Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

XboX - chip?

Jag har funderingar på att köpa ett xbox men efter en stunds sökande på nätet märkte jag att det fanns en uppsjö med olika chip.

Därför sugen på att veta vad skillnaden är på:
Alladin
SmartXX
Xenium
X-Ecuter

Märkt att det är skillnad i pris, men vad är det för nytta att kunna ha två bios och olika stora minnen på chippen?

Är det lätt efter att man chippat xboxen att byta disk själv, krävs det några större modifieringar?

Visa signatur

[size="1"][font="courier"]SNE?[/font][/size]

Permalänk
Medlem

alladin ett budgetchip funkar sådär, finns bättre val om du vill ha ett billigt chip, akira2 v2 t.ex. en personlig favorit gällande budget chip

xecuter, de har massa modeller, allt innan 3:an aka x3 fungerar stort sett som budgetchip x2 pro har möjlighet till fler biosar, men... då funkar akira på mer eller mindre samma sätt och klarar 2 biosar så det är bara att köra på

sedan har vi då

smartxx
xenium
x3

har inte testat x3 än, lite mer valmöjligheter i x3 dock som man kan lösa via olika pc mjukvaror

men min personlige favorit (fastän jag nite testat x3 ännu) är smartxx

dessa chip har möjligheter till ett flertal olika bios (som man man "hacka" till att starta vilket program eller spel man har på hårdisk osv) dessa chip har inbyggt operativ där man kan styra olika funktioner på xboxen

lite svårt att förklara skillnaden, men aldrig att jag återgår till budgetchip

/Daniel

Permalänk
Medlem

har själv smartxx och kan inte säga något dåligt om det.
extremt nice chipp

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Medlem

Det beror helt klart på hur avancerade funktioner du vill ha! Om du bara har tänkt att köra osignerad kod dvs backupkopior av dina spel och dyl räcker det helt klart med ett billigt chip. Själv skulle jag föredra ett Smartxx

Permalänk
Medlem

Jag har Alladin och saknar inte någon funktion:

Permalänk
Medlem

Men om du vill ha flera olika biosar kunna flasha via nätverk ha LCD-display osv är det bra med ett dyrare!

Permalänk
Inaktiv

Har testat de flesta chip på marknaden, alla gör samma sak i grund och botten. nämligen tillåter dig att installera olika applikationer för att tex se på mediafiler m.m. m.m. De senare chippen som tex xenium och smartXX har eget OS, verktyg för att fixa Eeprom, stöd för LCD, kan flashas via nätverk och en drös olika bios konfigurationer. X3 har dessutom en massa inställningar som går ut på att ge boxen ett personligare utseende, bios/flubber/animation m.m m.m. Idag finns även billiga chip med stöd för LCD, Aladdin XT 4064 tex "4064 står för Lattice kretsen som används LC4064V" finns även en "Lite" variant kallad Aladdin XT 4032 som inte har stöd för LCD display.
Sedan behöver man inte vara orolig för att flasha fel vid en biosuppgradering med tex Xenium,Smartxx el X3 då de har en typ av recovery system. Men som sagt alla chip ger samma grundläggande funktion och alla chip som går att stänga av kan du spela XboxLive med i dagsläget. Enligt mig finns det inga dårliga chip, bara dårliga installationer, det är applikationerna du installerar på boxen som ger dig funktionerna. Det hela går ut på att boota boxen på ett bios som tillåter dig att köra osignerad kod, vilket gör att du kan installera tex Xbox mediacenter, olika dash m.m m.m och alla chip på marknaden idag tillåter dig att köra osignerad kod. En allmän förvirring har funnits i alla år om att ett visst chip skulle kunna göra så att en konsol ska kunna läsa en vis typ av media, det har överhuvudtaget inget med chippet att göra, det är läsaren i boxen som avgör vilken typ av media den kan läsa. Alla påståenden om "chip som klarar cd-r osv" är bara marknadsföringstrick. Det enda ett chip gör är att boota upp boxen på en hackad bios, thats it.

Permalänk

Lol @ geekjoan! Du är medveten om att du med bildbevis gör dig skyldig till brott mot sweclockers regler. Eller är "Hellboy.2004.CD1.DVDRiP.XViD.DvP.avi" något som du själv kokat ihop? I smell warez!

