Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Nice nice! Vi får väl skriva lite om vad vi gjort med dom och hur i tråden.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem

GIZ:
Skulle nästan tro att 5mm räcker, annars så kan man nog lägga det i två varv, eller flera och skära ut block.
Det neopren som används i dykarustning är av ganska mycket högre kvalité än den som tex danger den skickar med sina produkter.
fördelen är dock att det är ett färdigt block som man kan karva ur, vilket gör det hela lättare.
Kolla på danger den´s beskrivningar på hur man ska isolera så förstår ni.

Dielectric greese har till enda uppgift att hålla luft som kan kondensera borta från blottade närligggande komponenter och för att inte luft ska smita innanför isoleringen.
alltså funkar det med all smet som inte är elektriskt ledande, skulle jag tro.
Värmeledande pastan är helt meningslös, däremot o-ringssilikon 30-7640 är precis i både konsistens och utseende likadan som den man får av DD. 25g 59:-
Det räcker garanterat. Fick kanske med 2g av dd, och det blev över när jag isolerade runt min GPU. Den leder inte ström¨, så den ska nog funka, men häng mig inte om det inte är som jag sagt, för isåfall kommer jag straffa mig själv strax;)

För att slå igång the whole shebang kan man kanske använda en 36-1048.
Det är som ett gammalt hederligt grenuttag med strömbrytare på, fast man kan dra upp strömbrytaren och lägga den på skrivbordet.
Då är det bara att tjuvkoppla agget till pelteirn och koppla in, koppla in vattenpumpen, och sen nätagget till datorn.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Gott Spaceman....har nämeligen beställt hem 10 kilo Neopren...letar som en besatt efter silikonfett...har hittat en leverantör i Kungsbacka som har....ska få reda på vilka olika förpackningar som finns bara sen lägger vi in detta i shoppen ihop med Noeprenen...
Å sen...bara TACK TACK kompisar...dessa ord värmde...alltid roligt när folk blir nöjda å glada...men det hade inte funkat utan Jim´s hjälp....så han ska ni tacka också...dom som inte har fått sina grejor...skäll på brevbäraren för jag har samma problem här att dom inte kör ut eller sorterar när dom skall.

OT: Jag blev så j-vla glad att detta funka så jag köpte mig en ny leksak...hehe...köpspykosen slog till igen...köpte en 3mobil när dom var billiga...motorola A920...fan va fräck..bordsladdaren lyser blått "typ" glowpad...matchar bra...ha det bra alla...är det ingen som fått sina grejor på tisdag så hör av er...Gott mos på BP

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så klart! Man kan testa med ett batteri! Briljant! Skall bygga lite grejjer till min pelt (vad skall jag givetvis visa först i denna tråd) men har inte kunnat pröva ännu, då jag varit rädd att den skulle krevera om jag krämade på med 12v utan kylning... testade med ett vanligt 1.5v AA batteri och minsan, det blev varmt på ena sidan! Mycket spännande

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

va tvungen att testa förut jag me.. hittade en gammal P4 kylfläns med fläkt la på peltiern å kopplade den till mitt gammla AT nätagg som ger 8.5A på 12volten.. det skrek rätt bra i den men han orka.. det blev ju sketa kallt.. hehe.

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk

har inte fått min än, hoppas den kommer på måndag.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem

Har inte heller fått min...
Varför gör inte posten det som skall när man väl behöver det? Räkningar och annat skit man inte vill ha kommer ju alltid rätt dag.
Men sånt man vill ha har en envis förmåga att bli sena, helst över en helg!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Fick min i fredags, har testat den med ett maze3 och vattenslang rätt in i den, kallvattnet i vattenslangen lär vara 4+ ca. Den kalla sidan vart säkert -40 utan belastning, en droppa vatten frös på nån sekund bara.

Kör den bredvid soffan med en alpha 8045, det räker inte för att det ska bli frost, men den kyler colan bra.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Kanon...Clew....Och alla andra som har fått..."snälla" posta vad ni har gjort och lägg in några bilder också...."så nyfiken"...kanske kan bli en beställning till om ett tag.....dom som blir sugna kan ju gå in å regga sig på sidan...det gäller alla som vill ha mail om nya grejor som dyker upp // Giz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slänger upp lite på sakerna jag har kylt och kommer kyla till helgen..

Sen kan jag bara säga att ni inte behöver köpa en massa dyra fetter utan köp vanligt vasselin, de funkar hur bra som helst och är inte alls dyrt..

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint om vi skulle kunna göra en beställning på 274watts peltar också!

Permalänk
Medlem

Fick mina idag, nice som fan.
Men du giz, du hade satt på för lite frimärken så jag får betala 26.50.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flobo
Fick mina idag, nice som fan.
Men du giz, du hade satt på för lite frimärken så jag får betala 26.50.

Flobo: Du är den första som har fått betala för att det var för lite porto på...Sorry....men nästa gång så ta och påminn mig om det , så drar vi av eller så får du dioder för den summan...inte meningen att du ska stå för dom extra kostnaderna...eller kommer du till DH så kan du få lite grejor där eller kulor tillbaka // Giz

Leo: Det kommer om tillräckligt många är intresserade av dom större peltsen...maila Jim så sätter han upp en lista på dom som vill ha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad driver ni era peltiers med?
12V är ju lite fattigt egentligen, och ska man koppla in flera peltiers så räcker ju inte ett nätagg långt.
Jag hade funderingar på att bygga ett nätagg som ger kring 14V.
Har dock bara hittat en ritning, och den är tänkt för att driva radiosändare och matar 40A i 13,8V. Enda felet på den är väl att den är grymt störskyddad, vilket gör den rätt jobbig och invecklad att bygga.
Men den har en verkningsgrad på nästan 90%.

