SP2 SW 4 September=Sant

Permalänk
Hedersmedlem

Det är skillnader mellan Win2k och WinXP, självklart. Men att säga att dessa skillnader är till fördel för WinXP objektivt sett är imho felaktigt.

Enligt din definition är WinXP att föredra just för att det är modernare, ett nyare operativsystem helt enkelt. Att något är modernare har för mig inget egenvärde.

Ifall man önskar vissa funktioner som finns i WinXP finns det en poäng att byta från Win2k, annars inte. Att WinXP har bättre stöd för HT är inget giltigt argument ifall man inte sitter med en HT-kapabel processor t.ex.

Vissa saker du nämner är helt felaktiga, t.ex. att WinXP skulle vara snabbare än Win2k. Det bootar snabbare, det är sant men ifall det är relevant är subjektivt. Bättre stöd för spel och multmedia..? Knappast, det är ingen skillnad där heller. Fler inbyggda funktioner är inte alltid en fördel. Även om vissa bra ändringar har gjorts har samtidigt många dåliga förändringar gjorts. Ifall förbättringarna överväger försämringarna är för var och en en subjektiv fråga.

Andra källor än Micrsofts egna skulle vara bra, för du tror väl inte MS är objektiva i denna fråga?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Sen när det gäller booten av XP så har man bara ändrat runt lite i startordningen, boota 2000 och xp SAMT logga in så kommer de båda vara lika snabba. Man har bara flyttat vissa saker så att de laddas vid ett senare skede

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Massa skrift

Ok, kollade länken och WinXP verkar vara ganska modernare än Win2k, men märker jag ens av alla de där förbättringarna? Min dator är tillräckligt snabb ändå och har inget problem med kompabilitet öht.

Mitt inlägg här var en fråga om du kunde ge mig några anledningar till att uppgradera Win2k.
Och du har fortfarande inte gett mig någon, även om WinXP hade haft en dubbelt så bra och modern kernel som det har nu skulle jag fortfarande inte byta, för alla fel med resten av operativsystemet är iaf. för mig alldeles för överväldigande för att kunna övervinnas.

Nu skall jag dra en av mina otroligt kassa liknelser, förbered er: Jag står mellan valet att köpa ny bil eller behålla den jag har nu, den nya bilen har smått förbättrade vägegenskaper, lite kraftfullare motor och smått bättre bromsar. Men sätet är otroligt obekvämt, passar inte alls mig, samt resten av inredningen är alltför "förenklad (Läs tillkrånglad)" för att jag skall kunna gilla den. När jag sitter där och testkör bilen så får jag bara en jobbig känsla av obehag. Är då dessa småa förbättringar värda det obehag jag får stå ut om jag skulle köpa denna nya bil, för en massa pengar?

Nepp, inte för mig.
Självklart är detta en personlig uppfattning, men ser faktiskt inga självklara förbättringar med XP som skulle få mig att byta.

Om jag vill ha ett modernt och bra OS borde jag väl köpa en Mac med OS X, eller fixa nån linuxdist, för jag antar att dessa OS är bra mycket "modernare" än WinXP, och det borde du med, eftersom du är så "modernitetskåt" ;P Men är de fördelar du får av det bytet värt allt krångel med att vänja sig vid ett helt nytt system (och i Mac'ens fall också hårdvara)?

Jag har aldrig sagt att jag tyckt att Win2k är bättre än XP annat än på ett personligt plan, men det är också från det planet de flesta av oss gör våra beslut.
Finns helt enkelt inget som är värt med XP för mig att uppgradera.

Dock så håller jag på att försöka lära mig Linux, lite modern vil jag vara iaf ;P Win2k är nog det sista OS från Windowsplattformen jag använder :/ Vill vara därifrån när Longhorn kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows XP givetvis

The best OS ever made.

Windows 2000 var bra på sin tid - Men som sagt, utvecklingen går framåt.

Ha!

Jo, utvecklingen går framåt, dock inte på Microsoft!

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Ha!

Jo, utvecklingen går framåt, dock inte på Microsoft!

Vad får dig att säga något sådant?

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
till ?

