nVidia 66.00 Forceware Driver

Permalänk
Avstängd

Testa på egen risk.

The drivers can only be installed via the Device Manager due to no self-installer
No word on performance gains or compatibility issues
Increase in Doom III frame rates has been reported
All nVidia cards are supported in this release
Files are dated: August 17, 2004 5:55 P.M.
WinZip Packaged

http://www.3dchipset.com/drivers/beta/nvidia/nt5/6600.php

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Re: nVidia 66.00 Forceware Driver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Testa på egen risk.

The drivers can only be installed via the Device Manager due to no self-installer
No word on performance gains or compatibility issues
Increase in Doom III frame rates has been reported
All nVidia cards are supported in this release
Files are dated: August 17, 2004 5:55 P.M.
WinZip Packaged

http://www.3dchipset.com/drivers/beta/nvidia/nt5/6600.php

"Increase in Doom III frame rates has been reported "
Skit i DOOM3 nu Dom leder redan stort där. Jobba lite på HL2 nu så är segern säkrad för nvidias del

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Nvidia leder även i HL 2...

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cj

Ursäkta men var har du varit de senaste dagarna? ATI har ett 20-30% övertag (för X800XTPE över Ultran) i Valves VST som är det närmaste vi kan komma HL2 i dagsläget. Om ledningen kvarstår i själva spelet är ju dock omöjligt att veta nu. Hurvida GT är snabbare än Pro är ju svårt att säga eftersom nästan alla tester ger olika resultat.

Permalänk
Medlem

Men de har inte kört Ultra Extreme mot XT PE, det vore en jämnare match.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

20-30% ?
största gapet mellan 800Xt och 6800U är inte mer än 10fps
http://www.gamespot.com/features/6105370/p-3.html

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Ursäkta men var har du varit de senaste dagarna? ATI har ett 20-30% övertag (för X800XTPE över Ultran) i Valves VST som är det närmaste vi kan komma HL2 i dagsläget. Om ledningen kvarstår i själva spelet är ju dock omöjligt att veta nu. Hurvida GT är snabbare än Pro är ju svårt att säga eftersom nästan alla tester ger olika resultat.

Ja du har iaf inte varit på mattelektionerna på ett tag :P. Skilljer ju som sagt va runt 10fps mellan korten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Men de har inte kört Ultra Extreme mot XT PE, det vore en jämnare match.

Nej, UE får pisk det med. TechReport med ett Ultra i UE hastighet: http://www.techreport.com/etc/2004q3/source-engine/index.x?pg...

Och jo, skillnaden är 20-30%. I ovan test är XTPE 24% snabbare än ultran.
Firingsquad: ~28% snabbare:http://www.firingsquad.com/hardware/half-life2_vst/page4.asp
Gamers depot: ~27% snabbare :http://www.gamers-depot.com/hardware/video_cards/source/002.h...
VR-Zone: ~21% snabbare (med Forceware 65.62 beta drivrutiner): http://www.vr-zone.com/?i=1193&s=5

Det finns fler tester om ni letar. Trodde inte det fanns folk på det här forumet som lyckats missa de här benchmarken. Det har ju diskuterats ganska filtigt minst sagt här och på andra hårdvaruforum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajvan
20-30% ?
största gapet mellan 800Xt och 6800U är inte mer än 10fps

Det där är inte HL2 VST.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Och ? Det är fortfarande en drivrutinsfråga som man märker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

20-30% var ju lite att ta i.
Skillanden e ju jätte liten. Nvidia klarar sig väldigt bra. Sen tycker jag ju att GT varianten e det prisvärdaste av alla dom. Pris/prestanda där vinner 6800 GT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darke
Ja du har iaf inte varit på mattelektionerna på ett tag :P. Skilljer ju som sagt va runt 10fps mellan korten!

Darke, du får gärna kontrollräkna de där värdena om du vill... Har läst en hel del matte under mina 180 Högskolepoäng så jag tror nog jag klarar av lite procenträkning

Permalänk
Medlem

haha, hade jag värkligen orkat göra de så... Men men, får väl helt enkelt tro på dig Svara lär vi väl få vid release.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darke
haha, hade jag värkligen orkat göra de så... Men men, får väl helt enkelt tro på dig Svara lär vi väl få vid release.

