Flytta hårddisk till annan dator...måste Windows installeras om?

Permalänk
Medlem

Flytta hårddisk till annan dator...måste Windows installeras om?

Ja, då kommer geno med en av sina dumma frågor igen.
Jag har precis köpt en ny dator (Athlon 64 3200+). Jag har sedan rätt länge tillbaka en annan dator (som jag skriver detta på), nämligen en PIII 550mHz.
Min fråga är nu som följer:

I min gamla dator sitter en hyffsat ny hårddisk (1 år) UDMA133 Maxtor. Windows är installerad på denna (Windows XP Pro).
Kan jag flytta denna till min nya dator och sätta igång Windows på den nya dator direkt, eller måsta jag installera om Windows?
Skulle vara rätt skönt att slippa det eftersom jag har hållt på att ändra i registret och lite andra ställen för att få Windows att göra precis som jag vill.
Jag är lite osäker på detta eftersom den nya datorn har helt annorlunda processor och annat moderkort etc, och Windows verkar ju installera drivrutiner till sig själv för sånt.

Så är det något som vet om detta kan gå elelr om det kommer skada hårddisken (vilket jag finner ganska icke-troligt)?

Visa signatur

Datorsystem: Athlon64 3200+ (NewCastle) | Asus K8V SE Deluxe | Kingston 512mb DDR3200 | 200+250GB HDD | PNY Verto Fx5700LE 256mb 8xAGP@8x |
Pentium III 550mHz | Intel SE-440BX | Infineon 128mb PC100 SDRAM + Crucial 256mb PC100 SDRAM | 15GB HDD | Nvidia TNT2 Model 64 4xAGP@2x |

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste i princip starta om. Troligen kommer du få en blåskärm när du försöker starta på nya datorn. Ifall du inte får det kanske du kan komma in i Windows, men drivrutinerna för moderkortet du hade på din gamla dator kommer kollidera med nya moderkortet. Rekommenderas alltid att installera om. Optimering tar ju inte så lång tid.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

ok, tack så mycket för hjälpen.
Får väll göra backup på alla filer jag vill spara då och lägga in de senare.

Visa signatur

Datorsystem: Athlon64 3200+ (NewCastle) | Asus K8V SE Deluxe | Kingston 512mb DDR3200 | 200+250GB HDD | PNY Verto Fx5700LE 256mb 8xAGP@8x |
Pentium III 550mHz | Intel SE-440BX | Infineon 128mb PC100 SDRAM + Crucial 256mb PC100 SDRAM | 15GB HDD | Nvidia TNT2 Model 64 4xAGP@2x |

Permalänk
Medlem

windows xp kan bara startas på den datorn som de installerades på. Vet inte om det finns någon hackad fix någonstans men annars är det kört.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Det går att lösa med sysprep om du orkar. Tar säkert lika lång tid som att göra en ominstallation. Du ska i så fall skapa en sysprep.inf där du definerar samtliga drivrutiner för ide-controllers. Sen kör man sysprep.exe på datorn. När den sedan är klar så stängs datorn ned och då kan man flytta disken till den andra datorn.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=7a83...

EDIT: Lite mer info.

Tog en bit av sysprep.inf. Som du ser så ska [SysprepMassStorage] ligga sist. Nedan är INTE den fullständiga ide-controllers listan.

;SetupMgrTag
[Unattended]
OemSkipEula=Yes
InstallFilesPath=C:\sysprep\i386
TargetPath=\WINDOWS
DUDisable=Yes
DriverSigningPolicy=Ignore
Hibernation=No

[GuiUnattended]
AdminPassword="123456"
EncryptedAdminPassword=NO
AutoLogon=Yes
AutoLogonCount=1
OEMSkipRegional=1
OEMDuplicatorstring="XP Pro"
TimeZone=110
OemSkipWelcome=1

[UserData]
ProductKey=XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX
FullName="Your name"
OrgName="Your name"
ComputerName=dator1

[Display]
BitsPerPel=32
Xresolution=1024
YResolution=768
Vrefresh=85

[TapiLocation]
CountryCode=46
Dialing=Tone
AreaCode=08

[RegionalSettings]
LanguageGroup=1
SystemLocale=0000041d
UserLocale=0000041d
InputLocale=041d:0000041d

