nVidia 66.00 Forceware Driver

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
4xAA skrev jag.

Det är med dom inställningarna som man får se vad kortet går för.
Och det är självklart att man kör med dom inställningarna om grafikkortet orkar med.
Annars behöver man inget kort för över 3500kr.

Det var därför jag skrev 4xAA/8xAA. Jag anser att båda är slöseri i den upplösningen, skillnaden blir i det närmaste obefintlig om du inte zoomar in i ett bildredigeringsprogram i efterhand. Om något är det väl bra för sifferkåta människor.
Situationen är givetvis en helt annan i lägre upplösningar.

Om vi ser på dom som inte kan köra 1600x1200, exempelvis äldre skärmar (i synnerhet 17") och de flesta TFT skärmar, ska inte dom kunna använda ett kort som passar bäst i den upplösningen?

Om en viss person spelar i 1024x768 med blah blah AA/AF och XXX tillverkare vinner där, är det väl det självklara valet?
Måste man välja det som vinner i 1600x1200 med så och så mycket AA/AF?

Men som sagt är korten väldigt jämna, så ett dåligt val kan man inte göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
att inte folk kan ge sig bara att inse att nvidia har vunnit denna gången och är NR:1 igen!

Att ATI är bättre i DX9 spel så som Far Cry HL2 och med största sannorlikhet en väldigt lång rad kommade spel spelar altså mindre roll eftersom NV...vadå?

Att ATI har en överväldigande majoritet av den, för ekonomin, väldigt viktigt OEM marknaden spelar midre roll eftersom...?

Att ATI korten utvecklar midre värme, låter mindre (kort som använder referens kylning iaf), drar mindre störm, är fysiskt mindre och därför passar mycket bättre i små chassin spelar mindre roll eftersom...?

I fortsättningen, om du inte har några argument varför någonting är bättre HÅLL KÄFTEN!

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

http://www.elitebastards.com/page.php?pageid=6336&head=1&comm...

Och i http://techreport.com/etc/2004q3/source-engine/index.x?pg=1 så skulle jag välja ett av nv korten, som ni ser så ligger ju 6800 på 2a, 3e och 4e plats och sen ett gäng Radeon kort efter det. Jag själv tycker i alla fall att jag inte behöver det som presterar bäst i ett test utan flyter det bara på bra i spel utan hack, med bra bild osv i de upplösningar jag väljer så spelar det inte så stor roll. Sen om det kortet fick stryk av ett annat är helt betydelselöst för mig.

Sifferbögar är vi allihopa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Det var därför jag skrev 4xAA/8xAA. Jag anser att båda är slöseri i den upplösningen, skillnaden blir i det närmaste obefintlig om du inte zoomar in i ett bildredigeringsprogram i efterhand. Om något är det väl bra för sifferkåta människor.
Situationen är givetvis en helt annan i lägre upplösningar.

Om vi ser på dom som inte kan köra 1600x1200, exempelvis äldre skärmar (i synnerhet 17") och de flesta TFT skärmar, ska inte dom kunna använda ett kort som passar bäst i den upplösningen?

Om en viss person spelar i 1024x768 med blah blah AA/AF och XXX tillverkare vinner där, är det väl det självklara valet?
Måste man välja det som vinner i 1600x1200 med så och så mycket AA/AF?

Saken är den att dessa nya kort är så grymt snabba så om man skall kunna avgöra vilket som är det snabbaste så måste man i många fall upp i riktigt höga upplösningar med AA+AF för att korten inte skall bli mer eller mindre CPU begrännsade. Har man en tft som inte klarar så hög upplösning så ser jag ingen som helst poäng att köpa ett monsterkort. Då klarar man sig i de flesta fall med ett klenare och betydligt billigare kort.

Citat:

Men som sagt är korten väldigt jämna, så ett dåligt val kan man inte göra.

Håller jag fullständigt med om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men vem fanken spelar i 1600x1200, 4xAA/8xAA och 16AF? Jag tycker det är helt ointressant, så det kanske är sådana saker man ska fråga sig när man väljer kort.

Använder man ens så mycket AA i den upplösningen är man extremt petig och/eller sitter med en lupp och studerar omgivningen.

S_Z: Jag tänkte i det närmaste på testerna där GT vinner över Pro med typ 20 tester.
Med tanke på att båda korten går förbättra en hel del (GT->Ultra, Pro->XT) anser jag att det är det segmentet man bör sikta på.
Jag har inte kollat på särskilt många benchmarks med UE/XTPE men jag tycker dom är ganska lika varandra, åtminstone efter mina preferenser ... (Jag kör inte i 1600x1200 med maxad AA och AF)

Fingervisning var det rätta ordet, mellanfingret från Valve och ATi
Jag tror inte att prestandan är jämförbar alls, jag misstänker att man vill få bort uppmärksamheten från Doom3 och ställa ATi i ljuset igen.

Återstår väl att se.

