Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Tjo!
Är det nödvändigt att isolera för perltierelementen?
man lär ju knappast få minusgrader

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Men lär visst få minus grader?

en 51w pelt blir det minus grader på på ca 4sec.. Ana var det blir på en 110w...

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel¤Skratz
Tjo!
Är det nödvändigt att isolera för perltierelementen?
man lär ju knappast få minusgrader

Kondens bildas inte bara vid minusgrader utan när en yta har lägre temperatur än luftens daggpunkt.
Daggpunkten är den temperatur då luften är mättad av vatten.
Luften kan innehålla olika mycket vatten beroende på temperatur, varm kan hålla mer än kall.
Så du har som exempel 24 grader varmt inne, och en luftfuktighet på ca 50% (av max möjligt vid 24 grader)
När luften kommer i närheten av peltiern sjunker temperaturen på luften, och då kan inte luften innehålla lika mycket vatten längre. (Luftfuktigheten överskrider 100% vid en viss temp.)
Då fäller vattnet ut ur luften, och det bildar kondens.
Det kan vara vid 17 grader, ochd et kan vara vid 1 grad, det beror helt på din luftfuktighet.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk

Så det är rekommednerat att man isolerar alltså. Vilket material ska jag använda då?

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Mattias S har ni registrerat som betald va?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Hej...alla som ska ha pelts....Dom är skickade från Tyskland...så snart får vi dra igång ringhals 2 igen....nu är det nära // Giz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ahh... Lite artificiell vinter på väg till min dator alltså! Party

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janzzon
Ahh... Lite artificiell vinter på väg till min dator alltså! Party

me 2 :D, men man behöver inte ha den där koppar saken som dom har visat på bilden ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Giz
Hej...alla som ska ha pelts....Dom är skickade från Tyskland...så snart får vi dra igång ringhals 2 igen....nu är det nära // Giz

Va trevligt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
me 2 :D, men man behöver inte ha den där koppar saken som dom har visat på bilden ?

man behöver en coldplate.. för att fördela ut värmen från prollen till hela peltiern..

men om man nu inte har tänkt å ha den till prollen så bygger man ju nåt annat..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one
man behöver en coldplate.. för att fördela ut värmen från prollen till hela peltiern..

men om man nu inte har tänkt å ha den till prollen så bygger man ju nåt annat..

Alltså menade det lilla koppar föremålet, det behövs väl inte,

Permalänk

den där lilla coppar plattan kallas coldplate..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one
den där lilla coppar plattan kallas coldplate..

ska man använda coldplate då ?

Permalänk
Medlem

Coldplaten koncentrerar kylan bättre till CPU:n samt att ev. övriga delar som inte ska kylas så hårt klarar sig..

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Varför har inte jag sett den här tråden??????? Brukar ju hänga här titt som tätt o läsa o hade GÄRNA varit me o beställt ett par st......SUCKSUCK

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Varför har inte jag sett den här tråden??????? Brukar ju hänga här titt som tätt o läsa o hade GÄRNA varit me o beställt ett par st......SUCKSUCK

Hej...Vi har beställt ett litet överlager som kommer att ligga i shoppen sen....så det finns några över + extra coldplates också...// Giz

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

ska man använda coldplate då ?

Såvida det du ska kyla är större eller mindre än peltiern.
Är det du ska kyla lika stort som peltiern behövs det inte.
Annars använder du ju bara en liten del i mitten av peltiern, eller kyler inte det som sticker utanför peltiern.
Coldplaten tar kylan från hela peltiern och sprider den till vad som ska ha den. (fast sanningen är väl att den absorberar värmen och sprider den över hela peltiern, men effekten är den samma.)

Angående isolering.
Det bästa att använda är neopren.
Det är ett gummiliknande material som är slitstarkt och tål temperaturväxlingar bra. Används flitigt i dykning till tex, våtdräkter, torrdräkter, skor, handskar mm..
Vart man kan hitta tjockare block av detta har jag dock ingen aning om ännu, men får jag reda på det postar jag det här.

