En gång för alla - SHG's skärmar

Permalänk
Medlem

En gång för alla - SHG's skärmar

Till årskiftet är det dags att äntligen köpa en ny dator, denna gången en bärbar. Den första i mitt liv ;). Den ska användas till spelande, skrivande, filmtittande och musiklyssnande. SHG är naturligtvis ett företag jag tittar på när det gäller inköpet. Jag har endast hört positivt om deras produkter, utom när det gäller en sak. Skärmen på de bärbara datorerna. Eftersom det är en faktor som spelar väldigt stor roll när man spelar spel så undrar jag hur illa det egentligen är. Är det så suddigt och att färgerna simmar ihop så att spel praktiskt taget blir ospelbara? Eller är det överdrivet och fungerar spel helt och hållet acceptabelt?

Endast de som faktist HAR SHG's datorer svarar här, tack :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det funkar kanon... Kör iofs bara WC3, HL2 samt Dawn of War på min men det funkar klockrent. Kör WC3 o HL i 1280*800 och då är det ju skarp bild såklart (native för SHG skärmen). Men även Dawn of War i 1024 ser riktigt bra ut.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Det var sådana spel jag syftade på. Då antar jag att även typ WoW kommer fungera utmärkt :). Tack tack :).

Några andra som vill dela med sig av sina synpunkter?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Min skärm på min SHG-Note gick sönder efter en tid, men det tog dem bara ett par dagar att byte min hårddisk till en ny och skicka hit den igen.

Den har fungerat kanon annars, använder den mest till film men har även spelat en del på den.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

OffTop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Min skärm på min SHG-Note gick sönder efter en tid, men det tog dem bara ett par dagar att byte min hårddisk till en ny och skicka hit den igen.

Den har fungerat kanon annars, använder den mest till film men har även spelat en del på den.

Hmm, va jag inte fattar är hur skärmen kan börja funka genom att bara byta hårddisken, kanske nån ny sortst mirakel kur för laptops ;D

OnTop:'
Jag har me funderat på att köpa en från SHG.BIZ, har tittat på den för 14tusen
Och jag kommer enbart spela Hl2 och WoW, kanske lite doom3 om jag blir lurad av nån kompis till att spela de, hehe.. Har me varit lite osäker på hur skärmen är på den, så om ni har en shg laptop så skriv gärna va ni tycker och lite bilder hade ju inte skadat.

Permalänk
Medlem

Jag har kört HL2 och det funkar bra, WoW tänkte jag också spela Var inne på alienware och kolla på deras monsterlaptop och den var dyrare och ungefär samma spec och den stod de "Doom3 and HL2 ready" på så jag är rätt övertygad det ska funka

Doom3 på stationär så bör man ha 1024 i ram så ta 14k burken

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx

Hmm, va jag inte fattar är hur skärmen kan börja funka genom att bara byta hårddisken, kanske nån ny sortst mirakel kur för laptops ;D

eller så slängde de in hårddisken i en helt ny dator så att han slapp installera om allt igen och skickade tillbaka den nya datorn.....

Permalänk

Jag har spelat UT 2004 och BF1942 på min utan problem. Smetar inte ihop kan jag lova

Permalänk
Medlem

shg.biz verkar grym.. deras dyraste variant.. =P men frågan.. ska man köpa en Wide eller den vanliga.. vet att det är en smaksak.. men hur är det i typ spel.. windows kan man ju ställa in 1200x800 som är wide format..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
shg.biz verkar grym.. deras dyraste variant.. =P men frågan.. ska man köpa en Wide eller den vanliga.. vet att det är en smaksak.. men hur är det i typ spel.. windows kan man ju ställa in 1200x800 som är wide format..

tycker wide fungerar superbpt även i spel

Permalänk
Medlem

beställde precis en från shg.biz

Centrino 1.6GHz (Dothan), 512MB DDR333, 60GB HD (16MB Cache), Widescreen 15.4” TFT, Combo DVD+CDRW, ATI Radeon 9700 Pro/128MB, WLAN, Card Reader

Permalänk
Medlem

16 jan.. Centrino2..
http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200412/14/200412142010...

vad tror ni.. vänta eller köpa en ny.. =P

har tänkt mig SHG's "värsta"..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

OffTop.

OnTop:'
Jag har me funderat på att köpa en från SHG.BIZ, har tittat på den för 14tusen
Och jag kommer enbart spela Hl2 och WoW, kanske lite doom3 om jag blir lurad av nån kompis till att spela de, hehe.. Har me varit lite osäker på hur skärmen är på den, så om ni har en shg laptop så skriv gärna va ni tycker och lite bilder hade ju inte skadat.

Jag menade ...min hårddisk till en ny laptop och skicka hit den igen.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG

Permalänk
Medlem

det enda som är dåligt med min skärm, är att jag har en död pixel i mitten, annars funkar det jätte bra, fast jag är lite missnöjd med pixeln.

Visa signatur

Flurre was herre :up:

Permalänk
Medlem

ringde till Acer nyss.. och frågade lite om hur deras pixelgaranti va.. och det verkar ganska bra..

dela upp rutan i 9st lika stora delar.. finns det en död pixel i mitt zonen så går det på garanti.. sen om det 4pixlar/miljon om de befinner sig i de övriga 8zonerna..

ringde til SHG nyss.. synd att dem inte har samma garanti system.. dem går enbart efter antal.. och om pixlarna ligger nära varandra så kan de byta ut den innan man får den 7:e..

skulle vilja göra en liten statestik över SHG-skärmar..

skulle ni alla som har SHG skriva lite om era bärbara..

