Permalänk
Medlem

Byta diod i mus!

Tänkte byta ut dioden i min logitech mx310 till en blå om det fungerar? Iaf musen är ju ansluten till usb:n och den ger ju ifrån sej 5v alltså måste dioden ligga på 5v va?

Permalänk
Medlem

Jag har byggt om min IE 3.0 till blått ljus och det var enkelt löd bort gammla diod in med den nya så var allt klart nästan lite för enkelt men dra upp bild när du e klar

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem

Lysdiod!

Visa signatur
Permalänk

byter du rakt av funderar det utmärkt, ska du köra extra lysdioder utöver den som ger ögat ljus, dvs från 5 V måste du köra en resistor i serie!

men att bara byta den gamla röda mot en blå funar bra, dock ej om du kör på tx träbord, då blir det hackigt, iallafall av egen erfarenhet. själva ögat ser inte lika bra i blått som i rött ljus, har inte provat vitt änu men det borde ge typ samma resultat som med blått...

lycka till och visa bild när du e klar

EDIT: ps, skilj på diod och lysdiod, två olika saker

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag MX1000

Permalänk
Medlem

Diod är en icke-linjär [elektrisk komponent]? som endast leder elektrisk ström i en riktning. Namnet kommer av att den har två elektroder eller anslutningar som kallas katod och anod. Ström kan bara gå från anod (pluspol) till katod (minuspol) men inte tvärt om. Den första dioden var kristalldetektor?n som användes i ljudradions barndom på 1920-talet. Dioder kan vara ett elektronrör, men numera är det vanligaste att dioden är gjord av halvledare.

Varför behöver du byta den i din mus? (om det änns finns någon)

Permalänk
Medlem

Fält: Det blir lite snyggare! (Trött på alla gröna lysdioder som jämt är på alla prylar)

När ja endå är igång kan ja ju ta mitt tangentbord också, har ett logitech ultraX...vet inte riktigt hur det ser ut inuti än men det är väl också vanliga 5v lysdioder va?

(Tror ja ska byta lysdioden i mina högtalare och dom tre i datorn, disketenheten och dom i fronten på mitt chassi så är alla blå, blir nog snyggt eftersom min cd-r redan har blå...)

Finns det nån pryl som man kan använda för att mäta vad lysdioderna i en del saker ligger på för spänning (Volt), så ja vet vilken styrka ja ska ha i dom.

Permalänk
Medlem

Eller LED

Visa signatur

AMD Athlon 64 2800+ @ 1.84 GHz || 1024 MB RAM || Radeon 9800 pro || 160 GB Sata

Permalänk
Medlem

Du borde kunna mäta med en multimeter på de lödpunkter som lysdioden satt fast i... då ser du ju hur mycket ström som tangentbordet/musen ger till lysdioden

Här är en bild på en multimeter om du inte vet vad det är...

(edit) blir det snyggare med en ny diod?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanCe
Jag har byggt om min IE 3.0 till blått ljus och det var enkelt löd bort gammla diod in med den nya så var allt klart nästan lite för enkelt men dra upp bild när du e klar

Är inte plasten under musen röd?

Nån skrev om dioder. Tänkte att det kanske är värt att tillägga att namnet kommer av att den består av en kat-od och den an-od. Två od:er alltså. Di betyder som bekant två. Di-od.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizzard
Är inte plasten under musen röd?

Jo vistt e den röd men du får en cool effekt av den röda plasten och sen blir det blår ljuset välldigt starkt!!
köpte min diod på www.gizmodd.com (dom har bra grejor dock är bilderna borta)
men jag köpte högintensiv blå

I "vanCeiska" heter det diod i "svenska" heter det lysdiod

Visa signatur

-vanCe-

Permalänk
Medlem

Varför? Ligger musen ner ser man ju ändå inte vad det är för färg på LEDen.

Att man förlorar prestanda på det gör ju inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Varför? Ligger musen ner ser man ju ändå inte vad det är för färg på LEDen.

Att man förlorar prestanda på det gör ju inte saken bättre.

Nej ljuset syns fortfarande för att det finns fortfarande en lite glipa

Du förlorar inte prestanda på det eftersom det sitter en liten spegel som gör att ljuset sprids som det ska. Sen sitter juh sensorn som forfarade läser av lika många dpi bara det e nån sorts ljus under musen

Men nu vill jag se lite bilder.
Kan se om jag kan upploada min bilder :S

Visa signatur

-vanCe-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanCe

Funkar detta bra vid snabba rörelser i spel o. dyl?

Om jag inte misminner mig sitter det två dioder i musen...bytte du ut båda?

Vill gärna se bilder på slutresultatet så jag vet om det är värt besväret :)=

Permalänk
Medlem

Till alla som vill se så där ser det ut "med webcam iaf :P"

Visa signatur

-vanCe-

Permalänk
Medlem

Jag funderar att byta till en blå lysdiod i min blåa MX510. Ingen som har en MX510 och har lite bilder så man enkellt ock smidigt kan göra detta?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Gör en tråd om hur man gör sen när jag fixat en riktig host till mina bilder

Visa signatur

-vanCe-

Permalänk
Medlem

Guide hur man byter sin lysdiod

1. Jobba
2. tjäna pengar
3. köp en blå lysdiod
4. skruva upp musen
5. ta bort den gammla röda lysdioden
6. lö dit din nya blå diod.
7. istallera ev. motstånd om det behövs
8. skruva ihop musen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Guide hur man byter sin lysdiod

1. Jobba
2. tjäna pengar
3. köp en blå lysdiod
4. skruva upp musen
5. ta bort den gammla röda lysdioden
6. lö dit din nya blå diod.
7. istallera ev. motstånd om det behövs
8. skruva ihop musen

Orka jobba. Fixar pengar av morsan till EN lysdiod. Eller så tar man av studiebidraget? (om man nu får det)

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6