Permalänk

Faktiskt så har jag bara haft positiva intryck från DP, inga problem att byta ut en crashad IBM. Men ändå skyr jag DP som pesten, för mina vänner som handlat där har råkat ut för flera missöden.

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

Hehe, äntligen en positiv kommentar! (Som inte kommer från mig då )
Men vad har dina kompisar (babel haffo) råkat ut för då?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seriously
Haha jättekul. Vad har jag för glädje av att skälla ut folk som går förbi Dataprince? -Ingen.

Jo du härmar chefen på det stället

Permalänk
Medlem

Nja, jag har då aldrig sett honom stå utanför butiken, skällandes

Men, men, du kanske har andra erfarenheter av den där butiken?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, jag har då aldrig sett honom stå utanför butiken, skällandes

Men, men, du kanske har andra erfarenheter av den där butiken?

Nope bara vad jag har läst om och visst det är hörsägen men som dom säger "en miljon flugor kan inte ha fel, ät skit"

Permalänk
Medlem

LOL, ASG & HI HI...

Så allt förlåtet då?
Ja menar dåligt bemötade, dålig service, kassa produkter, etc, etc,
gör väl inte saken bättre om du får en T-shirt & en penna med DP loggan på!

Hurra hurra, äntligen!

Jag fullständigt skiter i om jag får en tröja eller en penna, vill jag ha en penna så köper jag en penna, där jag vet att den har kvalite att kallas en penna.

Vill jag ha en tröja, (till och med att bara träna i) så köper jag en tröja där jag vet att en tröja har kvalite nog att kallas en tröja.

Vill jag köpa en dator, så väljer jag inte DP, då jag inte anser att de har kvaliter som uppfyller min krav ang suport, bemötande, etc etc....

"här betala snabbt, stick sen fort & kom inte tillbaks & känn dej blåst"

Håller mej till de andra!
LÄTT att du jobbar där..

Rätt pinsamt å se faktiskt,
Kanske börjar er dåliga ryktet spridas bra nu & ni kanske börjar få kalla fötter,

Håller med ovan, SKULLE INTE ENS REKOMENDERA MIN VÄRSTA FIENDE HANDLA PÅ DP

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det många gånger förut och jag säger det igen: NEJ JAG JOBBAR FÖR F-N INTE PÅ DATAPRINCE! SVÅRT ATT FÖRSTÅ ELLER?

Och tröjan är ju inte märke "Dataprince" utan de som gjort den är "US Basic" (Vad det nu är för märke ) Och kvalité och kvalité på tröjan? Tja, inte så pjåkig för att vara gratis

Dessutom behöver en tröja inte vara så jävla bra bara för att man ska träna i den? Men du kanske köper skjortor på Hugo Boss som du sedan tränar i ?????????? Tror inte det!

Vad har du själv köpt där på Dataprince, eftersom du är så negativt inställd till dem? Tell us!!!

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Var med en kompis för ett antal år sedan och handlade lite där. Inga problem med det.
Men jag skulle inte i hela mitt liv, om det så vore den sista datorbutiken på jorden, handla där. Inte efter allt man läst om Peter, ett riktigt superpucko. Och nej, i mina ögon förtjänar absolut inte den mannen en andra chans.

Permalänk
Medlem

Det är ju som jag säger: De flesta som har handlat där har gjort det vid tidens begynnelse - oftast inte haft något problem med det - och sedan hört en massa "från-mun-till-mun-historier" som gör att de inte gillar DP.

Men jag säger ju inte att dessa historier inte är sanna...

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det för DP är att det är för många sådana historier som spridits. Det pekar på att många av dom inte är lögn och för ett företag med förhålandevis liten kundkrets tyder ju det på att det är en hög procent av kunderna som är missnöjda.
Och kom nu inte och säg att dom har flera miljoner nöjda kunder, det är ju bara löjligt.

Permalänk
Medlem

Men Seriosly, erkänn nu att du är en "Spion" för att citera Peter själv

Fruktansvärt dåligt att säga att det var flera år sedan detta hände etc
och att skylla på Svarta listan & att detta inträffade för flera år sedan.

