Permalänk
Medlem

barton 2500+ värmeproblem

har haft min dator isärskruvad hos min polare ett tag. Tog hem den igår å monterade ihop allting som det skulle vara (cpu + kylare).

Startade upp å kollade in i bios va tempen låg på. låg å sniffade vid 79-82 grader på 1833mhz !!

Tänkte att ja hade satt kylarn fel, så ja demonterade allt igen och försökte. Men det var likadant. Rebootar hela tiden om ja kör den i normal speed. Men nu har ja sänkt ner den till 1100 mhz å då ligger den på 60 grader i bios.

Nån som haft detta problem förut ?

Kylarn ja har är denna..

GlobalWin CPU-Fläkt Socket A/7/370/FCPGA
FSP82, Upp till XP 2600+

Tacksam för alla svar !

/Micke

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Är inte bios som visar fel då? Känn på flänsen och avgör själv.
Har du någon kylpasta?

/Martin

Permalänk

Kylpasta? har du kopplat fläkten?

Permalänk
Medlem

Om fläkten är inkopplad, kylaren siter riktigt och spänning/frekvens är rätt inställda, så är det sannolikt fel på processorn. En 2500+ är inte särskilt svår att kyla. Har du inspekterat processorkärnan? Vissa har råkat ut för extremt höga temperaturer om de råkat skada den. Det kan tydligen räcka med att en liten flis gått...

Permalänk
Medlem

Kylpasta har ja artic silver nånting.

Fläkten snurrar på bra och kylarn sitter rätt. Har dock inte kollat på kärnan så noga.

Kan ta en bild på cpu + kylare i morgon och ladda upp.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte har vänt flänsen fel väg? För det är ju en sida som är lite urfräst på undersidan.. Den ska vara mot det vita som syns på sockeln eller vad man ska säga. Kolla det !

Permalänk

spänningen kan också ha blivit fel... kolla så den ligger på 1.65V

Permalänk
Medlem

nu fick ja tag i motherboard monitor. Kör ja cpu'n på full speed så ligger den på 80! grader idle.

Kärnan har fått en liten reva på hörnet om man säger så. Men ska det påverka så mycket på värmen ?

Känner på kylarn men tycker inte att den är så fruktansvärt varm. Kanske är det den som brakat åt skogen så att den inte får direktkontakt med cpu ?

/Micke

Visa signatur

-

Permalänk

om processorn är 80 grader varm, men kylflänsen ändå kall så måste det ju vara dålig kontakt... eller så visar sensorn fel

Permalänk
Medlem

min 2500 ligger på 44c full load, så nått fel är det ju.

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar