Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Giz
Hej Alex...det har blivit nått galet så det går en påse till dig imorgon....du får några dioder som plåster också....Sorry // Giz

tack så mycket :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej alla igen...vill bara kolla så allt har dimpit ner i låddan hos er....annars så maila mig eller Jim...sen en glad nyhet...snacka med tyskarna idag och fick ett kundnummer samt att vi alltid får handla i högsta kolumnen hädanefter ( alltså lägsta pris )+ att frakten har jag fått ner till bra pris också, men bara om vi får ihop 10 st pelts av samma sort..."Bra eller hur"....så Jim och jag snacka ihop oss lite om att vi lägger upp dom pelts som är nya för denna gång...dvs 90 watts och 270 watts... för nu är det riktigt bra priser som gäller " Duktig Giz "....det kommer att hamna på ca: 1kr/watten ...så gå in och förhandsboka på fredag för då skall det vara klart för att boka...och efter 10 st av samma sort så går det iväg med en gång..// Giz

vart är det man ska förhandsboka? jag har skickat ett mail till jim och ett pm till dig så ni kan skriva upp mig på två...en till cpu och en till graffen.
ska jag köra på 2 st 270 för cpu/graffe eller en 270 för cpu och en 90 för graffe?

Visa signatur

Prescott 3.4 | P5AD2 Prenium | 2x512 kingston PC5400 | Asus Radeon X800XT 256MB PCI-e

Permalänk
Hedersmedlem

Tror ni att det fungerar med en http://www.webhallen.com/prod.php?id=20355 och sen en 90w pelt där emellan?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
Tror ni att det fungerar med en http://www.webhallen.com/prod.php?id=20355 och sen en 90w pelt där emellan?

Never in hell, typ

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Never in hell, typ

äh, man använder ju bara längre skruvar mellan chipet och flänesn så borde det gå.

Permalänk
Avstängd
Citat:

äh, man använder ju bara längre skruvar mellan chipet och flänesn så borde det gå.

Nja, tänkte mer på att en 90W pelt inte kan kylas så effektivt med aktiv luftkylning så kommer det knappast att fungera med passivt GPU kylare..

Nu vet jag inte exakt men t ex. en GPU utveklar runt 50W värme och tempen på en passiv kylare är nog inte under 50°C och sen om man skulle kyla en 90W med samma... tror inte att tempen är under 70-80° efter det, rek temp för pelt är väl runt 70° eller liknande.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nja, tänkte mer på att en 90W pelt inte kan kylas så effektivt med aktiv luftkylning så kommer det knappast att fungera med passivt GPU kylare..

Nu vet jag inte exakt men t ex. en GPU utveklar runt 50W värme och tempen på en passiv kylare är nog inte under 50°C och sen om man skulle kyla en 90W med samma... tror inte att tempen är under 70-80° efter det, rek temp för pelt är väl runt 70° eller liknande.

Naturligtvis så har jag en fläkt på den också.

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet blir den totala värmeutvecklingen peltierns effekt + det ni kyler.. som i exemplet ovan en 90W peliter på ett grafikkort som utvecklar ca 50W så blir det 90+50= 140W totalt..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorch
Bara så ni vet blir den totala värmeutvecklingen peltierns effekt + det ni kyler.. som i exemplet ovan en 90W peliter på ett grafikkort som utvecklar ca 50W så blir det 90+50= 140W totalt..

kallare än en prescott iaf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Lär mig mer för varje gång

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Hedersmedlem

så 110W peltier + min AMD Athlon64 3200+ clawhammer, 89W vid full load (har inte en susning om W går upp ju mer man använder processorn), och 66W vid normal användning.

110W+89W=199W att flytta bort
110W+66W=176W att flytta bort

faktan angående W som min processor drar hittade jag på denna sida

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

Jag är inte kunnig inom detta ämne, ni ska inte lita på mig :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej alla igen...vill bara kolla så allt har dimpit ner i låddan hos er....annars så maila mig eller Jim...sen en glad nyhet...snacka med tyskarna idag och fick ett kundnummer samt att vi alltid får handla i högsta kolumnen hädanefter ( alltså lägsta pris )+ att frakten har jag fått ner till bra pris också, men bara om vi får ihop 10 st pelts av samma sort..."Bra eller hur"....så Jim och jag snacka ihop oss lite om att vi lägger upp dom pelts som är nya för denna gång...dvs 90 watts och 270 watts... för nu är det riktigt bra priser som gäller " Duktig Giz "....det kommer att hamna på ca: 1kr/watten ...så gå in och förhandsboka på fredag för då skall det vara klart för att boka...och efter 10 st av samma sort så går det iväg med en gång..// Giz

Tjena Giz, skulle det komma upp nåt på din sida om att förhandsboka eller? Mvh Leo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Le0
Tjena Giz, skulle det komma upp nåt på din sida om att förhandsboka eller? Mvh Leo

Jepp Le0...Bara Jim slutar och jobba så mycket....stackaren jobbar ihjäl sig snart...håller på att jobba till 23.00 ikväll...jag är fullständigt nollställd när det gäller den nya sidan om hur man ska göra för att lägga in grejor å sånt på den...men det kommer bara han har jobbat klart så ska han göra det...så Haf tålamod mina vänner...det har ni redan visat att ni klarat av...best Giz

Så mina vänner....pelten ligger på plats i shoppen...och det som gäller år preliminärbokning...alltså ingen betalar innan allt är klart och ni fått mail om att göra det...sen har vi gjort så att alla beställningar över 250 kr är fraktfritt...så det är bara till att dra ifrån 35 kr från totalen...bra va !!.....så nu rullar det på igen...Giz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kom igen då alla som vill ha sin (270watt eller 90watt)pelt innan DH lägg upp en beställning på giz sida!

Giz vad menas med detta? Vänligen observera att om betalning inte sker inom 10 dagar, tas en avgift på
200 kr ut.

Permalänk
Citat:

Kom igen då alla som vill ha sin (270watt eller 90watt)pelt innan DH lägg upp en beställning på giz sida!

Giz vad menas med detta? Vänligen observera att om betalning inte sker inom 10 dagar, tas en avgift på
200 kr ut.

Det är för att slippa alla som beställer utan att betala..

men det gäller inte på sambeställningar..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Jag har fått min 155 watts peltier - den ser bra ut.

Tack för din hjälp Giz, nu ska jag planera för nya vattenblock och jag har nu beslutat att peltieren ska gå till ett kommande grafikkortsblock.

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ungefär så men fel siffror. Peltiern har en effekt som är avsevärt mycket högre än den värmen den transporeterar bort. Du tar och adderar peltierns kylningskapacitet (hur många W den ligger på) med effekten den utvecklar.
Om du räknar på 226W peltiern som overklockers har så blir det:

24*15 + 226 = 591

Alltså 591W som måste transporeteras bort.

edit: utan decimaler

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Låter väldigt mycket det där! Stor ide o ha peltier om man måste ha kompressor kylning för o kyla den typ.
591 w är en del. Säker på att du räknat rätt?

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Ungefär så men fel siffror. Peltiern har en effekt som är avsevärt mycket högre än den värmen den transporeterar bort. Du tar och adderar peltierns kylningskapacitet (hur många W den ligger på) med effekten den utvecklar.

24*15 + 226 = 591

Fattar inte riktigt vad du får 24*15 från??

Visa signatur

Permalänk

24A 15V = 360W den drar alltså 360W

Det är ett faktum, en peltier avger mycket värme, dock kan jag ha fel med den uträkningen då jag läste den på forumet för några år sedan. Jag vet dock inte, jag menar hur pass effektiv är en peltier egentligen? Något riktigt proffs som vet?
Om man räknar på det sättet så får man att en 80W peltier skulle avge 200W värme, det går i linje med att man måste ha minst en alpha fläns med delta fläkt(låter lite fel det där men ni förstår).

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Mycket bra peltierguide. Här står hur man räknar ut det mesta. Läs den och förklara för mig sedan

http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=116&page=1

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu

24*15 + 226 = 591

Tänker jag fel nu lr? Men de kan väl inte vara så att något som drar 24A vid 15V utvecklar 591W ? vart kommer då dom resterande 231W från 360 ifrån?

Permalänk
Medlem

hur går det då med beställning av 270watts och 90watts pelt då? är det nån mer än mig som har beställt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

hur går det då med beställning av 270watts och 90watts pelt då? är det nån mer än mig som har beställt?

jag beställde en 90Wattare =).

BTW, fått hem 150W =), den fungerar fin fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänker jag fel nu lr? Men de kan väl inte vara så att något som drar 24A vid 15V utvecklar 591W ? vart kommer då dom resterande 231W från 360 ifrån?

Dom 231W är kanske värme som flyttas från den kalla sidan till den varma?

Det är liksom samma sak som att bergvärmepumpen i en villa drar några hundra watt el och håller hela huset varmt när det är 30grader kallt ute!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Citat:

jag beställde en 90 =).

BTW, fått hem 110W =), den fungerar fin fint.

hmm vart har du beställt 110w:are nånstans?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one
hmm vart har du beställt 110w:are nånstans?

oj kanske skrev fel, vad var det för W på den "vi" beställde ?

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one
vart har du fått 110w från?

den här tråden gäller 155w peltier..

bläddrade tillbaka lite i tråden, och fan det rätta svaret

Permalänk
Medlem

går (270w och 90w)beställningen av nu eller? för att man ska skicka in pengarna?

Permalänk

japp den går iväg i slutet av månaden.. eller tidigare beroende på hur många som har beställt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var någon som skrev att de funderade på Clas Ohlson´s trafos till halogenbelysning. Problemet med dessa, och de flesta andra trafos till belysning, är att de lämnar växelspänning. Men det går att använda om man köper en likriktarbrygga för typ 20kr oxå, men glöm inte det för allt i världen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water