Permalänk
Medlem

Motstånd är halvledare och som jag förstår det så måste man ha ett motstånd för att begränsa strömen. Jag kan ha fel men jag tror det står i någon faq.

Permalänk

Jag kör paralellkopplat 6st lysdioder (2v) på 12v linan.. inget har hänt.. men kan tänka mig att det vore bra att ha haft ett mostånd där iofs.

Men det får det väll bli om de börjar brinna, än så länge lyser de bara fin fint..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weeh
Motstånd är halvledare och som jag förstår det så måste man ha ett motstånd för att begränsa strömen. Jag kan ha fel men jag tror det står i någon faq.

motstånd som är halvledare??? de va något nytt.... mig veterligt så är vanligt kol innesluten i en keramikkapsel ingen halvledare =P

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ftass
Jadu jag tycker inte att det är speciellt lätt att fatta. Och någon förklaring kunde du tydligen inte ge heller.

Jag har försökt att lösa detta mysterium, hoppas på att det stämmer ganska så bra:

Utspänning strömkälla: varierar vid olika tidpunkter med 0,05V.
Framspänning lysdiod: variar mellan olika lysdioder av det märket med 0,05V.
(dessa värden har inget med verkligheten att göra..)

Om lysdiodens framspänning och strömkällans utspänning båda ska ligga på 5V betyder detta att det som mest kan skilja 0,1V. Skyddsmotståndents uppgift blir då att hålla strömkällans utspänning under lysdiodens framspänning för att förhindra att det blir för hög ström genom lysdioden.
(Då det oftast är små variationer dör inte lysdioden direkt..)

Ett mindre lättläst schema:

4,95V + --LED--| U 5,05V R 0,1V - -------|

För att ta reda på resistansen till detta motstånd måste man också veta strömmen som ska
passera genom dioden. Säg att det var 40mA, då skulle motståndet alltså ligga på (minst) 0,1V/0,040A=2,5Ohm.

Rätta gärna till felen som säkert finns i denna text:)

Jag har svarat på detta rätt så många gånger... men en gång till kan jag väl kosta på mig.

Lysdioder bör ha matningsspänning som är cirka Uf+1 eftersom det då är mycket lättare att välja rätt motstånd då en skillnad på ett par ohm hit eller dit inte gör någon som helst skillnad som det gör om Uf ~ U

Lysdioder måste serikopplas med ett (eller flera motstånd) då de matas med en icke strömbegränsad spänningskälla. Är den strömbegränsad måste den maximala strömmen vara =< Imax

Har man en spänningskälla på 5v och som ger 40A så måste man ha motstånd... dock går det bra utan motstånd om den ger 5v och 20mA (dvs 2000ggr mindre ström)

Att mata lysdioder direkt från nätagget utan någon form av strömbegränsning kan i värsta fall leda till att både lysdiod och nätagg går sönder.

Suck... måste nog sätta mig och skriva en lysdiodsskola som jag kan hänvisa till varje gång denna fråga dyker upp.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Lysdioder bör ha matningsspänning som är cirka Uf+1 eftersom det då är mycket lättare att välja rätt motstånd då en skillnad på ett par ohm hit eller dit inte gör någon som helst skillnad som det gör om Uf ~ U

Även om jag nu inte tycker att det blir så mycket lättare, men ok.

Citat:

Lysdioder måste serikopplas med ett (eller flera motstånd) då de matas med en icke strömbegränsad spänningskälla. Är den strömbegränsad måste den maximala strömmen vara =< Imax

Japp så långt har nog dom flesta förstått här.

Citat:

Har man en spänningskälla på 5v och som ger 40A så måste man ha motstånd... dock går det bra utan motstånd om den ger 5v och 20mA (dvs 2000ggr mindre ström)

Jag förstår fortfarande inte varför dioden inte går sönder direkt, en förklaring som lät logiskt var ju att utspänningen från strömkällan varierade. Men eftersom man antagligen inte kan räkna en diod som en resistiv last är väl det troligen onödigt att bry sig om variationer i utspänningen?

edit: undrar vad det är jag babblar om.. ohms lag ska jag väl kunna iaf

Permalänk
Medlem

skit i att köpa resistor och tvinna en spole i stället, eller slakta nån gammal eketronikkrets. typ från en radio eller vad som helst

Visa signatur

Duron 1,9ghz, soltek 75kav-x, geforce 4200titanium 64mb, 511mb ram, 13gb HD.
Pentium3 850mhz@952mhz, abit be6, geforce5200 128mb, 384mb ram, 120gb hd.
Geexboxburk, celeron 433mhz, asus me-99vm, int. grafik, 128mb ram, 1.2gb hd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ftass
Det är väl här det börjar krångla till sig i mitt huvud (mest för att jag helt enkelt inte förstår mig på dioder riktigt..). Hade varit bättre om du länkade till lite information om halvledare tror jag, för med detta får man bara ut att ett litet motstånd på några hundra ohm kan hindra 40A från att grilla en diod.

Jag förstår fortfarande inte varför dioden inte går sönder direkt, en förklaring som lät logiskt var ju att utspänningen från strömkällan varierade. Men eftersom man antagligen inte kan räkna en diod som en resistiv last är väl det troligen onödigt att bry sig om variationer i utspänningen?

Spänningsfallet över en diod är (ideelt) det samma oavsett vilken ström som går igenom den (förutsatt att det är tillräckligt hög spänning till att börja med, förstås.)
Du har alltid någon form av resistans i serie med dioden, om inte ett motstånd så åtminstone någon form av ledare.
Problemet är ju bara att de flesta ledares resistans är försvinande liten, och därför, enligt ohms lag, blir strömen mycket högre än den borde.

Säg att matningsspänningen är 5V, spänningsfallet över dioden 1,7V och ledarnas totala resistans 0,03 ohm (motsvarar 0,5 m koppartråd med 0,6 mm diameter - länk.)
Om du inte har något annat motstånd blir strömmen då (5-1,7)V/0,03ohm = 106A, alltså tokmycket mer än de 0,020A som dioden kan tänkas förvänta sig.
Lägg in ett motstånd på 300 ohm och du får (5-1,7)V/300ohm = 0,011A = 11mA vilket verkar mycket rimligare.

Så gör ett litet motstånd när det ska hjälpa dioder undvika grilldöden.

Allt det här stämmer förstås inte riktigt, då varken spänningskälla, diod, kontakter eller annat som antagits vara ideelt verkligen är ideelt, men det stämmer hyffsat, och det duger oftast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mewmute
skit i att köpa resistor och tvinna en spole i stället, eller slakta nån gammal eketronikkrets. typ från en radio eller vad som helst

På vilket sätt skulle en spole hjälpa, hade du tänkt? Visst, spolens resistans hjälper ju kanske, men varför inte bara använda ett motstånd i stället? Induktansen spelar ju knappast nån rol för en liten diod som matas med likspänning...