Jag har varit på DP och köpt varor det senaste halvåret, vet inte om du tycker där är vid tidens begynnelse?

Sen om du tycker de är en bra butik, Fine, i dont care!
Bara en tidsfråga innan du blir blåst & illa behandlad.

Men glöm inte bort att vi varnat dej!

Permalänk
Medlem

Baztard: Liten kundkrets tror jag inte att de har. Att de har fler missnöjda än andra företag kan ju bero på att de har stor kundkrets!? Eller pga att det är ett dåligt företag som ni säger (dock inte enl mig).
Det där med flera miljoner nöjda kunder var ju med lite ironi

Asspony: Det var ju faktiskt som jag sade - alla historier är ganska gamla - förutom några som är från slutet av år 2003. Men det är ju inte precis "senaste nytt". Resten är ju bara saker som är gamla.
Jag själv kan i alla fall inte hitta några nya historier (04/05), eller är jag bara blind? Och när skyllde jag på Svarta Listan? Sedan så måste du väl förstå att jag inte kan säga något om sådant jag inte vet - syftar på att du tydligen har varit och handlat på DP det senaste halvåret.

Får man då fråga om du ärr missnöjd över de varor du köpt Asspony?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst den här tråden då och då... och en aktuell incident som jag hade för cirka 4 mån sedan, och som jag skrev om i början av den här tråden, var ju att de skrivit sin egen döda-pixel-garanti. Behöver jag säga att den var sämre än skärmleverantörernas? Vad i helvete är det för sätt att göra?

Jag säger det igen, jag går inte dit igen, och jag handlar varje månad saker från olika butiker såsom Datorbutiken, Webhallen, Mycom mm. Och ja jag har haft kontakt med kundservice på några av dem, och blivit vänligt och seriöst bemött. Att DP har en egen garanti samt ignorerade mina frågor kring den ser jag som en oerhörd badwill.

Men samtidigt så är det väl så att, eftersom butiken finns kvar finns det också nöjda kunder, men jag antar att det är personer som inte haft några problem med det dem köpt där.

Permalänk
Medlem

Jo, så är det nog AndreasG! Konstigt med den där döda-pixel-garantin!?
Jag har aldrig sett att de har annorlunda garantier, men eftersom du säger det så har de väl det

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Missnöjd!
Jo tack det vill jag lova, suporten är/ var under all tänkbar kritik,
och jag har aldrig blivit så illa behandlad & bemött av personal någonstans tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasG
Nu har jag läst den här tråden då och då... och en aktuell incident som jag hade för cirka 4 mån sedan, och som jag skrev om i början av den här tråden, var ju att de skrivit sin egen döda-pixel-garanti. Behöver jag säga att den var sämre än skärmleverantörernas? Vad i helvete är det för sätt att göra?

Jag säger det igen, jag går inte dit igen, och jag handlar varje månad saker från olika butiker såsom Datorbutiken, Webhallen, Mycom mm. Och ja jag har haft kontakt med kundservice på några av dem, och blivit vänligt och seriöst bemött. Att DP har en egen garanti samt ignorerade mina frågor kring den ser jag som en oerhörd badwill.

Men samtidigt så är det väl så att, eftersom butiken finns kvar finns det också nöjda kunder, men jag antar att det är personer som inte haft några problem med det dem köpt där.

AndreasG om du inte blev upplyst innan köp gällandes pixelgarantin deras så tycker jag du tar kontakt med KO respektive din konsumentvägledare där du bor då det är säljaren som skall upplysa om sådant som kan avgöra ett köp.

