Permalänk

Throughput på routrar

Hej!

Jag måste köpa en ny router då min gamla Netgear RP114 inte klarar av en 10Mbit-lina till fullo...

Det jag undrar är om någon vet något ställe där throughputs på routrar listas så man vet vilka som ligger över åtminstone 10Mbit?

Dom enda jag vet om hittills är D-link 604, någon modell av Planet som inte verkar säljas i Sverige längre? Och någon modell av LevelOne...

Jag är själv intresserad av LevelOne FBR-1413TX men jag har inte hittat vad den har för throughput (genomströmning), nån som vet?

FBR-1412TX klarar upp till 50Mbit vad jag vet men jag har inte behovet av en sådan i övrigt...

Mvh

/Martin

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag har själv en FBR-1411TX och har testat throughput på BoLinas interna nät med FTP/NAT, den ligger runt 75 Mbps.

Vet inte hur mycket pengar du vill lägga ner, men om du kan, så köp denna i stället. Har inte hittat någon data om throughput gällande 1413TX (vilket betyder att den inte har speciellt bra prestanda).

Du borde kunna beställa FBR-1411TX för runt 1300:- från Tyskland (inkl frakt).

Ett annat alternativ är FBR-1409TX för 999:- hos Kjell o Company

Permalänk
Medlem

dlink 604 D1 klarar 40mbit

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
dlink 604 D1 klarar 40mbit

Och i verkligheten så klarar den 10-15mbit mellan WAN och LAN.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

10Mbit fullduplex = Du behöver 20Mbit troughput minst. Om det inte är någon el-cheapo ADSL anslutning du har då.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Skall inte den klara 40Mbit på WAN? iallafall vad jag har hört om D1:an

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Jag sitter på BBB 10Mbit LAN och D-link är tyvärr inte något alternativ så det är därför det lutar starkt mot en LevelOne men som sagt, just 1413TX finns det ju ingen fakta om...

Vad är skillnaden på 1409TX, 1411TX och 1413TX? Klarar 1409TX också hög througput?

1413TX kan ju vara nån budgetvariant med sämre processor men det vore ju intressant att veta om så är fallet då den är avsevärt billigare än dom andra...

Mvh

/Martin

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite rädd.. skall få BBB ADSL 10mbit men det blir antagligen 8/1 eller något sånt.. och jag har en Dlink604 D1 nyaste firmware, Kommer det inte funka?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Nu blir jag lite rädd.. skall få BBB ADSL 10mbit men det blir antagligen 8/1 eller något sånt.. och jag har en Dlink604 D1 nyaste firmware, Kommer det inte funka?

Det funkar säkert bra för dig, det jag menade var att det inte var något alternativ för mig, jag vill inte ha D-link helt enkelt...

Mvh

/Martin

Permalänk
Permalänk

Tack för länkarna GOG, tyvärr säger inte faktabladen så mycket om det jag är intresserad av då jag klarar mig med FBR-1413TX funktioner...
Hur ska jag få reda på vad FBR-1413TX har för throughput? Tror ni tillverkaren har svar på det?

Mvh

/Martin

Permalänk
Medlem

Jag har BBB VDSL och Linksys WRT54GS.

Prestandamätning här: http://reviews-zdnet.com.com/Linksys_WRT54GS_Wireless_G_broad...

Här är en prestandamätning som Mikrodatorn gjort över lite olika routrar: http://sartryck.idg.se/Art/Brandvaggar_4_MD72004.html

Permalänk
Medlem

Testade hastigeheten helt ovetenskapligt på min Dlink DI824Vup+ och fick ungefär 30-35 Mbps
(dator in i wan till dator in i lan via FTP och inga dyra nätverksskort) Inga saker avslagna som kan höja hastigheten i Routern (SPI tex) om man nu får kalla den det.
Dlink 604 är känd för att inte ha allt för hög througput. Har en vän som kastade ut sin för att den var för seg. sedan om det var så i verkligheten eller bara hans hjärnspöken låter jag vara osagt.

Code Pratade vi om hastighet i trådlösa nätverket?
isf har jag missuppfattat.

Visa signatur

Air

Permalänk
Medlem

Zyxel Prestige 334 klarar 80Mbps+ enligt dom själva, jag har dock inte kunnat testa med mer än 20Mbps och det klarar den galant.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Zyxel Prestige 334 klarar 80Mbps+ enligt dom själva, jag har dock inte kunnat testa med mer än 20Mbps och det klarar den galant.

Var har du hittat att den klarar 80Mbps+? Jag hittar ingenting på http://us.zyxel.com

Såg även på något annat ställe att den hade mätts upp till 6-8Mbps...

Mvh

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schlbuditz
Var har du hittat att den klarar 80Mbps+? Jag hittar ingenting på http://us.zyxel.com

Såg även på något annat ställe att den hade mätts upp till 6-8Mbps...

Mvh

/Martin

http://www.zyxel.se/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcG...

Det är självklart en Zyxel Prestige 334 - nyare modellen och inte den gamla modellen som finns i testet. Dumt av mig att inte nämna det.

Gah! zyxel.se genererar länkar på nått skumt sätt gå in på www.zyxel.se och klicka på bredbandsdelare och sedan Prestige 334

Visa signatur