Jo, det ju inte säkert att denna test ritar upp en korrekt bild för hur korten kommer klara HL2. I testen finns ju ingen AI eller fysik med i bilder och inte vet vi heller hur pass shader-intensivt spelet kommer bli. Men det här är som sagt det närmaste vi har HL2 i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att alla korten har samma fps på dust i de olika uppösningarna? 800x600 = 43.6, 1024x768 = 43.5, 1600x1200 = 43.5 FPS på gf6800U?????

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Ökade 5fps jämfört med 61.77 i Doom3 1152*864, 4xAA,8xAF, High Quality på första datorn i min signatur.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

ATI leder redan i Doom 4

neohamster räkna om det i procent om du går från 100 - 105 så blir det ju inte så mycket.

Nej men ganska stor skillnad mellan CS: Source och HL 2. I och med att CS: Source är inriktad mot multiplayer så tror jag knappast de kommer göra det lika krävande som HL 2.

Och grafiken är det säkerligen viss skillnad på. Och som sagt spelen är ju inte ute än men nog verkar det ganska troligt att ATI kommer vara minst lika mycket snabbare i HL 2 som de är i Far Cry. Vilket skulle tyda på minst 20 % då om man räknar med 3dc stödet.

Men som sagt ATI kör ju Doom 3 utan problem nVidia lär nog klara av HL 2 utan större problem också. Mitt 6800 ULTRA har då inga problem med Far Cry.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
ATI leder redan i Doom 4

neohamster räkna om det i procent om du går från 100 - 105 så blir det ju inte så mycket.

Nej men ganska stor skillnad mellan CS: Source och HL 2. I och med att CS: Source är inriktad mot multiplayer så tror jag knappast de kommer göra det lika krävande som HL 2.

Och grafiken är det säkerligen viss skillnad på. Och som sagt spelen är ju inte ute än men nog verkar det ganska troligt att ATI kommer vara minst lika mycket snabbare i HL 2 som de är i Far Cry. Vilket skulle tyda på minst 20 % då om man räknar med 3dc stödet.

Men som sagt ATI kör ju Doom 3 utan problem nVidia lär nog klara av HL 2 utan större problem också. Mitt 6800 ULTRA har då inga problem med Far Cry.

huh? jag har inte sakt något om att det var mycket ^^
gick från 57 till 62 fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I procent är det ganska mycket 10% tillomed.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

att inte folk kan ge sig bara att inse att nvidia har vunnit denna gången och är NR:1 igen!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
att inte folk kan ge sig bara att inse att nvidia har vunnit denna gången och är NR:1 igen!

Då kan väll du ta och hitta ett nytt, snyggt spel med 1600x1200 4xAA 8xAF/16xAF som Nvidia vinner i.
(DoomIII räknas inte)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d

Heeeeja nVidia, huh huh Heeeeja nVidia huh huh!

Kom igen nVidia Kom igen tuut tuut.

Allvarligt vad fasen menar du med att folk ska ge sig? Folk rekommenderar ju bara de grafikkort de finner bäst? På vilket sätt har nVidia vunnit??? Ingenting har ju förändrats sen launchen?

Ganska så jämt skägg fortfarande. ATI rockar i dx 9 spel och nVidia i Open GL

Nej Neohamster jag ville se den procentuella ökningen 10 % är ju en ganska kraftig ökning må jag säga :). Bildkvaliteten är den densamma eller tar nVidia genvägar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Heeeeja nVidia, huh huh Heeeeja nVidia huh huh!

Kom igen nVidia Kom igen tuut tuut.

Allvarligt vad fasen menar du med att folk ska ge sig? Folk rekommenderar ju bara de grafikkort de finner bäst? På vilket sätt har nVidia vunnit??? Ingenting har ju förändrats sen launchen?

Ganska så jämt skägg fortfarande. ATI rockar i dx 9 spel och nVidia i Open GL

Nej Neohamster jag ville se den procentuella ökningen 10 % är ju en ganska kraftig ökning må jag säga :). Bildkvaliteten är den densamma eller tar nVidia genvägar

Jag ser ingen skillnad iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra

Hur kommer det sig att alla korten har samma fps på dust i de olika uppösningarna? 800x600 = 43.6, 1024x768 = 43.5, 1600x1200 = 43.5 FPS på gf6800U?????

De (alla utom GF6800) är ju som de skriver i artikeln begrännsade av CPUn i samtliga upplösningar.

Citat:

Intressant, så även fast ATI har det snabbaste kortet för majoriteten av spel så har nVidia redan vunnit? Jag har svårt att få det att gå ihop...