Citat från Konsumentköplagen som även gäller vid distansavtal om fel föreligger på varan http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM :

---------------------------------------------------------
Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Varan är felaktig också om säljaren har underlåtit att efter föreläggande enligt produktsäkerhetslagen (2004:451) lämna säkerhetsinformation om varan eller underlåtit att lämna sådan information om varans egenskaper eller användning som han enligt marknadsföringslagen (1995:450) har ålagts att lämna. Detsamma gäller om föreläggandet eller åläggandet har meddelats varans tillverkare eller någon annan som i tidigare säljled tagit befattning med varan och säljaren har känt till eller borde ha känt till underlåtenheten att fullgöra föreläggandet eller åläggandet. En förutsättning för att varan skall anses felaktig enligt detta stycke är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Lag (2004:458).
-------------------------------------------------------

Gå dit igen om det är så att du inte blev informerad innan köpet och hänvisa till lagtexten och då särsklilt det jag har strukit under om du har fel på din skärm som gäller under tillverkarens garanti.

Permalänk
Medlem

Olirc:

Kassörskan lade fram A4-pappret under handläggandet av kortbetalningen (dvs när jag precis hade skrivit under), och jag var i valet och kvalet att bryta köpet, men valde att fortsätta eftersom varan jag ville ha inte fanns tillgänglig hos någon annan just då (Samsung 710T). Däremot ville jag klargöra att man inte kan göra en egen garanti hur som helst, och fick medhåll av en kund bredvid mig. Jag ville skapa en dialog med DP, men sedan började kassatjejen och en annan dam (av asiatiskt ursprung - obs ingen värdering i det.) att prata sinsemellan utan att bry sig om att jag står och försöker få min röst hörd. Normalt brukar jag kräva kundens rätt, och vifta med konsumentköplagen, men ibland låter jag bli, som i det här fallet, och hoppades istället att ingen pixel skulle vara död.

Så vad får en medveten person, köpstark person som mig att handla, jo priset i kombination med service. Det är så ofta man får det ena men inte det andra, och i slutändan så är ett bra köp ofta det där man blivit rättvist behandlad (inte nödvändigtvis att man har rätt), även om man får betala lite mer, och man lär sig med tiden vilka butiker som är att lita på. Och i slutändan hoppas man ju ändå på att rättsvisan ska segra (fint, eller hur?)!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, så är det nog AndreasG! Konstigt med den där döda-pixel-garantin!?
Jag har aldrig sett att de har annorlunda garantier, men eftersom du säger det så har de väl det

det borde ju du egentligen ha gjort, eftersom du inte är "en vanlig konsument", som du själv säger:

Citat:

X3Mist: Nej jag är kanske inte "en vanlig konsument" för jag läser avtal som ni andra inte gör. Men så blir ni ju då helt blåsta också.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasG
Olirc:

Kassörskan lade fram A4-pappret under handläggandet av kortbetalningen (dvs när jag precis hade skrivit under), och jag var i valet och kvalet att bryta köpet, men valde att fortsätta eftersom varan jag ville ha inte fanns tillgänglig hos någon annan just då (Samsung 710T). Däremot ville jag klargöra att man inte kan göra en egen garanti hur som helst, och fick medhåll av en kund bredvid mig. Jag ville skapa en dialog med DP, men sedan började kassatjejen och en annan dam (av asiatiskt ursprung - obs ingen värdering i det.) att prata sinsemellan utan att bry sig om att jag står och försöker få min röst hörd. Normalt brukar jag kräva kundens rätt, och vifta med konsumentköplagen, men ibland låter jag bli, som i det här fallet, och hoppades istället att ingen pixel skulle vara död.

Så vad får en medveten person, köpstark person som mig att handla, jo priset i kombination med service. Det är så ofta man får det ena men inte det andra, och i slutändan så är ett bra köp ofta det där man blivit rättvist behandlad (inte nödvändigtvis att man har rätt), även om man får betala lite mer, och man lär sig med tiden vilka butiker som är att lita på. Och i slutändan hoppas man ju ändå på att rättsvisan ska segra (fint, eller hur?)!

ja då är det väl inte så mycket mer än att hoppas på att skärmen kommer funka fint den tid du har tänkt ha den kvar.

Undrar bara hur länge Data Prince kommer att finnas kvar?