Har ni hittat några billiga nätagg eller simplare ritningar på nätagg som ger iaf 20A i över 13,5V?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Lite temps! Kommer mera snart. Lite noggrannare mätt.

Hur lägger man in bilden så den syns direkt?

Visa signatur

Permalänk

Har fått min nu.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem
Citat:

http://w1.521.comhem.se/~u52122174/temp.JPG

Du skriver img istället för url.

De där givarna du har. Var har du fått tag i dem?
Kollat lite på elfa efter nåt dylikt men inte hittat nåt lämpligt.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Fick med givarna då jag köpte en fläktkontroller med display. Tunna saker.

Man skall nog ha lite tryck på sakerna iaf. Tryckte ihop sakerna lite med en tving och minus tempen gick ner ytterligare några grader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att använda belysningstrafos för att driva peltiererna med?
Jag har haft funderingar på att testa en 12V som klarar 210W från Clas Ohlson

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q112...

Den kostar visserligen en trehundring men om man går ihop några stycken och beställer den eller något motsvarande från något annat ställe gå det nog att få ned priset, eller vad säger du Giz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

http://w1.521.comhem.se/~u52122174/temp.JPG

du har ingen tätning runt peltieren eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapsyl
Vad tror ni om att använda belysningstrafos för att driva peltiererna med?
Jag har haft funderingar på att testa en 12V som klarar 210W från Clas Ohlson

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q112...

Den kostar visserligen en trehundring men om man går ihop några stycken och beställer den eller något motsvarande från något annat ställe gå det nog att få ned priset, eller vad säger du Giz

Jim har hittat något nätagg som ger 22amp vid 13.8 volt stabilt så han skulle kolla vad det skulle kosta vid lite större beställningar...sen hade Tyskarna som sålde pelten speciella agg som var anpassade för pelts för 1200kr...hehe...med tempsensor för att ge max effekt vid liten belastning och kräma på mer vid högre belastning och sen var det nått annat om att agget pulsa strömmen eller nått....försök fatta när en tysk som pratar brytande engelska fort...och teknisk engelska samtidigt,.....var tvungen att ta en Sobril efter det...heh... men finns det intresse för nätagg så ska vi nog kunna leta reda på två olika modeller ett 20-25 amp + ett 40-50 amp för dom som bygger frysboxar // Giz

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
du har ingen tätning runt peltieren eller ?

Tätning?

Hur menar du?

Visa signatur

Permalänk

Hmm.. va det inga som va intresserad av 270Wpeltier?

bara te å skicka ett mejl till mig så ska vi nog kunna ordna nåt om vi blir några stycken.. Har blivit lite biten på det här med sambeställningar.. om det inte gäller minnen förstås.. jobbigt när det är sånt pris som det är.. det kan ju ändra sig en jäkla massa skit fort.. men men det tar vi inte i den här tråden.. som sagt 273W är det som är på gång.. och även 80W om det kan vara interessant..

Jim@gizmodd.com

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one
Hmm.. va det inga som va intresserad av 270Wpeltier?

bara te å skicka ett mejl till mig så ska vi nog kunna ordna nåt om vi blir några stycken.. Har blivit lite biten på det här med sambeställningar.. om det inte gäller minnen förstås.. jobbigt när det är sånt pris som det är.. det kan ju ändra sig en jäkla massa skit fort.. men men det tar vi inte i den här tråden.. som sagt 273W är det som är på gång.. och även 80W om det kan vara interessant..

Jim@gizmodd.com

Hejehej JimmyBoy....starta msn nu

OT: fick bekräftelse att Neoprenen är på väg hem

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Giz, har du skickat iväg min pelt än ?, den har inte kommit än.

Permalänk
Medlem

Hej alla igen...vill bara kolla så allt har dimpit ner i låddan hos er....annars så maila mig eller Jim...sen en glad nyhet...snacka med tyskarna idag och fick ett kundnummer samt att vi alltid får handla i högsta kolumnen hädanefter ( alltså lägsta pris )+ att frakten har jag fått ner till bra pris också, men bara om vi får ihop 10 st pelts av samma sort..."Bra eller hur"....så Jim och jag snacka ihop oss lite om att vi lägger upp dom pelts som är nya för denna gång...dvs 90 watts och 270 watts... för nu är det riktigt bra priser som gäller " Duktig Giz "....det kommer att hamna på ca: 1kr/watten ...så gå in och förhandsboka på fredag för då skall det vara klart för att boka...och efter 10 st av samma sort så går det iväg med en gång..// Giz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan va trevligt! då blir det nog en 270watts och en 90wattare till om det är tillräckligt många som vill ha såna! nu är det bara hitta nåt nätagg som funkar bra till alla pelts! tror det blir 2st "Aspire ATX-AS520W" http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP520WBLA dom ska kunna kräma 35amp på 12volt! och kostar ju bara 650kr!

Permalänk
Medlem

Synd att vi inte fick sån rabatt tidigare, nu måste jag ju beställa 2 till.

Får göra drick kylare av dom andra.
Ingen som gjort nåt roligt med sina 155w?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Synd att vi inte fick sån rabatt tidigare, nu måste jag ju beställa 2 till.

Får göra drick kylare av dom andra.
Ingen som gjort nåt roligt med sina 155w?

om jag hade fått den så :), den har fortfarande inte kommit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
om jag hade fått den så :), den har fortfarande inte kommit

Hej Alex...det har blivit nått galet så det går en påse till dig imorgon....du får några dioder som plåster också....Sorry // Giz

Visa signatur