Windows Server 2003

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Sen när det gäller booten av XP så har man bara ändrat runt lite i startordningen, boota 2000 och xp SAMT logga in så kommer de båda vara lika snabba. Man har bara flyttat vissa saker så att de laddas vid ett senare skede

Tror man att den enda skillnaden mellan 2000 och XP är ett litet gulligt theme och att dom "flyttat runt saker" vid starten så är det dags att vakna upp.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reefer
Tror man att den enda skillnaden mellan 2000 och XP är ett litet gulligt theme och att dom "flyttat runt saker" vid starten så är det dags att vakna upp.

då har du dragigt förhastade slutsatser, jag sa inte att det var den ända skillnaden... så det kanske är du som ska vakna upp och läsa inläggen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är skillnader mellan Win2k och WinXP, självklart. Men att säga att dessa skillnader är till fördel för WinXP objektivt sett är imho felaktigt.

Enligt din definition är WinXP att föredra just för att det är modernare, ett nyare operativsystem helt enkelt. Att något är modernare har för mig inget egenvärde.

Ifall man önskar vissa funktioner som finns i WinXP finns det en poäng att byta från Win2k, annars inte. Att WinXP har bättre stöd för HT är inget giltigt argument ifall man inte sitter med en HT-kapabel processor t.ex.

Vissa saker du nämner är helt felaktiga, t.ex. att WinXP skulle vara snabbare än Win2k. Det bootar snabbare, det är sant men ifall det är relevant är subjektivt. Bättre stöd för spel och multmedia..? Knappast, det är ingen skillnad där heller. Fler inbyggda funktioner är inte alltid en fördel. Även om vissa bra ändringar har gjorts har samtidigt många dåliga förändringar gjorts. Ifall förbättringarna överväger försämringarna är för var och en en subjektiv fråga.

Andra källor än Micrsofts egna skulle vara bra, för du tror väl inte MS är objektiva i denna fråga?

Well, om du vill ha fler anledningar för en privatperson att uppgradera till Windows XP så visst.

-Inbyggt stöd för ADSL anslutningar som använder PPPoE
-Inbyggt stöd för digitalkameror, videokameror, mp3 spelare utan tredjeparts program osv
-Inbyggt stöd för CD bränning
-Inbyggt stöd för filmredigering
-Inbyggd brandvägg
-Automatisk Systemåterställning
-Remote Desktop

För att ta ett eget praktiskt exempel.
Jag skulle plugga in min digitalkamera med en USB kabel i en Windows 2000 burk.
Trodde givetvis att det skulle fungera utan problem eftersom det fungerade så bra hemma i Windows XP. Men nej... 2000 började fråga efter drivrutiner och annat, vilket jag naturligtvis inte hade med mig. Bara en sån enkel sak.

Visst du har iofs en poäng i det du säger. Låt oss säga att man sitter med en äldre dator och har en stabil installation av Windows 2000, då är det knappast värt att uppgradera till Windows XP innan man har köpt en ny dator. Däremot förstår jag inte vad du menar med "försämringarna" i Windows XP? Det finns ingen logik i det eftersom Windows XP innehåller allt det Windows 2000 har, såvida du inte syftar på Home Edition som är nerbantat och bland annat saknar stöd för fler än 1 CPU. Men om man införskaffar sig en ny dator idag med den senaste hårdvaran så är det oundvikligt att inte uppgradera till Windows XP. Speciellt om man råkar ha en 64-bitars CPU.

Slutligen tänkte jag infoga lite intressant grafik som är framställd av Microsoft efter deras error reporting tjosan på olika kraschorsaker i Windows XP vs Windows 2000. Eftersom så många anser att Windows XP är instabilt.

Windows 2000

Windows XP

Så kan vi tillägga att dom flesta säkert klarar sig utan allt "lull lull" i Windows XP. Men man förlorar absolut ingenting på att uppgradera från 2000 till XP som vissa vill få det att låta.
Jag kan banne mig slå vad om att den dagen Windows Longhorn finns ute i affärerna så sitter jag och flera andra och försvarar det mot alla Win2k nissar som har "uppgraderat" till Windows XP och tycker att det där "Longhorn" är ett "bloatat bebis-Windows".

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

-Inbyggd brandvägg

Allt det där ser i alla fall jag som något negativt och gör bara operativsystemet "bloatat".

Om jag ska bränna CD-skivor vill jag hellre använda Nero eller något annat program med lite mer avancerade funktioner. Dessutom bränner jag mest DVD, har ens Windows XP inbyggt stöd för DVD bränning?

Samma sak vad gäller filmredigering, jag vill ha ett lite mer avancerat program.