Permalänk
Medlem

Dataprince är ju ökänt för många. Anledningen vilar väl först och främst på att Dataprince sålde många egenhändigt ihopskruvade AMD-system med rent sagt urusla komponenter (allt för att spara pengar). AMD-systemen anno 2000-hösten 2001 led av krassa moderkort och andra barnsjukdomar som inte direkt hjälpte DP antar jag. Något brorsan bittert fick erfara. Han köpte en dator från DP, på julafton (av alla dagar) precis i dagarna efter att ett-års-garantin förbrukats så lossnade kylfläns+cpu-fläkt från sockeln på moderkortet pga undermålig kvalité.

Själv har jag endast goda erfarenheter av DP, men jag har inte och skulle aldrig tänka mig låta dem skruva ihop en burk åt mig. Det jag tycker DP är duktiga på är inköpsbiten vilket medfört bra priser på HD:s och annat för oss konsumenter. Gå nu dock inte köp det allra sketnaste märket de har dock...

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk
Medlem
Citat:

Baztard: Liten kundkrets tror jag inte att de har. Att de har fler missnöjda än andra företag kan ju bero på att de har stor kundkrets!? Eller pga att det är ett dåligt företag som ni säger (dock inte enl mig).
Det där med flera miljoner nöjda kunder var ju med lite ironi

Asspony: Det var ju faktiskt som jag sade - alla historier är ganska gamla - förutom några som är från slutet av år 2003. Men det är ju inte precis "senaste nytt". Resten är ju bara saker som är gamla.
Jag själv kan i alla fall inte hitta några nya historier (04/05), eller är jag bara blind? Och när skyllde jag på Svarta Listan? Sedan så måste du väl förstå att jag inte kan säga något om sådant jag inte vet - syftar på att du tydligen har varit och handlat på DP det senaste halvåret.

Får man då fråga om du ärr missnöjd över de varor du köpt Asspony?

Har du ens handlat nått där?

Och sen att säger att de har stor kundkrets och därför har så många missnöjda kunder är ju ett skämt.

Ta t.ex Dustin, de har säkerligen 10000ggr fler kunder än dataprince, leta upp lika många missnöjda kunder där. Har sett ett flertal tråder om dataprince under min tid här, men knappt några alls om dustin (och i de flesta fallen var det den mänskliga faktor som var felet)

Missnöjda kunder finns alltid, men bland seriösa företag brukar det vara en liten grupp, medan DP å andra sidan har fler missnöjda kunder än sällan skådat.

Handla på DP, gör det visst, men inser man värdet av support när varan pajar så köper man produkten på t.ex webhallen/mycom eller nått annat företag för 50kr mer och slipper tjafset sen om produkten pajar.

Men du kanske gillar o stå o hävda din rätt över företaget, då kan du fortsätta handla där.

Permalänk
Medlem

Kode: Varför skulle jag ha gjort det? Jo: jag har aldrig fått några avtal som skiljer sig från andra. Alltså: Det jag handlat har jag inte skrivit under något speciellt köpekontrakt på, utan fått det vanliga, typ 2 års garanti osv. Då jag aldrig har köpt någon Samsung 710T från Dataprince (och ingen annan butik heller) har jag förmodligen inte heller sett något konstigt avtal!!!???

Mrc: JA, jag HAR handlat där på Dataprince. Jag är en återkommande kund hos dem sedan år ~2000. Det är många tusenlappar jag spenderat i deras butik, och JAG har ALDRIG haft några krångel med de varor jag köpt där.

Ja, Dustin kanske har nöjda kunder. Men det är ju inte konstigt då folk inte verkar dra sig för att betala överpris på en vara, och därför kan dustin tjäna mer = ge bättre support. (Eller överpris, det är ju ingen som säger nej till bra support såklart).

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Men seriously, när väl en av dina saker pajjar o du ska lämna in den på garanti så kanske det inte blir så kul

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Men seriously, när väl en av dina saker pajjar o du ska lämna in den på garanti så kanske det inte blir så kul

Han kanske har en retur till dom och nu försöker han ge företaget ett bättre rykte, eller smöra.
Annars får han inte tillbaka grejerna.

