Permalänk
Medlem

Hjälp med MSI K8N NEO2 Platinum

Har ett MSI K8N NEO2 Platinum Bios V1.3. Övriga komponenter är inte viktiga då resultatet alltid är samma även me dandra komponenter.
Problem:
Jag installerar Windows XP från boot på en WD75GB 10Krpm S-ATA. Programmet kopierar över alla sytemfilerna till disken och startar om. Men efter booten kommer det bara fram felmedelandetext "Operativsystemet kunde inte starta".

Jag har provat med XP Pro och XP Home - likadant.
Har provat att använda alla 4 S-ATA kontrollers på kortet men det hjälper inte heller.
Någon som har en aning om vad man kan göra?

Visa signatur

mesme

Permalänk

lite mer fakta... har du formaterat? kollat hårddisken?

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

EDIT: Jo, man måste partitionera och formatera innan installationsprogrammet går igång. Har kopplat disken i en annan dator och den dyker upp och går att använda i windows. Problemet är ju att jag i boot sekvensen får upp texten "Operativsystemet kunde inte starta" efter den första omstarten i installationsprocessen. Har även prövat att köra återställningskonsolen med fixboot och fixmbr. Funkar ändå inte

Visa signatur

mesme

Permalänk
Medlem

din boot.ini är korrekt? du kan boota upp med win-skivan och kolla samt editera den vid behov... läs på hur en korrekt boot.ini ska se ut i ditt fall och kolla om det verkar stämma...

ska se ut nåt sånthär...

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

fast då du bootar via SATA så kommer inte ihåg nu, men är det multi som ändras när man har ett eget bios på kontrollerkortet, eller är det om man inte har det multi ändras? antingen ändras iaf multi annars rdisk, och har man inget eget kontrollerkort måste man väl lägga en sökväg till en lämplig drivare i boot.ini filen också tror jag... riktigt längesen jag pysslade med boot.ini nu...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

S-ATA måste väll ha speciella drivare som man installerar innan man installerar WindowsXP va? Då innan installationen börjar osv.

Permalänk
Medlem

Testa om det går att starta datorn i felsäkert läge.
om det går så går du in i win och installerar moderkortets
drivrutiner. Jag var tvungen att göra så när jag hade min
dvd inkopplad annars starta inte datorn.

Länk till drivrutinerna:
http://www.msi.com.tw/program/support/driver/dvr/spt_dvr_deta...

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB 6400C32 | 2080Ti | EKWB loop
Intel Ultra 7 255HX | 64GB 5600C40 | 5070Ti | 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Kanske värt att prova...

Jag hadde problem med min wd raptor... minns inte exakt... men s-ata drivrutinerna strulade först... sedan blev det nått fel med wd'n så jag fick jag rådet att ta bort byglingen för master eller slave... Sedan funkade det... för mig ialla fall...
Du har juh andra prylar men det kanske är värt ett försök...
Men skyll inte på mig om det inte funkar för jag brukar inte fatta nått n00b som man är...

Visa signatur

Att oroa sig för något... är som att låna bekymmer från framtiden!!!
...och vem vill låna bekymmer?

Permalänk
Medlem

Se bara till att ha en fungerande diskett med rätt drivrutiner till S-ATA kontrollern och använd den under installationen (följ bara anvisningarna!) så tror jag det skall fungera..