Permalänk
Medlem
Citat:

I procent är det ganska mycket 10% tillomed.

Några procent hit eller dit spelar väl ingen roll? båda korten har tillräcklig kfart så det räcker och blir över..

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Intressant, så även fast ATI har det snabbaste kortet för majoriteten av spel så har nVidia redan vunnit? Jag har svårt att få det att gå ihop...

Beror helt och hållet på var man kollar.
Det finns länkar som kan bevisa motsatsen, och tvärtom.

Sen har vi ju mellansegmentet osv...

Båda korten är bra, nästan likvärdiga. VST är nog inte representativt för HL2 prestanda, använder ju mer shaders i en scen än vad hela HL2 gör nästan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin

Båda korten är bra, nästan likvärdiga. VST är nog inte representativt för HL2 prestanda, använder ju mer shaders i en scen än vad hela HL2 gör nästan

Då tycker jag att du ska svara på min fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Då kan väll du ta och hitta ett nytt, snyggt spel med 1600x1200 4xAA 8xAF/16xAF som Nvidia vinner i.
(DoomIII räknas inte)

Permalänk
Medlem
Citat:

Har aldrig påstått att ATI är bättre i samtliga segment. I de lägre prisklasserna har nVidia klart mer intressant kort än ATI för tillfället.

Du får gärna länka till en test som visar motsatsen till vad X-bits test( http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/graphics-cards... ) visar. Problemet är att det är svårt att hitta andra sidor som har liknande speltest utbud som dom. För många hänger kvar vid gamla spel (som Q3 baserade spel t ex) som enligt mig är helt ointressanta. Men kan du hitta någon med många nya spel där Ultran är snabbare i de flesta fall så länka gärna till den för iså fall måste jag missat den.

VST är det närmaste vi har till HL2 i dagsläget och även om det inte är helt representativt för HL2 så är det åtminstånde en fingervisning. ATI(X800XTPE) är snäppet vassare i shaderintensiva applikationer vilket vi även kan se från FarCry testerna.

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Då tycker jag att du ska svara på min fråga.

Men vem fanken spelar i 1600x1200, 4xAA/8xAA och 16AF? Jag tycker det är helt ointressant, så det kanske är sådana saker man ska fråga sig när man väljer kort.

Använder man ens så mycket AA i den upplösningen är man extremt petig och/eller sitter med en lupp och studerar omgivningen.

S_Z: Jag tänkte i det närmaste på testerna där GT vinner över Pro med typ 20 tester.
Med tanke på att båda korten går förbättra en hel del (GT->Ultra, Pro->XT) anser jag att det är det segmentet man bör sikta på.
Jag har inte kollat på särskilt många benchmarks med UE/XTPE men jag tycker dom är ganska lika varandra, åtminstone efter mina preferenser ... (Jag kör inte i 1600x1200 med maxad AA och AF)

Fingervisning var det rätta ordet, mellanfingret från Valve och ATi
Jag tror inte att prestandan är jämförbar alls, jag misstänker att man vill få bort uppmärksamheten från Doom3 och ställa ATi i ljuset igen.

Återstår väl att se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men vem fanken spelar i 1600x1200, 4xAA/8xAA och 16AF? Jag tycker det är helt ointressant, så det kanske är sådana saker man ska fråga sig när man väljer kort.

Använder man ens så mycket AA i den upplösningen är man extremt petig och/eller sitter med en lupp och studerar omgivningen.

S_Z: Jag tänkte i det närmaste på testerna där GT vinner över Pro med typ 20 tester.
Med tanke på att båda korten går förbättra en hel del (GT->Ultra, Pro->XT) anser jag att det är det segmentet man bör sikta på.
Jag har inte kollat på särskilt många benchmarks med UE/XTPE men jag tycker dom är ganska lika varandra, åtminstone efter mina preferenser ... (Jag kör inte i 1600x1200 med maxad AA och AF)

Fingervisning var det rätta ordet, mellanfingret från Valve och ATi
Jag tror inte att prestandan är jämförbar alls, jag misstänker att man vill få bort uppmärksamheten från Doom3 och ställa ATi i ljuset igen.

Återstår väl att se.

4xAA skrev jag.

Det är med dom inställningarna som man får se vad kortet går för.
Och det är självklart att man kör med dom inställningarna om grafikkortet orkar med.
Annars behöver man inget kort för över 4000kr.