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Medlem

Nu finns det iofs inget som säger att det är geekjoan's xbox som visas på bilderna. Men vi lär nog alla veta vad de som chippar en xbox primärt använder dem till.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Putte, eftersom du ska köpa en xbox i dagsläget så kommer du få en version 1.6 box. Vill du komma undan billigt med enkelt sätt att chipa så välja Akira2. Kostar ca:200kr.
Varför betala 700-1000 för ett chip när du inte kommer behöva ett så dyrt chip.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Eller ett DuoX 2, Aladdin Advance Plus XT, AppleX VI Pro vilka även dessa fungerar med xbox 1.6. Funktionen är givetvis exakt likadan som Akira 2, det jag egentlig vill säga är att oavsett vad det står på chippen så skiljer det extremt lite mellan dessa cheapmod chip.

Dvs skall du köpa ett cheapmod baserat chip så skall du helt enkelt handla från en leverantör du tycker ser seriös ut (prismässigt ligger dom allihopa i samma klass) och inte pga vad det står för tillverkningsnamn på chippet.

Skall man däremot köpa från en "märkestillverkare" så bör man först kontrollera om man överhuvudtaget behöver de funktioner som ett sådant ger över ett av de ovanstående chippen och sen bör man väga in vilka av dessa funktioner man egentligen kommer behöva och därifrån välja det chip man skall köpa.

Skillnaden går lätt att ta reda på genom att man jämnför på http://www.xbox-scene.com/modchips3b_cheapmod_table.htm för cheapmod chip och http://www.xbox-scene.com/modchips4_table.htm för "märkeschippen"

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Putte, eftersom du ska köpa en xbox i dagsläget så kommer du få en version 1.6 box. Vill du komma undan billigt med enkelt sätt att chipa så välja Akira2. Kostar ca:200kr.
Varför betala 700-1000 för ett chip när du inte kommer behöva ett så dyrt chip.

nja jag och polaren har köpt 3 st xbox han 2st och jag 1 inom dom senaste 3 veckorna ingen av varit 1.6 min alla var 1.4 så man kan ha tur

sen kör jag med XENIUM 'ICE' Lödfri som fungerar väldigt bra .

Visa signatur

Stalker: Shuttle Sk41 Amd xp2400+ 160 GB WD Leadtek GT6600 1024 MB DDR 266 Mx510 <> Whisp: P4 2.533 Ghz Intel Brownsville MB 200GB WD PC Radeon 9800SE 1024 MB DDR 266 Chieftec Fulltower.

Permalänk
Medlem

Men vad är det för nytta med att ha två biosar, en polare till mig har nämligen köpt ett chippat xbox ganska nyligen och han hade nämligen Alladin chippet.
Det var då jag också vart sugen på att köpa ett, har lekt lite med hans och tycker det verkar fungera bra.
Vilka är inställningarna man kan göra med ett OS på chippet?

Visa signatur

[size="1"][font="courier"]SNE?[/font][/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cird4n

nja jag och polaren har köpt 3 st xbox han 2st och jag 1 inom dom senaste 3 veckorna ingen av varit 1.6 min alla var 1.4 så man kan ha tur

sen kör jag med XENIUM 'ICE' Lödfri som fungerar väldigt bra .

Hmm...låter riktigt skumt..vart köpte ni dem ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PuttE
Men vad är det för nytta med att ha två biosar, en polare till mig har nämligen köpt ett chippat xbox ganska nyligen och han hade nämligen Alladin chippet.
Det var då jag också vart sugen på att köpa ett, har lekt lite med hans och tycker det verkar fungera bra.
Vilka är inställningarna man kan göra med ett OS på chippet?

Man klarar sig fint med ett bios. Man kan göra samma sak med alla OS, nästan...

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa ett Xbox som redan är chipat... från multimediashopen.se

Visa signatur

[1,2,3]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_home
Varför inte bara köpa ett Xbox som redan är chipat... från multimediashopen.se

för att de tar mer pengar än vad det är värt. Köper man en xbox och chippar själv blir det billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte att man köper ett lödfritt chip, har monterat ett par sådana åt folk som jag känner och det slutar alltid med att dom ringer efter några månader och säger att xboxen har slutat fungera och att dom undrar om jag har tid att titta på den.

Har man xboxen på samma ställe hela tiden då kan det fungera med ett lödfritt chip men vet man med sig att man har tänkt flytta omkring den så bör man löda in chippet (eller alltid ta med sig torxnycklar när man flyttar xboxen).

Visa signatur

/havoc