Vilka videoformat använder ni? och hur?

Permalänk
Medlem

Vilka videoformat använder ni? och hur?

Om ni ska publicera videoklipp eller ljudfiler på en hemsida, vilket format väljer ni då för att filerna ska vara mest kompatibla med alla tilltänkta besökares olika system?

Hittills har jag använt Windows Media Video 9, eftersom det ger det bästa kompressionsformatet i förhållande till filstorleken och kräver inte att användaren behöver extra codecs. Men för Mac och linux blir det ju värre då. MPEG och AVI skapar 4 ggr större filer än WMV men är mer kompatibelt. DivX, Xvid och MP4 m. fl.kräver att användaren har dessa codecs installerade, vilket långt ifrån alla "vanliga" besökare har.

En video-snubbe jag känner säger "Ska det kunna spelas upp på alla system, ska du skapa en MPEG-1 i 352x288 px". En videosnutt på 2 minuter blir då ca 8 Mb på låg upplösning, vilket är åt helsike för stort enligt mig, där levererar WMV9 ett resultat som är bara 2 Mb och är ändå av bättre videokvalitet. Vill ju även att 56K besökare ska kunna se dem någorlunda bekvämt.

Vad föreslår ni andra här? Vad använder ni för format, och varför? och vad tror vi är mest kompatibelt med de flesta system?

Kan även vara intressant med tankar på HUR video ska finnas tillhands på sidan på ett bra sätt - t.ex. som inbyggt ActiveX-objekt, Flash, streaming för utomstående mediaspelare, eller enbart nedladdningsbar.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Om jag ska se på någon film från en sida så vill jag INTE att det ska vara något ActiveX-objekt eller liknande som gör att jag inte får hantera filen själv, känns som man är maktlös. Sen att min erfarenheter med sådant har varit väldigt dåligt har väl sin del i det hela.

Jag vill alltså att filmen ska vara nerladdningsbar som vilken fil som helst, men bäst är ju om surfaren får välja.

Permalänk
Medlem

Ogg till musikfiler. Om det var korta ljudfiler skulle det nog bli wav istället.

Filmfiler skapar jag inga, men avi, mpeg och wmv tycker jag är acceptabelt. Mov funkar också, men helst inte. Det ska gå att ladda ner. Inga ActiveX/Java/Flash-objekt.

Visa signatur

:€

Permalänk

vad tror du om mov filer då? http://www2.guhsd.net/webmovie/starthere.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilket format du ska använda vet jag inte, men http://www.pentrix.com/videos/video.php?v=thumbaround.swf har en bra lösning tycker jag.

Men bäst är nog att erbjuda olika format, i ledladdningsbar version.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Vilket format du ska använda vet jag inte, men http://www.pentrix.com/videos/video.php?v=thumbaround.swf har en bra lösning tycker jag.

Usch. Filmer inbäddade i Flash-swf:er är det absolut värsta sättet (möjligtvis undantaget Real Player) att serva filmer.

Visa signatur

:€

Permalänk

.mpg är lätt min favorit

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Hedersmedlem

wmv går ju faktiskt på linux, mplayer klarar det, dock vet jag inte hur det är med xine...

annars gillar jag .mpg för småfilmer...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Quicktime! (.mov-filer)
Det är väl enkelt och bra, använder du wmp och quicktime tror jag de flesta blir nöjda. (jag kör GNU/Linux, inte mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Usch. Filmer inbäddade i Flash-swf:er är det absolut värsta sättet (möjligtvis undantaget Real Player) att serva filmer.

Real player känns inge bra för mig heller, men flashinbäddade filmer känns rätt smidigt vid första anblicken. Vad äre för nackdelar du inte gillar med det?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Filmer inbäddade i flash tycker jag är ganska ok också faktiskt, brukar inte vara något som krånglar då.

Permalänk

RealPlayer är värst tillsammans med Flash-inbäddade filmklipp.
Jag tycker man ska ha två versioner som man kan ladda ner, en mpg ("låg" upplösning, 352x288 eller vad det är för PAL VCD?) och en högupplöst i XviD alt. Quicktime.

"Hittills har jag använt Windows Media Video 9 ... kräver inte att användaren behöver extra codecs"
Windows Media Video 9 är väl iaf ett extra codec som inte följer med varesig Windows, Mac eller Linux? Däremot har nog de flesta uppgraderat sin Windows Media Player så de kan titta på de... men å andra sidan så har många installerat Xvid eller FFDshow också... så kör med Xvid, det är bäst IMHO

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ABF]Henkeman
RealPlayer är värst tillsammans med Flash-inbäddade filmklipp.
Jag tycker man ska ha två versioner som man kan ladda ner, en mpg ("låg" upplösning, 352x288 eller vad det är för PAL VCD?) och en högupplöst i XviD alt. Quicktime.

