbe en gång skrev. Linux assumes you're smart, so it's easy to do stupid things. Windows assumes you're stupid, therefore makes it hard to do smart things.
kommer inte ihåg vart jag läst/hört det eller vem som skrivit/sagt det men det fastnade definitivt i huvet :D.
Jag kör linux för att jag värdesätter grym uptime framför 200% prestanda i counter-strike och för att jag älskar att skriva alla dessa kommandon e ju bara för kul :). sen så gillar jag inte win i övrigt vet inte riktigt varför men efter att ha kört linux i en vecka och blivigt frälst så får jag värsta dampen när jah sätter mig vid en linux burk :). Men som sagt så om du spelar mycket spel så har ju windows fortfarande ett stort övertag :/.
Men ta du och prova. om du inte har annat för dig som du absolut behöver ett system som du vet fungerar med de saker tu behöver göra. Ett tips är ju att testa under semestern/lov då det förmodligen är minst risk att du behöver ett prog till win för att göra nått till dan efter.
Upptäkte själv detta satt å letade till midnatt och vart klar med arbetet ca 30min innan bussen gick till skolan :/ 7.45

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Jag har testat köra linux många gånger på olika maskiner och olika distar.

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös." är den quote som jag tycker passar bäst till Linux. Linux funkar fint på servrar och så men där kan jag lika gärna köra *BSD. Som desktop tycker jag personligen att Linux inte passar pga valmöjligheten och segheten.

X11 är gammalt, föråldrat och saknar en heldel. Remote Desktop finns inte med X11 häller typ även fast den går över nätverket. Det går inte att logga in på_en x-session, starta lite program sedan logga ut för att låta dom gå. Då måste man fortfarande köra VNC eller dyligt. Windows har TS/RDP som är grymt i jämförelse med VNC.

Sedan är det här med valmöjligheten. En Linuxdist är inte den andra lik. Ända man är säker på är att man får med sh och den läskiga editorn vi. Detta med för att har man jobbat på en Linux burk så är det inte säkert att man kan jobba på en annan. Detta gäller speciellt när man kommer in på GUI biten sedan.

Mitt val idag är *BSD för server och WXP/OSX för desktop. I framtiden kanske jag kommer föreslå OpenBeOS (namnet kommer bytas inom kort) som desktop.

Men testa Linux du. Alltid kul att testa något nytt och bilda sin egen uppfattning.

Skulle inte kunna hålla med dig mer. Linux, (eller BSD för den delen), må vara hur häftigt, snabbt, säkert och stabilt som helst, men när skrivbordsmiljön inte funkar känns det tämligen lönlöst att försöka köra Linux på en arbetsstation.

På Apple gjorde man det genidraget att man tog FreeBSD och i princip smackade på ett grafiskt skal till det - (förenkling, jag vet) - vilket ledde till succé. Att inte Microsoft gör detsamma betyder bara att de känner sig tvingade att äta sin egen hundmat.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Skulle inte kunna hålla med dig mer. Linux, (eller BSD för den delen), må vara hur häftigt, snabbt, säkert och stabilt som helst, men när skrivbordsmiljön inte funkar känns det tämligen lönlöst att försöka köra Linux på en arbetsstation.

På Apple gjorde man det genidraget att man tog FreeBSD och i princip smackade på ett grafiskt skal till det - (förenkling, jag vet) - vilket ledde till succé. Att inte Microsoft gör detsamma betyder bara att de känner sig tvingade att äta sin egen hundmat.

Nja, kernel är baserad på Mach. Sedan har man tagit userland toolsen från FreeBSD och lagt ett kickass GUI på det.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Hedersmedlem

Står mycket intressant här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte
... om man sitter på en 486:a med 8MB RAM.
Jag har inte haft några större problem med att KDE eller Gnome är långsamt, de blir faktiskt snabbare för varje release.

Haha jaså?
Jag sitter här med en P2 400MHz och 128 MB Ram.. Gnome och KDE är APSEGT..
Det går väl "okej" på min P4 1,7Ghz med 512 MB RAM, men det går inte alls lika snabbt som mitt WIndows 2k...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Nja, kernel är baserad på Mach. Sedan har man tagit userland toolsen från FreeBSD och lagt ett kickass GUI på det.

Största genidraget var antagligen att Apple kontrakterade Jordan Hubbard, grundare av FreeBSD och föredetta frontfigur...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Haha jaså?
Jag sitter här med en P2 400MHz och 128 MB Ram.. Gnome och KDE är APSEGT..
Det går väl "okej" på min P4 1,7Ghz med 512 MB RAM, men det går inte alls lika snabbt som mitt WIndows 2k...

Jo, såvidare man har en hyffsat bra dator så flyter det rätt okej. Håller med om att de är rätt krävande.
Själv så längtar jag efter den dagen då jag kan slänga ut windows och köra OpenBeOS istället, eller har råd med en powerbook...

Permalänk
Medlem

Största delen av userland't (bra ord, för övrigt) är från OpenBSD. (dock rätt menlöst att jämnföra sånt, eftersom väldigt många delas mellan dom olika *BSD'erna)