Annars går det väl att använda annan klassisk typ av isolering, typ skumgummi och frigolit-liknande isoleringar.
Tänk bara på att den varma sidan gärna vill bli rätt varmt, så använd inget som har lägre smält/flammpunkt än 100grader om ni inte är helt säker på att ni kommer kunna hålla nere tempen ordentligt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Hej skulle bara fråga Spaceman om det skulle funka med 5 mm Neopren och om det behövs tjockare kan man limma ihop 2 eller 3 lager...för i såfall kan jag fixa riktigt billigt från en fabrik som tillverkar dykardräkter....det blir spillbitar...det som kostar är frakten som blir skrymmande...men vad det kan man ju ta att räkna ut isåfall...eller tror du att dessa kan passa det är ju samma material i stort sett...dom är redan förlimmade se länk:
http://www.gizmodd.com/default.asp?show=info&id=51 // Giz

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Giz
Hej skulle bara fråga Spaceman om det skulle funka med 5 mm Neopren och om det behövs tjockare kan man limma ihop 2 eller 3 lager...för i såfall kan jag fixa riktigt billigt från en fabrik som tillverkar dykardräkter....det blir spillbitar...det som kostar är frakten som blir skrymmande...men vad det kan man ju ta att räkna ut isåfall...eller tror du att dessa kan passa det är ju samma material i stort sett...dom är redan förlimmade se länk:
http://www.gizmodd.com/default.asp?show=info&id=51 // Giz

skulle peltierna komma veckan som kommer eller nästa ?

Permalänk
Medlem

Dom ska komma på tisdagen eller onsdagen beroende på hur våran post sköter sig, för jag fick dom att skicka iväg dom i fredags från Tyskland "Yehaa" så har hållt på att skriva ut etiketter och förpackat påsar till dom som har beställt annat också....men det är på väg..// Giz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fint! Då har man nästa helg räddad alltså

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Är det några problem att ansluta pelten till nätagget? Jag kommer att ha två nättagg. Ett som driver "peltierna". Hur får man dett att starta när datorn startar?

Visa signatur

[CM Stacker | Asus P4P800-E Deluxe i865P | P4 NW 2.8@3.4 GHz | Geil & Crucial 4x512MB DDR500 (2.5-4-4-8) | PowerColor ATI Radeon X800 XT-PE | Soundblaster Audigy 2 ZS | Waterchill] - Live For Speed

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jethro_b
Är det några problem att ansluta pelten till nätagget? Jag kommer att ha två nättagg. Ett som driver "peltierna". Hur får man dett att starta när datorn startar?

Den behöver väl inte starta exakt samtidigt som den vanliga datorn ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Den behöver väl inte starta exakt samtidigt som den vanliga datorn ?

Jag ska låta pelts å pump slå på samtidigt....starta allt strax innan jag låter starta datorn..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan

Angående isolering.
Det bästa att använda är neopren.
Det är ett gummiliknande material som är slitstarkt och tål temperaturväxlingar bra. Används flitigt i dykning till tex, våtdräkter, torrdräkter, skor, handskar mm..
Vart man kan hitta tjockare block av detta har jag dock ingen aning om ännu, men får jag reda på det postar jag det här.

Annars går det väl att använda annan klassisk typ av isolering, typ skumgummi och frigolit-liknande isoleringar.
Tänk bara på att den varma sidan gärna vill bli rätt varmt, så använd inget som har lägre smält/flammpunkt än 100grader om ni inte är helt säker på att ni kommer kunna hålla nere tempen ordentligt.

Vad ska du eller ni andra använda för isolering? om neopren: var får ni tag på det och hur tjockt behöver man?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[CM Stacker | Asus P4P800-E Deluxe i865P | P4 NW 2.8@3.4 GHz | Geil & Crucial 4x512MB DDR500 (2.5-4-4-8) | PowerColor ATI Radeon X800 XT-PE | Soundblaster Audigy 2 ZS | Waterchill] - Live For Speed

Permalänk
Medlem
Permalänk

Var får man tag på Dielectric Grease som dom nämner på OCTools och hur nödvändigt är det egentligen att ha det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade det varit en 80w så hade jag kunnat vara med men nu när det är så högt så struntar jag i det.

Visa signatur

**Intel Core i5 2500k @ 3.3 ** Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE ** XFX Radeon HD6970 2048MB ** Fractal Design Core 3000** Asus P8P67 PRO ** Win7 Ultimate * Intel 320 SSD 80gb *Samsung TFT 24" S24A350H LED* Xbox 360 Slim * Gamertag: Quill3s

Permalänk
Medlem

Giz tjena, har peltarna kommit än? så man hinner få dom innan helgen?