Vad gäller brandväggen är den väl ok i SP2 vad jag har hört men det ger fortfarande inte lika mycket kontroll som tredjeparts-brandväggar.

Automatisk systemåterställning är något som jag aldrig har haft behov av och inte behöver heller. Om jag mot förmodan skulle behöva en sådan funktion skulle jag nog använda Norton Ghost så jag är säker på att få ett helt rent system. Dessutom kan väl automatisk systemåterställning göra så man har virus kvar på datorn ifall man blivit infekterad?

Sedan finns en sak jag verkligen inte gillar med XP, att man inte kan avinstallera drivrutiner för hårdvara ifall man skulle vilja det. Tar man bort drivrutiner kommer de ju bara tillbaka efter omstart.

Vad gäller felrapporteringsgrafiken kan jag inte bry mig mindre då jag inte har några problem med Windows 2000 (annars hade jag ju bytt till XP eller något annat operativsystem som fungerar bättre). Dessutom tycker jag inte att denna form av grafik ger en bra jämförelse om man inte får reda på hur många felrapporter det är. Kan ju fortfarande vara många fler som har problem med t.ex. Win32k i XP jämfört med 2000 men att det bara är så otroligt många som har problem med drivrutiner så Win32k bara får en liten del i pajdiagrammet.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Well, om du vill ha fler anledningar för en privatperson att uppgradera till Windows XP så visst.

-Inbyggt stöd för ADSL anslutningar som använder PPPoE
-Inbyggt stöd för digitalkameror, videokameror, mp3 spelare utan tredjeparts program osv
-Inbyggd brandvägg
-Remote Desktop

Jag och många andra är av den uppfattningen att ju mindre Windows lägger sig i vad jag gör med datorn desto bättre, om du förstår vad jag menar. Jag vill inte ha inbyggt stöd för allt, eftersom jag är en van användare vet jag redan hur man bränner en skiva och har redan tredjepartsprogram för allt det där. Ofta är de dessutom öppna och fria vilket aldrig Microsofts bundlade alternativ är. Ska jag koda en film använder jag XviD och inte nån stängd MS-standard t.ex.
"Skydd" som t.ex. systemåterställningen är inget jag som van användare behöver och skulle för mig bara ta upp en massa resurser, samma sak med brandväggen.

En annan sak som inte skulle drabba en van användare men som jag ändå vill nämna är "fördumningen" som ett "användarvänligt" system oundvikligen för med sig. Detta är helt oundvikligt och något som man inte kan göra så mycket åt eller ens kanske bör göra något åt. För att göra saker och ting enklare för nybörjaren klär ofta Microsoft in det mesta i färgglada wizards och pseudointerface. Allt ska vara extremt enkelt och gå snabbt. Detta är givetvis bra på många sätt men inte för någon som är intresserad av att lära sig hur saker och ting funkar lite mer grundläggande.
I Win2k tycker jag det är mindre skal runt de viktiga funktionerna jämfört med hur det är i WinXP. Visserligen kan man säkert stänga av dessa guider mm i WinXP men i Win2k behöver jag inte ens det.
Man lär sig helt enkelt mycket mer genom att använda Win2k jämfört med WinXP (ifall man kör operativen i sina grundutföranden iaf).

Citat:

För att ta ett eget praktiskt exempel.
Jag skulle plugga in min digitalkamera med en USB kabel i en Windows 2000 burk.
Trodde givetvis att det skulle fungera utan problem eftersom det fungerade så bra hemma i Windows XP. Men nej... 2000 började fråga efter drivrutiner och annat, vilket jag naturligtvis inte hade med mig. Bara en sån enkel sak.

Där har du en sak som WinXP gör bättre än Win2k. WinXP har bättre nativt stöd för digitalkameror. Dock har både Win2k och WinXP lika bra stöd för USB-minnen (mp3-spelare).
Till min digitalkamera använder jag ett mycket smidigt och obloatat program som heter Downloader från Breezesoft. Jag behöver bara koppla in kameran så startar programmet, laddar ner bilderna till den katalog på disk jag valt med den namngivning jag valt, tar bort bilderna från kameran och till sist stänger programmet ner sig själv. Skulle jag gå över till WinXP skulle jag förmodligen fortsätta använda det programmet.
Visst skulle det vara enklare med WinXP jämfört med Win2k ifall jag skulle komma hem till en kompis och av någon anledning skulle vilja koppla in min kamera i den datorn, men återigen är detta knappast något som får mig att välja WinXP framför Win2k.

