Är detta möjligt i MS Access -03?

Permalänk
Medlem

Är detta möjligt i MS Access -03?

Hej
Nu var det dags att göra en mycket annvändbar databas.
Jag har kommit en bra bit påväg, men sitter i cementen nu, kommer inte alls vidare.

Detta är tanken med min databas

- Jag har gjort en databas med datorprodukter i tabeller, en för "Cpu, moderkort, minnen o.s.v."
Till detta har jag gjort formulär så det är smidigt att fylla i nya varor.

- Nu är min tanke att kunna göra ett urval bland dessa produkter lämpligast i ett formulär, som sedan blir en raport, som man kan annvända som kvitto när man har en kund i framtiden.
(en lång lista där man bockar för de produkter som skall skrivas i rapporten)
- Detta har jag nästan lyckats med, lite strul, men det ska jag själv klara

Nu kommer platsen där jag sitter stenhårt fast i.

- Jag har även gjort ett kundregister, och här vill jag även kunna se kundernas "beställningar, detaljerat med produkter o pris etc."
Man är en organiserad människa och har hittat en möjlighet att göra detta med. , Men om man skulle göra så att alla ordrar sparas till en "Tabell" så skulle jag ha för många tabeller i samma access databas.

Jag skulle vilja ha dem i en separat Databas fil. Har testat att göra en länkning och skapa relation mellan dessa, men detta fungera inte alls.

Är det någon som vet om det är möjligt, och kanske har någon idé om hur det kan gå?

MVH - Emil Ekenberg

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Lösningens enkelhet beror på hur mycket du vill krångla till det hela.

Ett alternativ: Skapa en tabell Ordrar där du sparar information om själva ordern, tex datum, kundid, orderid, orderstatus osv. Sedan skapar du en tabell Orderrader där du för varje post lagrar vad som är specifikt för varje rad i ordern, tex orderid, produktid, försäljningspris och antal.

Bra mycket smidigare än att skapa en ny tabell för varje order.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.