"Hittills har jag använt Windows Media Video 9 ... kräver inte att användaren behöver extra codecs"
Windows Media Video 9 är väl iaf ett extra codec som inte följer med varesig Windows, Mac eller Linux? Däremot har nog de flesta uppgraderat sin Windows Media Player så de kan titta på de... men å andra sidan så har många installerat Xvid eller FFDshow också... så kör med Xvid, det är bäst IMHO

Xvid är bra som fasen det, å angående WMV 9 .. där sa du nåt .. inte alla som tagit hem WMv9 codecarna heller. Jävla glädjedödare

Men jag ser ändå inte varför inbäddade klipp i flash-filer tycks vara en plåga? Man måste ha flash-plugin till webbläsaren plus att man kan inte hmäta hem filmfilen (inte på ett enkelt sätt i alla fall), men annars ser jag inga problem i det. Känns det obekvämt med flash, eller menar du något specifikt problem som kan uppstå om man bäddar in musik/video i flash-grejer, nåt som jag missat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Quicktime är det bästa tycker jag om det inte är nedladningsbara filer... hatar det tv4 har, man vet inte hur mycket det har buffrat i media player...

Permalänk

Ogg Vorbis för ljudfiler och Ogg Theora för filmer.

De är helt patentfria och erbjuder riktigt bra kvalitet. Quicktime, Windows Media, Real och andra proprietära format skulle jag inte röra ens med tång.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Nån som har nåt tips på hur man ska få det att buffra klart så man kan se hela klippen på tv4.se utan att det hackar och måste laddas? Sitter bara på 0.5 mbit

Permalänk
Medlem

Flash är ett elende det går ba i windows och i osx jag har inte testat i linux under x86 man jag har ännu inte lyckats med att få flash att funka på min lapptop jag kör linux på ppc arkitectur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder wmv format... och windows media 8 eller t o m 7 codec för extra bra bakåtkompatibilitet. Wmv är faktiskt bra vad gäller kvalitet kontra storlek.

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Om jag ska se på någon film från en sida så vill jag INTE att det ska vara något ActiveX-objekt eller liknande som gör att jag inte får hantera filen själv, känns som man är maktlös. Sen att min erfarenheter med sådant har varit väldigt dåligt har väl sin del i det hela.

Jag vill alltså att filmen ska vara nerladdningsbar som vilken fil som helst, men bäst är ju om surfaren får välja.

Heheh, lägger du även upp bilder på samma sätt? "Vill du se backgrundbilden får du ladda ned den här och sedan göra en egen hemsida och sätta den som background". Fniss

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk

såhär tycker jag:
Ljudfiler i låg bitrate: Ogg Vorbis.
- I låga bitrates är ogg överlägset allt annat.
Seriös musik: Lame MP3 -- alt-preset-standard.
- I högre bitrates är inte ogg så mycket bättre att det är värt den stora kvalitetsförust det blir om man omkomprimerar för sin mp3-spelare.
Småfilmer: WMV9.
- finns till alla platformar och krånglar sällan.
Längre filmer: Xvid.
- Helt enkelt en av de bästa codec:arna som finns för större filer.

Jag tycker inte man ska ta hänsyn till patent, det är viktigare att användaren får hög kvalitet än med principer imo. Patenten gäller ändå inte i europa, bor man i usa kan man ladda ner från europeiska servrar eller kompilera mjukvaran själv.

Sen är det helt okej att man har embedded video, bara man har en vanlig länk också.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

quicktime!

Sedan, om du vill köra med windows lilla format, lägg till en länk... förresten, gör alltid det.

Permalänk
Medlem

Den här låg på slashdot får någon dag sen http://www.doom9.org/index.html?/codecs-104-1.htm

Bäst kvalite: NeroDigital AVC
Bäst kvalite per FPS (encodinghastighet): XviD

WMV9 eller flash når nog flest. Jag gillar quicktime för det går spola till vilken frame man vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag tycker inte man ska ta hänsyn till patent, det är viktigare att användaren får hög kvalitet än med principer imo. Patenten gäller ändå inte i europa, bor man i usa kan man ladda ner från europeiska servrar eller kompilera mjukvaran själv.

Jag tycker det är förbannat läskigt att vissa personer inte kan spela upp filmerna jag distribuerar på grund av patent.

Citat:

Sen är det helt okej att man har embedded video, bara man har en vanlig länk också.

Indeed.

Rent generellt tycker jag att de flesta stream-lösningar suger. Det är inte ofta man kan titta igenom en hel filmfil utan minst en cachning på väldigt olämpliga ställen i filmen. Jag tankar alltid ner hela filen istället.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Jag tycker det är förbannat läskigt att vissa personer inte kan spela upp filmerna jag distribuerar på grund av patent.

Det kan de, vad ett patent gäller, iaf i sverige, är försäljning eller distrbuering av en vara, det kan man komma runt genom att kompilera t.ex. mplayer själv(bl.a. därför den inte finns med alla distar från start) precis som man kan bygga en petenterad maskin på bakgården om man vill.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Heheh, lägger du även upp bilder på samma sätt? "Vill du se backgrundbilden får du ladda ned den här och sedan göra en egen hemsida och sätta den som background". Fniss

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Det kan de, vad ett patent gäller, iaf i sverige, är försäljning eller distrbuering av en vara, det kan man komma runt genom att kompilera t.ex. mplayer själv(bl.a. därför den inte finns med alla distar från start) precis som man kan bygga en petenterad maskin på bakgården om man vill.

Visst, men då tappar du all användarvänlighet också. Inte så roligt att behöva påpeka på sidan att användaren behöver kompilera en mediaspelare.

Visa signatur