[SetupHomenet]
EnableFirewall=No

[Identification]
JoinWorkgroup=workgroup

[Networking]
InstallDefaultComponents=No

[NetAdapters]
Adapter1=params.Adapter1

[params.Adapter1]
INFID=*

[NetClients]
MS_MSClient=params.MS_MSClient

[NetServices]
MS_SERVER=params.MS_SERVER

[NetProtocols]
MS_TCPIP=params.MS_TCPIP

[params.MS_TCPIP]
DNS=Yes
DNSSuffixSearchOrder=
UseDomainNameDevolution=No
EnableLMHosts=No
AdapterSections=params.MS_TCPIP.Adapter1

[params.MS_TCPIP.Adapter1]
SpecificTo=Adapter1
DHCP=Yes
Wins=No
NetBIOSOptions=0

[Branding]
BrandIEUsingUnattended=Yes

[Proxy]
Proxy_Enable=0
Use_Same_Proxy=0

[GuiRunOnce]

[SysprepMassStorage]

*pnp0a00=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0a01=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0a04=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0a03=c:\windows\inf\machine.inf
pci\cc_0604=c:\windows\inf\machine.inf
pci\cc_0601=c:\windows\inf\machine.inf
pci\cc_0602=c:\windows\inf\machine.inf
pci\cc_0600=c:\windows\inf\machine.inf
pci\cc_0500=c:\windows\inf\machine.inf
root\ftdisk=c:\windows\inf\machine.inf
root\swenum=c:\windows\inf\machine.inf
root\update=c:\windows\inf\machine.inf
root\dmio=c:\windows\inf\machine.inf
lptenum\microsoftrawport958a=c:\windows\inf\machine.inf
root\rdpdr=c:\windows\inf\machine.inf
root\rdp_mou=c:\windows\inf\machine.inf
root\rdp_kbd=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0000=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0001=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0003=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0004=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0100=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0101=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0200=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0201=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0800=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0b00=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0a05=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0a06=c:\windows\inf\machine.inf
*pnp0c00=c:\windows\inf\machine.inf

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Tjena. vet inte hur det e med windows xp. Men ´med windows me har jag instalerat på en dator för att sedan flytta över till en annan dator. DEttta ahr funkat fint ahr gjort det på 2. Ljudet fungerar ej men om man har drivare till det så e det lugnt, jag hade des värre bara drivare till en av datorerna.

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk

Räcker det inte enbart med att "reparera" windows. Alltså lite som Korgan säger man alltså bara välja reparera när man ska installera windows. Man bootar från skivan alltså.

Sen får du ju 3 alternativ eller vad det är, Ny installation, Reparera och Avsluta eller nånting.

Har för mig det ska räcka när man byter processor iallafall, men moderkort o alltihopa så är det kanske inte så enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Funky
Tjena. vet inte hur det e med windows xp. Men ´med windows me har jag instalerat på en dator för att sedan flytta över till en annan dator. DEttta ahr funkat fint ahr gjort det på 2. Ljudet fungerar ej men om man har drivare till det så e det lugnt, jag hade des värre bara drivare till en av datorerna.

Med win 95/98/me så kan man göra det utan att installera om windows.

Permalänk
Medlem

flytta disk

Jag försökte göra det du vill, fick bara problem och åter problem när jag var klar.
Hittade en sida på nätet som jag följde, tyvärr fungerade det inte riktigt. Mitt tips är att spara allt du vill ha kvar, och installera om allt från början.

Visa signatur

PC: Modekort A7N8x-Deluxe,
processor AMD 2500+, ram 1,3GB, grafik 64mb, hårddisk 320GB. Operativsystem: Windows xp pro. Övrigt: En väldigt tyst dator, jag kan till och med höra min bildskärm surra.

Permalänk
Medlem

Windows 95/98/ME struntar vilken bootcontroller systemdisken sitter på. Man kan alltså flytta hej vilt mellan IDE, SCSI eller SATA. Windows 2000/XP däremot blåskärmar så fort den inte hittar den bootcontroller som användes vid installationen av operativsystemet.

Sysprep är egentligen ett program som används av stora företag då man vill använda samma installation på flera olika datortyper. Men sysprep skulle fungera utmärkt för Geno_SV.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319