Spelar själv alltid i 1280*1024. Och där blir korten ganska pressade om man dessutom vill maxa AA och AF. Har man en skärm som ser optimal ut i 1280*1024 vill man så klart inte använda lägre upplösning. Har själv ett 6800 Ultra och tycker det funkar bra. ATI 800 XT PE är ju tyvärr en luft-produkt(vapor-ware). Annars kunde jag varit intresserad. Har inget emot varken ATI eller Nvidia. Men avgörande är att man måste kunna få tag på grejorna när man behöver köpa.

Det är inget fel att vara petig. Håller man på med sånt här som hobby blir man lätt perfektionist. Det blir aldrig bra nog.;-)

Mvh

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Hmmm det är i HL2 som denna patchen gör störst skillnad upp mot 20% förbättring har jag fått med mitt lilla graffe.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

ATI ÄGER

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Det var ju snack om att 65.62 drivrutinerna skulle innehålla en liknande AF optimering som ATI använder vilket skulle ge en prestanda boost. VR-Zone (http://www.vr-zone.com/?i=1193&s=5) använder den i sina benchmarktester av VST.

Permalänk
Medlem

kanske det...men det var denna uppgradering som gav skillnad. På Steamforumet så är det hysteri om drivisen Skall bli kul att se en ny bechmark
Länk till tråden:
http://www.steampowered.com/forums/showthread.php?s=&threadid...
Det är tydligen redan en beta 66.02 på G som skall öka prestandan ytterligare i HL2.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Verkar ju som 66:an ökar på prestandan ytterligare jämfört med 65.62:an.

AnteP (NH Ante?) skriver:

61.77: 72.6 fps
62.20: 72.7 fps
65.62: 75.2 fps
66.00: 80.5 fps

Det ser riktigt bra ut. Om de fortsätter så här så lär det vara riktigt tight när HL2 väl släpps. Iofs lär ju inte ATI heller ligga på lat sidan men man kan ju tänka att de har optimerat mer för HL2 än nVidia har precis som det var med doom3 fast åt andra hållet då.

Permalänk
Medlem

Hm, finns hl 2 stress test att ladda ner för vanliga människor eller är det bara för testsidor?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Nvidia all the way....

bara de släpper nya drivers snart.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Hm, finns hl 2 stress test att ladda ner för vanliga människor eller är det bara för testsidor?

Tror det ingår i CS:S betan så man måste ha tillgång till det (alltså ha köpt CS:CZ eller ha en kupong som man får med vissa ATI-kort).

Permalänk
Medlem

jahapp då har denna tråd ballat ur till en ytterligare Nvidia vs ATI tråd =p

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Eftersom HL2 inte är ute än, och det verkar som en drivrutins fråga om vilket kort som presterar bäst så är det väll inte så intressant att veta vilken som leder än? Man lär ju inte köpa ett nytt grafikkort för att köra en beta?

Permalänk
Medlem

I CS:S finns ett program som testar HL2 motorns grafik. Den heter stresstest och innehåller en massa olika effekter. Det är för att man skall få en uppfattning om hur ens grafikort presterar i HL2. Därför kan man säga att någorlunda att trovärdiga siffror får man om man kör detta testen. Man köper inte ett nytt graffe för denna testen nej... men man får som sagt veta ungefär hur just ditt grafikort presterar i HL2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av VST kan man säga två saker; att ATI har en viss fördel och att VST inte går att lita på. Vänta på riktiga benchmarks.

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rodent
Av VST kan man säga två saker; att ATI har en viss fördel och att VST inte går att lita på. Vänta på riktiga benchmarks.

Håller med. Med tanke på att Valve uttalat utvecklar för ATI och att det ska flyta bäst där så har de med all säkerhet sett till att använda instruktioner och operationer som ATI kort drar fördel av i stresstestet. Nej, vänta på opartiska test gjorda med FRAPS på den riktiga motorn med uppdaterade drivrutiner från båda tillverkarna.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Menar snarare att VST är buggigt utav helvete.

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk

jag måste säga till alla er som säger att "om ATI skaffar bättre drivrutiner som är bättre i opengl så kommer ati vinna med jätte mycket" men tänk om NVIDIA gör en drivrutin så att NVIDIA blir 10-20% bättre än ati då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
jag måste säga till alla er som säger att "om ATI skaffar bättre drivrutiner som är bättre i opengl så kommer ati vinna med jätte mycket" men tänk om NVIDIA gör en drivrutin så att NVIDIA blir 10-20% bättre än ati då?

då skulle alla ATI Fanboys fortfarande påstå att ATI är bättre, eller att NV fuskar, och vice versa.

alla är vi fanboys åt nått håll, jag kör på NV för att jag inte gillar ati´s menyer, simple as that, men om ati kommer ut med ett monsterkort som är både bättre och billigare än NV , och dessutim fixxar till sina menyer så skulle jag klart köpa ett sånt, man köper väl det man gillar?

vilken bil är bäst? ferarri eller lamborghini? saab eller volvo? mclaren eller TVR ?

Visa signatur

kaka

Permalänk
Medlem

jag gick från hopp mellan 25-80fps i CS:Source till stabilt 60-70 med mitt ti4200

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

cipher- har en poäng med sitt inlägg