Permalänk

Banning av nationer

Det var omöjligt för Europeer och andra utanför USA att ta sig in på GW Bush kampanjsida på nätet före valet. Tydligen kan man se varifrån internett användaren kommer. Hur gör man för att stänga ute vissa länder eller världsdelar?

Master

Permalänk

Jag är ingen expert men jag antar att de helt enkelt blockar de IP som kommer utifrån. Jag har för mig att det är nic.com som säljer IP adresser till världens alla operatörer och om en sida vill blocka en viss kontinent eller nation behöver den bara göra en whois för att se var IP:n kommer ifrån.

Jag kan dock ha grovt fel så jag ber om ursäkt om så är fallet.

Om du vill komma åt www.georgewbush.com kan du använda proxify.com.

Permalänk
Medlem

Antingen så använder de någon programvara, exempelvis GeoIP, eller så kör de på ett eget litet script som helt enkelt bara slår upp ip'adressen mot vilken dns-server somhelst och ur denna lockupen får de också användarens - ISP'ns domän. Om nu inte uppslagningen skulle fungera så gör man bara en automatisk sökning med WHOIS.

Finns flera komponenter för detta, bla här:

http://www.dynu.com/dynuwhois.asp
http://www.aspnetdns.com/
http://www.aspnetwhois.com/

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Nej, både Bushs och Kerrys kampanjsajter använder sig av företaget Akamais nätverk för sina sidor. Akamai har ett nätverk av distribuerade kluster hos alla de största operatörerna runt om i världen. Akamai använder sig av sk. "DNS Black Magic" för att ta reda på var en användare befinner sig och ger olika DNS-svar beroende på resultatet. Akamai lägger sedan bara ut sidorna på klustren hos de operatörer som befinner sig i USA.

EDIT:
Akamais kluster är faktiskt väldigt fina... Iaf. de som finns hos SUNET i Stockholm. Ett gäng 1U-burkar med en massa blå lysdioder och grejer..

Permalänk

Skulle jag , om jag kör tex en game server, kunna utesluta vissa nationer?

Master

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mastermariner
Skulle jag , om jag kör tex en game server, kunna utesluta vissa nationer?

Tja, inte genom att använda Akamais tjänster i alla fall. Det vill säga om du inte vill hosta upp fett med para...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lägg in alla iprange för hand i brand väggen

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att detta är ett EXTREMT stort steg bakåt?

I dessa frihandel och globaliseringstider så ska man börja geograftiskt begränsa internet, jag blir fruktansvärt upprörd.

Inte just george bush sida, utan själva principen.
www.sho.com är ett annat exempel.

Men med google cache och diverse proxys så är det ju inte omöjligt att se ändå, men det är iaf helt otroligt.
Geograftiskt begränsa interner, fascister!...

Permalänk
Medlem

Om man kan utesluta även email skulle jag vara intresserad.... jag får tonvis med spam från länder där jag inte känner en käft.. tex brasilien, sydkorea och kina.

Skulle vara kanon att bli av med dem.

Sen vad gäller webben så tycker jag inte alls att det är fel att begränsa användingen till en viss nation, tex ens egen. Om jag har en fin gratistjänst som egentligen bara riktar sig till svenskar men kan nyttjas av hela jordens befolkning så kommer den att kosta mig mycket mera och jag kanske får lägga ned den.. inte bra!

Permalänk
Medlem

Om du erbjuder en tjänst så är det lite skillnad, enbart erbjuda tjänsten till folk från ett visst land är en sak, att censurera internet en annan...