Permalänk

Digitalkamera för max 5000 kr

Vi ska köpa en digitalkamera nu till sommaren, den ska användas för hemmabruk och den ska vara lätt att ta med på resor och högtider. budget max 5000 kr

har kollat lite på sony DCS-T1 samt P12 och de verkar båda bra..

tänkte kolla om någon mer insatt kanske vet om detta är bra valuta för pengarna och vilken av dom man ska köpa? eller finns det kanske bättre(billigare?) kameror?

tack för svar
/tobbe

Permalänk
Medlem

T1 är verkligen inget bra köp. Jag har inte läst någon som påstått att den tagit bra bilder. Det du betalar för är en stor display, inte en bra kamera.

Kolla istället på Canon Ixus 430 (eller 500) eller Canon A80. De är båda fina kameror och har ett litet format. Minolta G500 är även den en prisvärd kamera.

Visa signatur

Jocke är bäst, ingen protest

Permalänk

1. Satsa inte på Sony då de är inte så värst bra, av diverse orsaker...
2. Satsa på en kamera med vanliga batterier. När du väl tar den där resan till t.ex. Turkiet så kommer du märka att laddaren inte passar i deras väggkontakter... En kamera utan ström är inte så kul att ha på resan...

Permalänk

va ska han i turkiet o göra.han ville ha den hemma

Visa signatur

IRAQI FOR LIFE

Permalänk
Medlem

nokia3650 - Gör dig inte dum. Sachankara beskrev bara en av många fördelar med en kamera som går på vanliga batterier.

Visa signatur

Jocke är bäst, ingen protest

Permalänk
Medlem

Köp en a80, har en själv.

Skulle också rekommendera en kamera med vanliga batterier, om du vill kunna använda den överallt.

Dock medföljer det sällan laddare/uppladdningsbara batterier till kameror med vanliga batterier, så du får räkna med att lägga 500kr och uppåt för en laddare med 4st AA batterier. Cannon vill ha sjuka 800kr!

Visa signatur

LePont SF-201B | A64 3700+ @ Stock | ASUS K8N-E-Deluxe | 2 x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2PRO @ 3-3-3-8 | Gainward BLISS 7800GS+ 512MB @ Stock | 900W Tagan TurboJet | Plextor PX-760A | 74GB WD Raptor | +4TB HDD | NEC MULTISYNC FE2111SB 22" | Logitech Z-2300 | Sennheiser PC150 | Logitech Cordless Desktop Keyboard och en MX518

Permalänk
Medlem
Citat:

Satsa inte på Sony då de är inte så värst bra, av diverse orsaker...

Det var ju informativt. Du har inte funderat på att nämna någon av dessa orsaker?

Visa signatur

Synth är pest - Hårdrock är bäst

Permalänk
Medlem

Sony DSC-T1 blev vald till ”Best Digital Consumer Compact Camera” av TIPA 2004!

Den har fått bra betyg på en massa reviewsites.

Men det är klart att jag hellre går på en omotiverad sågning av nån på ett forum...

själv har jag en kamera med li-jon-batteri. När jag är utomlands använder jag laddaren tillsammans med min universaladapter för 99 kronor från clas ohlson. Samma adapter som jag använder till mobiltelefon, palmpilot och laptop.

Visa signatur

Do I come into your bedroom and tell you how to blow your boyfriend?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ikeaboy
Sony DSC-T1 blev vald till ”Best Digital Consumer Compact Camera” av TIPA 2004!

Den har fått bra betyg på en massa reviewsites.

Men det är klart att jag hellre går på en omotiverad sågning av nån på ett forum...

själv har jag en kamera med li-jon-batteri. När jag är utomlands använder jag laddaren tillsammans med min universaladapter för 99 kronor från clas ohlson. Samma adapter som jag använder till mobiltelefon, palmpilot och laptop.

Synd att det numer är olagligt att sälja sådana adapters...

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

den e snabb..........

Jag äger en T1. Den tar ju bra bilder för att vara så liten kamera

Ska man köpa den bör man köpa 256 eller 512 Duo Pro med, de 32 som medföljer tar inte så många bilder alls...
Annars är jag hel nöjd med min

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
1. Satsa inte på Sony då de är inte så värst bra, av diverse orsaker...
2. Satsa på en kamera med vanliga batterier. När du väl tar den där resan till t.ex. Turkiet så kommer du märka att laddaren inte passar i deras väggkontakter... En kamera utan ström är inte så kul att ha på resan...

Turkiet!? När jag va i Alanya förra sommaren va det inga problem att köra polarens laptop i väggutaget..

Visa signatur
Permalänk

det blev en canon a80 och jag är jätte nöjd, tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

de e en bra kamera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Synd att det numer är olagligt att sälja sådana adapters...

Öh, va? Dom säljs ju på clabbes? Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

Do I come into your bedroom and tell you how to blow your boyfriend?