Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag och många andra är av den uppfattningen att ju mindre Windows lägger sig i vad jag gör med datorn desto bättre, om du förstår vad jag menar. Jag vill inte ha inbyggt stöd för allt, eftersom jag är en van användare vet jag redan hur man bränner en skiva och har redan tredjepartsprogram för allt det där. Ofta är de dessutom öppna och fria vilket aldrig Microsofts bundlade alternativ är. Ska jag koda en film använder jag XviD och inte nån stängd MS-standard t.ex.
"Skydd" som t.ex. systemåterställningen är inget jag som van användare behöver och skulle för mig bara ta upp en massa resurser, samma sak med brandväggen.
En annan sak som inte skulle drabba en van användare men som jag ändå vill nämna är "fördumningen" som ett "användarvänligt" system oundvikligen för med sig. Detta är helt oundvikligt och något som man inte kan göra så mycket åt eller ens kanske bör göra något åt. För att göra saker och ting enklare för nybörjaren klär ofta Microsoft in det mesta i färgglada wizards och pseudointerface. Allt ska vara extremt enkelt och gå snabbt. Detta är givetvis bra på många sätt men inte för någon som är intresserad av att lära sig hur saker och ting funkar lite mer grundläggande.
I Win2k tycker jag det är mindre skal runt de viktiga funktionerna jämfört med hur det är i WinXP. Visserligen kan man säkert stänga av dessa guider mm i WinXP men i Win2k behöver jag inte ens det.
Man lär sig helt enkelt mycket mer genom att använda Win2k jämfört med WinXP (ifall man kör operativen i sina grundutföranden iaf).
Där har du en sak som WinXP gör bättre än Win2k. WinXP har bättre nativt stöd för digitalkameror. Dock har både Win2k och WinXP lika bra stöd för USB-minnen (mp3-spelare).
Till min digitalkamera använder jag ett mycket smidigt och obloatat program som heter Downloader från Breezesoft. Jag behöver bara koppla in kameran så startar programmet, laddar ner bilderna till den katalog på disk jag valt med den namngivning jag valt, tar bort bilderna från kameran och till sist stänger programmet ner sig själv. Skulle jag gå över till WinXP skulle jag förmodligen fortsätta använda det programmet.
Visst skulle det vara enklare med WinXP jämfört med Win2k ifall jag skulle komma hem till en kompis och av någon anledning skulle vilja koppla in min kamera i den datorn, men återigen är detta knappast något som får mig att välja WinXP framför Win2k.
Som jag redan sagt finns det skillnader mellan Win2k och WinXP, vissa bra och vissa mindre bra. Huruvida man anser att fördelarna överväger nackdelarna är en subjektiv fråga och endast om man tycker att WinXP faktist är att föredra är det dags att byta till WinXP.
WinXP är mer krävande än Win2k, även när man stänger ner det mesta av glittret. WinXP innehåller allt som Win2k har som du säger, och dessutom mycket mer. Ifall man anser att den större delen av det nya är skräp och tycker att Win2k har allt man behöver, varför ska man byta då?
Återigen Microsoft som källa. Man behöver bara bläddra lite i Windows-formuet här på SweC så hittar man massor av trådar med folk som har problem med de nya features som WinXP har. Stora filer som inte kan tas bort toppar väl förmodligen den listan.
Som någon annan i tråden sa så hoppas även jag vara borta från Windows helt och hållet när Longhorn kommer.