Visa signatur

Heder och mord hör inte ihop

Permalänk
Medlem

Seriously, följer en del andra forum och jag tror faktiskt du är en av få (om inte den enda) som tar ställning för dem. Har svårt att tro att du inte är anställd eller särbehandlat på något sätt.

När det gäller Dustin är de inte en lågprisbutik med inriktning på att sälja billigt och sen skita i kunderna.
Utan de lever på sina kunder och ger marknadens bästa service och snabbaste leveranser. Detta kostar lite extra och många är bevisligen beredda att betala för det eftersom de omsätter över 2 miljarder kronor.

Sen är inte Dustin dyrare på allt, finns prylar de är lika billiga på och räknar man på ett helt datorpaket brukar det inte bli så mycket dyrare i slutändan.

Sen finns det exempelvis komplett och Inet som håller bra priser och service.
Frågan är om det finns någon som är sämre än dataprince.

Permalänk

Jag har aldrig nånsin handlat hos DP och tänker aldrig göra det heller.
Håller för övrigt med SUMITOMO och MRC.

Permalänk
Medlem

Varför handla på dataprince när man vet att man får det man vill ha i butiker som Komplett, DB, Dustin och andra mera pålitliga butiker?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Aja. Jag ska ju inte försöka konvertera er till DP-älskare

Jag älskar kanske inte heller dataprince, men jag vill egentligen bara säga att de för mig alltid hållit en hög kvalité och bra service. Nu stämmer ju inte det enligt er, och det kan jag ju naturligtvis inte bemöta på något sätt.

Och jag säger då igen att jag inte är anställd på DP, har inga kompisar, släktingar osv som jobbar där och inte heller är jag särbehandlad av dem på något sätt.

Och ja, jag har märkt att jag är den ende som tar ställning för DP
På frågan om det finns någon/några butik/-er som är sämre än DP säger jag bara: det finns det säkert

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Re: Dataprince ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amatör
Är det någon härifrån som har handlat ifrån något som heter "dataprince" ?

Polaren har en dator på g därifrån, men får höra lite kul bortförklaringar till varför den inte är skickad...

Erfarenheter ?

// Amatör !

Ja, herregud!

Här är han som tråden gäller... Vilken respons... man kan ju säga att jag fick kalla fötter... dom var lite småkyliga innan också med tanke på att man suttit 1,5 timme i telefonkö..(du har plats 8 i kön) i 25 minuter... När jag väl kom fram så fick jag svaret att datorn är klar men kan inte skickas för att dom inte har några lådor att skicka den i... Leveranstiden skulle vara två dagar enligt deras sida. Då hade det gått 1,5 vecka.

Jag försökte avbeställa på helgen sen, med hänvisning till det. Kom underfund med att det inte verkade vara rätt firma att handla dator av.

Fick dock detta svaret:

Hej.

Din dator skickades från oss i onsdags men om du inte löser ut den så skickas den tillbaka.

Mvh
Per

Ganska okej ändå... Så på den vägen är det. Nu har jag beställt delar från Komplett, och ska bygga ihop den tillsammans med Amatör.

Vad det blev?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=121189&cks=PRL hdd 840 kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123899&cks=PRL uppgraderingspaket 2899 kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305762&cks=PLC dvd-brännare 649 kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305310&view=default Chassi 795 kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123908&cks=PRL grafikkort 565 kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302432&cks=PRL tangentbord 345 kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=119227&cks=PRL cd-spelare 179 kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114711&cks=SPK Floppy 149 kr

Med detta vill jag tacka alla och envar som varit inne och engagerat sig.

Med vänlig hälsning

Lasse S

Visa signatur

Don´t worry, be happy...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Sen finns det exempelvis komplett och Inet som håller bra priser och service.
Frågan är om det finns någon som är sämre än dataprince.

Lappower ?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se