Citat:

Visst du har iofs en poäng i det du säger. Låt oss säga att man sitter med en äldre dator och har en stabil installation av Windows 2000, då är det knappast värt att uppgradera till Windows XP innan man har köpt en ny dator. Däremot förstår jag inte vad du menar med "försämringarna" i Windows XP? Det finns ingen logik i det eftersom Windows XP innehåller allt det Windows 2000 har, såvida du inte syftar på Home Edition som är nerbantat och bland annat saknar stöd för fler än 1 CPU. Men om man införskaffar sig en ny dator idag med den senaste hårdvaran så är det oundvikligt att inte uppgradera till Windows XP. Speciellt om man råkar ha en 64-bitars CPU.

Som jag redan sagt finns det skillnader mellan Win2k och WinXP, vissa bra och vissa mindre bra. Huruvida man anser att fördelarna överväger nackdelarna är en subjektiv fråga och endast om man tycker att WinXP faktist är att föredra är det dags att byta till WinXP.
WinXP är mer krävande än Win2k, även när man stänger ner det mesta av glittret. WinXP innehåller allt som Win2k har som du säger, och dessutom mycket mer. Ifall man anser att den större delen av det nya är skräp och tycker att Win2k har allt man behöver, varför ska man byta då?

Citat:

Slutligen tänkte jag infoga lite intressant grafik som är framställd av Microsoft efter deras error reporting tjosan på olika kraschorsaker i Windows XP vs Windows 2000. Eftersom så många anser att Windows XP är instabilt.

Windows 2000
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnxpesp1/html/xpe_rel...

Windows XP
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnxpesp1/html/xpe_rel...

Så kan vi tillägga att dom flesta säkert klarar sig utan allt "lull lull" i Windows XP. Men man förlorar absolut ingenting på att uppgradera från 2000 till XP som vissa vill få det att låta.
Jag kan banne mig slå vad om att den dagen Windows Longhorn finns ute i affärerna så sitter jag och flera andra och försvarar det mot alla Win2k nissar som har "uppgraderat" till Windows XP och tycker att det där "Longhorn" är ett "bloatat bebis-Windows".

Återigen Microsoft som källa. Man behöver bara bläddra lite i Windows-formuet här på SweC så hittar man massor av trådar med folk som har problem med de nya features som WinXP har. Stora filer som inte kan tas bort toppar väl förmodligen den listan.

Som någon annan i tråden sa så hoppas även jag vara borta från Windows helt och hållet när Longhorn kommer.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

säger inget... Vicotnik säger allt som behövs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag och många andra är av den uppfattningen att ju mindre Windows lägger sig i vad jag gör med datorn desto bättre, om du förstår vad jag menar. Jag vill inte ha inbyggt stöd för allt, eftersom jag är en van användare vet jag redan hur man bränner en skiva och har redan tredjepartsprogram för allt det där. Ofta är de dessutom öppna och fria vilket aldrig Microsofts bundlade alternativ är. Ska jag koda en film använder jag XviD och inte nån stängd MS-standard t.ex.
"Skydd" som t.ex. systemåterställningen är inget jag som van användare behöver och skulle för mig bara ta upp en massa resurser, samma sak med brandväggen.

En annan sak som inte skulle drabba en van användare men som jag ändå vill nämna är "fördumningen" som ett "användarvänligt" system oundvikligen för med sig. Detta är helt oundvikligt och något som man inte kan göra så mycket åt eller ens kanske bör göra något åt. För att göra saker och ting enklare för nybörjaren klär ofta Microsoft in det mesta i färgglada wizards och pseudointerface. Allt ska vara extremt enkelt och gå snabbt. Detta är givetvis bra på många sätt men inte för någon som är intresserad av att lära sig hur saker och ting funkar lite mer grundläggande.
I Win2k tycker jag det är mindre skal runt de viktiga funktionerna jämfört med hur det är i WinXP. Visserligen kan man säkert stänga av dessa guider mm i WinXP men i Win2k behöver jag inte ens det.
Man lär sig helt enkelt mycket mer genom att använda Win2k jämfört med WinXP (ifall man kör operativen i sina grundutföranden iaf).

