Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Hårdisken tänker mycket

Permalänk
Medlem

Hårdisken tänker mycket

I min äldre dator använder jag en cirka 7-8 (!) år gammal hårddisk som rymmer 12,5 GB (resten av datorn är inte 7 år gammal). Jag behöver för tillfället inte en större HDD till den därför att jag bara lagrar lite bilder och en del spel på den.

Nu är det så att ibland börjar hårddisken helt plötsligt att tänka väldigt "hårt" och nästan oupphörligt ända tills man gör något litet (t.ex öppnar startmenyn, startar ett program, etc.) som kräver att den tänker. Då slutar den. I övrigt fungerar den hur bra som helst!
Kan detta vara ett tecken på att den snart ger upp och att man borde kopiera filer som man vill spara innan den "kraschar" för gott?

Börjar bli lite smått orolig, hehe

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det kanske vara att datorn har lite minne och swappar hd-plats mot virtuellt minne? Vad kör du för operativsystem på den?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara diskdefragmenteringen som går igång efter en stund när datorn fått stå ifred?

Kör en defragmentering manuellt och kolla om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

fräckt med en hårddisk som tänker ... undra vad den funderar på ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Har du windows x`?.. isåfall gör datorn en massa saker när du är idle.

kolla på tweakxp.com .. finns en massa tips om shyte att stänga av så att datorn lugnar ner sig lite.

Permalänk
Medlem

Jag har Windows XP. Ok, ska kolla tweakxp.com
Det borde inte vara så att den har för lite minne, jag har 1024 SD-RAM och den borde inte använda så mycket.
Ja, jag kan ju prova att defragmentera den, kan Windows XP starta defragmenteringen själv när man inte använder datorn?

Eller så passar datorn på att surfa in på snuskiga sidor när jag inte använder den... Nej, det tror jag i alla fall inte

Jag uppdaterar med resultat.

Visa signatur

<NE>