Muskampen 2025: Segraren korad!

Importera mbox (Thunderbird) till OE?

Permalänk
Medlem

Importera mbox (Thunderbird) till OE?

Argh!

Installerade Thunderbird idag för att prova det som omväxling till Outlook Express.
Jag använder hotmail så efter lite pulande med program som kunde agera pop3server etc. så rullade det.
Allt var frid och fröjd ända tills jag återvände till OE för att kolla några inställningar. Jag såg då att Thunderbird hade tagit bort alla mail från hotmailservern och laddat ner den till sin mboxfil. Jag vill ju kunna återvända till OE men OE laddade aldrig ner filerna utan läste dem bara från servern. Finns det nu något sätt att konvertera mbox-filerna som alla mina mail ligger sparade i till dbx-filer igen?

Har googlat en del men alla guider verkar handla om att göra det motsatta. Har också testat några program för att konvertera i flera steg etc. Men det blir bara fel när jag ska importera mailen i OE.

Kan man konvertera mbox-filerna på något sätt alternativ kan thunderbird exportera filerna på något sätt?

EDIT: BTW, alla mina bilder i mailen är blockade i thunderbird. Hittar inte inställningen för att ta bort det (om det går, men det hoppas jag väl...) Någon som vet vad jag ska ändra?

Visa signatur
Permalänk

Två år senare kommer svaret...

Jag har velat göra detta på sistone. Gå tillbaka till Outlook efter att ha kört Thunderbird. Jag har mina skäl till det, saknar vissa funktioner i Thunderbird t.ex.

Thunderbird lagrar mail i "mbox"-format vilket enligt dem själva ska klara av att importeras i de flesta mailprogram. Men i den outlook jag har kan inte den typen importeras.... så här gjorde jag istället:

Laddade hem Eudora 3.0.6 (från 1998 eller nåt), och importerade mailen från thunderbird dit. Helt enkelt genom att ta filen "inbox" och lägga till ändelsen ".mbx", och placera den i Eudoramappen. Filen "inbox" (och alla mail i thunderbird) hittar du under:

C:\Documents and Settings\Användare\Application Data\Thunderbird\Profiles\xxxxx\Mail\

(visa dolda filer)

När man sedan har gjort detta, finns det en funktion i outlook som möjliggör import från just Eudora 3.0. Bara att köra så lokaliserar den maillådorna av sig självt och importerar.

Detta är INTE en smidig lösning eftersom det innebär massvis med manuellt pillande, och vissa mail ser lite epa ut efter importen - men det fungerar. Och det är den enda lösning jag hittat efter några timmars googlande....