Där har du en sak som WinXP gör bättre än Win2k. WinXP har bättre nativt stöd för digitalkameror. Dock har både Win2k och WinXP lika bra stöd för USB-minnen (mp3-spelare).
Till min digitalkamera använder jag ett mycket smidigt och obloatat program som heter Downloader från Breezesoft. Jag behöver bara koppla in kameran så startar programmet, laddar ner bilderna till den katalog på disk jag valt med den namngivning jag valt, tar bort bilderna från kameran och till sist stänger programmet ner sig själv. Skulle jag gå över till WinXP skulle jag förmodligen fortsätta använda det programmet.
Visst skulle det vara enklare med WinXP jämfört med Win2k ifall jag skulle komma hem till en kompis och av någon anledning skulle vilja koppla in min kamera i den datorn, men återigen är detta knappast något som får mig att välja WinXP framför Win2k.

Som jag redan sagt finns det skillnader mellan Win2k och WinXP, vissa bra och vissa mindre bra. Huruvida man anser att fördelarna överväger nackdelarna är en subjektiv fråga och endast om man tycker att WinXP faktist är att föredra är det dags att byta till WinXP.
WinXP är mer krävande än Win2k, även när man stänger ner det mesta av glittret. WinXP innehåller allt som Win2k har som du säger, och dessutom mycket mer. Ifall man anser att den större delen av det nya är skräp och tycker att Win2k har allt man behöver, varför ska man byta då?

Återigen Microsoft som källa. Man behöver bara bläddra lite i Windows-formuet här på SweC så hittar man massor av trådar med folk som har problem med de nya features som WinXP har. Stora filer som inte kan tas bort toppar väl förmodligen den listan.

Som någon annan i tråden sa så hoppas även jag vara borta från Windows helt och hållet när Longhorn kommer.

Baserat på det du har skrivit hittills så gör du nog klokt i att lämna Windows helt.
Du behöver nog något som är mer avancerat och som kräver mer av användaren.
Som jag har sagt innan så handlar det mycket om smak och tycke, vad man föredrar.
Ett operativsystem som är ämnat åt den stora massan ska vara enkelt, det ska vara färgglatt och det ska innehålla så många funktioner som möjligt, även det du kallar för "bloat".
Det viktigaste för mig är att ett operativsystem är "customizable" så man har större valmöjligheter att kontrollera dom olika funktionerna. Där tycker jag Windows XP brister på en rad punkter. Speciellt installationen är alderles för enkel och saknar ett avancerat läge för kunniga användare där man mer detaljerat får anpassa installationen efter sina behov. Förhoppningsvis finns detta i Longhorn.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
När Microsofts advokater får nys om adressen kommer den lätt att ryka precis som det blev för www.bink.nu (www.windowsxp.nu)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reefer

varför skulle dom göra det?

Citat:

Hej,

Microsoft vill, och kommer, lägga beslag på windowsxp.se, inte själva sidan utan bara domännamnet. windowsxp.se kommer alltså att tas över av Microsoft och med all säkerhet styras om till Microsofts svenska webbplats.

Jag kommer inte att ge upp sidan utan måste nu snabbt som attan registrera ett nytt domännamn där jag kan lägga upp nuvarande windowsxp.se. Förslag på nytt domännamn tas tacksamt emot! Får jag in några förslag så tänkte jag lägga upp detta som en snabbfråga så röstar vi om saken.

Som ni kanske märkt så har det varit problem med att windowsxp.se går väldigt segt och att man ibland får "Service Temporary Unavailable". Det beror helt enkelt på för dålig kapacitet hos webbhotellet (B-one) där sidan ligger. Därför söker jag i samband med domännamnsbytet även efter ett snabbt och stabilt webbhotell med bra kapacitet. Tips tas även här tacksamt emot.

Jag har skapat en ny forumkategori där endast ni medlemmar har tillträde. Jag lägger upp detta mail där så kan ni komma med konstruktiva förslag eller diskutera. Förslag på domännamn och webbhotell tas dock helst emot via e-post.
http://www.windowsxp.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopi...

Vad som än händer med windowsxp.se vill jag tacka er alla för att ni bidrar och ger mig inspiration att fortsätta driva sajten.

Med vänliga hälsningar

Andreas "Stenis" Stenhall - http://windowsxp.se

Jag hade rätt

Permalänk
Medlem

WinXP har ju även fler "features", ringa hem till storebror är ju något som XP gör mer än gärna. Tur att program som XP Anti-Spy finns...

Hade det inte varit för växla användar funktionen hade jag kört Win2k, utan att tveka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H