1. hur länge har du haft datorn?
2. hur många dödapixlar har du?
3. några som är närliggande?
4. om du har några dödapixlar.. efter hur länge sen du köpte datorn fick du den..??

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

ja de hade varit kul å veta, beställde en laptop från SHG igår. Hoppas och ber om att de inte e nån död pixel på den.

Permalänk
Medlem

förresten ni som har SHG.. är 1200x800 tillräcklig..?? kör 1600x1200 på min stationära 19"..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

förresten ni som har SHG.. är 1200x800 tillräcklig..?? kör 1600x1200 på min stationära 19"..

Ja det är tillräckligt. Hade iofs varit sweet me snäppet över, men då blir å andra sidan spelen suddiga för inte många spel som går o lira i native uppl. då inte.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Ja det är tillräckligt. Hade iofs varit sweet me snäppet över, men då blir å andra sidan spelen suddiga för inte många spel som går o lira i native uppl. då inte.

Har du kört 3D marks på din shg laptop?
Vill se resultat isf :>

Har iof redan beställt samma som du har, men kan va kul och veta, ha ju chansen på mig att ta en bätre om de skulle va så, hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du kört 3D marks på din shg laptop?
Vill se resultat isf :>

Har iof redan beställt samma som du har, men kan va kul och veta, ha ju chansen på mig att ta en bätre om de skulle va så, hehe

http://www.bostream.nu/valheru

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.bostream.nu/valheru

fan, ganska najs score ju.. Ska bli kul och pilla lite när jag får den nästa vecka..

Hoppas på att jag inte får nån död pixel bara

edit: finns de några usb portar på shg's? Står inget om de på deras hemsida. Omde finns är de då usb2?

Permalänk
Medlem

Ja för fan, 3st USB finns det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja för fan, 3st USB finns det.

hoppas bar de e usb2 då me

Permalänk
Medlem
Citat:

hoppas bar de e usb2 då me

Står på deras hemsida då man klickar på spcefikationer.... tre st USB2.0

Permalänk
Medlem

Jag tycker skärmen fungerar perfekt. De spelar jag lirar är främst Counter-Strike (spikad 100 fps bortsett från i smoke) och WH40k Dawn of War, men jag har också provat World of Warcraft (open beta) och det fungerade perfekt. Jag har modellen med 1,6 Ghz PM och 512 MB RAM.
HL2 eller Doom 3 har jag inte provat på burken.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

tja, någon här som använder SHG.biz 1.60 GHZ 512 DDR, kan ni lista upp exakt vilka drivrutiner ni installerar å så, för jag verkar alltid få problem, mittt windows segar ner (kör xp pro sp2) å allmänt verkar något vara segt. har runt 60 FPS i Counter Strike, ska la ligga runt 80-90 iaf.

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem
Citat:

16 jan.. Centrino2..
http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200412/14/200412142010...

vad tror ni.. vänta eller köpa en ny.. =P

har tänkt mig SHG's "värsta"..

Skulle inte köpt en ny nu iallafall, med tanke på att AMD ska komma med en A64 processor som motsvarar Intels Centrino kärna.
Och jag tror det kommer bli en rikigt góing.

Citat:

Själv skulle jag vilja ha en högre upplösning, men 1200x800 funkar helt ok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osires
tja, någon här som använder SHG.biz 1.60 GHZ 512 DDR, kan ni lista upp exakt vilka drivrutiner ni installerar å så, för jag verkar alltid få problem, mittt windows segar ner (kör xp pro sp2) å allmänt verkar något vara segt. har runt 60 FPS i Counter Strike, ska la ligga runt 80-90 iaf.

Kör inte med SP2! plz. ^^
Btw. du fick väl med en skiva med alla drivrutiner?
Annars mailar du SHG så bör du få det av dom.

Permalänk
Medlem

Jo, kör med SP2, då det faktiskt höjer prestandan på SHG-laptops ganska mycket.

Använd även dem senasta grafikkorts-drivrutinerna från Omega, dem fungerar kanon till Radeon Mobile 9700.

Visa signatur

SWECLOCKERS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Jo, kör med SP2, då det faktiskt höjer prestandan på SHG-laptops ganska mycket.

Använd även dem senasta grafikkorts-drivrutinerna från Omega, dem fungerar kanon till Radeon Mobile 9700.

Får man fråga om det även funkar med "Viloläge"...
Hade förut Omega drivisar och det funkade inte att gå ur viloläge utan fick GRAFIKERROR x1000... ^^

Så man var tvungen att slå av datorn och på den igen för att få normal bild.
Gick alltså inte se ett skvatt... ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Får man fråga om det även funkar med "Viloläge"...
Hade förut Omega drivisar och det funkade inte att gå ur viloläge utan fick GRAFIKERROR x1000... ^^

Så man var tvungen att slå av datorn och på den igen för att få normal bild.
Gick alltså inte se ett skvatt... ^^

Funkar inte för mig heller, har en Acer 4502wlmi...