Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Ny dator för max 15.500

Japp, så är det då snart förhoppnigsvis dags för en ny dator :).
Jag är inget vidare på många komponenter, så jag hoppas kunna få en del hjälp.

Datorn skall endast användas till spel, film, internet och kanske enklare bildredigering (T.ex. Photoshop).

Jag drar en maxgräns vid 15.500 kr.

Jag hade tänkt mig något i stil med:

3.0 ghz processor, 1024 RAM, 128-256 mb RAM grafikkort, 160 gb hd.
Sedan behövs ett nytt chassi, nytt moderkort, ny dvd-rom, nytt ljudkort etc.

Med andra ord en ny dator, dock varken mus, tangentbord, skärm, högtalare eller cd-brännare. Jag kan i princip ingenting om kylning/fläktar, så det vore bra med tips där också :).

Tack på förhand

Permalänk

CPU: AMD64 3200+
MB: nF3 250-s754-moderkort (msi eller epox: båda lätta att få tag på, funkar lika bra, valet är ditt.... )
GFX: GF6800GT från valfri tillverkare - alla lika bra (personlig favorit: Leadtek pga den feta kylningen)
RAM: 2x512MB PC3200-minne... valet beror på budget, Corsair Value som körs i 2,5-3-3-8 är ett bra budgetval (1700:-) som funkar (kompis kör 2 stickor med "CG" 3200+ på ett MSI K8N FSR), bättre stickor än så kostar dock avsevärt mycket mer
(ex doom3-paketet på komplett)
HDD: valfria 200GB-diskar t ex seagate....
PSU: Tagan 480W eller något annat kvalitetsagg över 400W-strecket
kylning: inte vattenkylning - GF6800 kommer ju ändå kylas med luft (obs = orginalkylningen, tänk på ljudnivån och prestandan redan vid inköp!)...
Thermalright XP-120 på processorn med tyst 120mm-fläkt borde kunna kyla även överklockade saker
(låda, dvd-brännare och gnagare väljer man bäst själv, men jag är intresserad av TT's tsunami-låda och är väldigt nöjd med mina MX tbd&mus)

detta bör hamna på en del under 15k

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem som mukko!
Har också en budget på runt 15.000!

Jag är en Half-Life galning och måste få detta spela (även Cs Source) att fungera grymt smidigt. Vad är det man ska satsa på? Och är det stor skillnad på en Amd64 3200+ & en 3800+

Visa signatur

AMD 4000+ - Geforce 6800 Ultra - 1024 RAM ses @ bf2server