Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Hur byte är uppbyggda? Tja, det går åtta bit på en byte. Förkortningen för bit är litet b och förkortningnen för byte är stor B. Således borde 512MB vara 512 miljoner byte, alltså nio nollor. Vad trodde du att MEGA står för? En enhet eller?

Jag vet mycket väl var det står för, men jag får fortfarande att 512 MB blir 536870912 B och inte det du sa.

För att inte förstöra tråden slutar vi med det här nu. Ibland har man fel.

OnT: Väldigt snyggt när du fixade med kanterna och satte dit fläktgallerna, tycker fortfarande att trä-chassin ska kläs i "sådant-där-tyg-som-sitter-i-bakluckan-"

Permalänk
Avstängd

träslöjd skillz

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk

Blev ju ap-stor skillnad med dom listerna... Synd bara att du inte använde björk till plattorna, tycker jag, de kör ju jag med då ;).

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

tänkte just säga att du inte kommer ha något vidare luftflöde i den lådan.. men du gav svar innan jag hann hit
snyggt jobbat!

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk

Ojoj OJ!

När jag såg de första bilderna så tänkte jag "helvete vad konstigt det kommer bli"
men när listerna kom dit så blev man fasschkinnääraaahd. (JAG STAVADE FEL FÖR ATT JÄVLAS.)

Grymt jobbat, fortsätt så
kolla gärna min lilla fina tråd om mitt ombyggnadsprojekt av xbox

Permalänk
Medlem

ser fint ut, lacka den med några lager möbellack som tål uv-ljus annars kommer det gulna, så får du en fin och slät yta på det hela också, olja blir det inte så slätt och tåligt av.

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur byte är uppbyggda? Tja, det går åtta bit på en byte. Förkortningen för bit är litet b och förkortningnen för byte är stor B. Således borde 512MB vara 512 miljoner byte, alltså nio nollor. Vad trodde du att MEGA står för? En enhet eller?

Helt off-topic:

Hmm..... Det är inte alltid så lätt inom datatekniken.

1 byte (B) = 8 bit (b)
1 kilobyte (kB) = 2^10 byte = 1 024 byte
1 megabyte (MB) = 2^20 byte = 1 048 576 byte
512 megabyte = 512 x (2^20) byte = 536 870 912 byte

Dessutom, det är väl inte nio nollor i en miljon, va....?

Permalänk
Medlem
Citat:

bla bla

nu när vi ändå håller på så vet du väl att 16 hex är 22 dec? alltså det finns 22 olika sorters människor som bla bla bla... men det stämmer ju inte...

2 hex = 2 dec

edit: fina brädor du har gjort... eller nåt...

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Snark.

Får reda ut min sign titt som tätt så lika bra att ta bort den snart. Det är ett citat av en gammal polare till mig. Han är dock inte så sugen på att ha sitt namn uppe på swec. varenda gång jag skriver något så det fick räcka med texten.

Förresten så är det fullkomligt matematiskt korrekt att 512MB är lika med 512000000B. Mega står ju som sagt för en miljon. Alltså skriver vi alla fel mest hela tiden. Det korrekta ska ju vara 536,870912MB. Men inte många som skriver så.

512MB kan aldrig vara = 536870912B. Det är en total matematisk motsägelse. Sedan när man säger att man har 512MB i RAM egentligen har 536870912B är en annan femma.

Nej, det är inte nio nollor i en miljon utan sex det är riktigt sant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Men ge er, sluta bråka om småsaker förhelvete, följ projeket.
Citerar delvis GoTall från en annan tråd:

Man skulle kunna tro att ni sitter i sandlådan och bråkar om vem som ska ha spaden.

SKÄRPNING.

OnTopic:

Detdär går ju skitbra

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superball
Men ge er, sluta bråka om småsaker förhelvete, följ projeket.
Citerar delvis GoTall från en annan tråd:

Man skulle kunna tro att ni sitter i sandlådan och bråkar om vem som ska ha spaden.

SKÄRPNING.

OnTopic:

Detdär går ju skitbra

Word!

Pappa, pappa jag vill ha spaden...

Till trådmakaren. Börjar likna något fint, men är inte trä lite väl instängande?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

fint jobbat, ditt bygge har typ samma dimensioner som mitt htpc chassi:

http://p1r.mine.nu/dator <- HTPC

Visa signatur

http://p1r.se/dator/ <--Byggen, Guider
http://p1r.se <-- Hemsida

Permalänk
Medlem

Nice Jonas! Keep up the god work!

Permalänk
Medlem

.::UPDATE::.
Nu kommer det färdiga resultatet!

I jämförelse med en schampooflaska.

Visa signatur

[AsRock 939Dual-SATA2 | Athlon64 3000+ | 1024 ddram | Leadtek Geforce 6880le 1,3V 12/1,5 @ 400/900 | 160Gb

Permalänk
Medlem

Snyggt.....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar

Permalänk
Medlem

Riktigt stilig!

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk

Snyggt. Trodde det skulle bli kass när jag såg skisserna... men riktigt fint faktiskt

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Mm fint gjort grappen:) .

Permalänk
Medlem

Stiligt!

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

håller också på med ett trächassi.......undrar bara hur du har satt fast grafikkortet och ljudkort m.m. nu när du inte har en färdigram. Har du lust att slänga upp lite bilder på den "anordningen" eller hur du nu har satt fast dom? d e d stora problemet i mitt bygge just nu:p

EDIT: Jävligt snygg btw

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert!!

Skulle bara vilja se en trälist i nederkant som sticker ut lika långt som de vertikala på framsidan, om du förstår var jag menar. Till höger om schampoflaskans nederkant

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[AsRock 939Dual-SATA2 | Athlon64 3000+ | 1024 ddram | Leadtek Geforce 6880le 1,3V 12/1,5 @ 400/900 | 160Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flanka
håller också på med ett trächassi.......undrar bara hur du har satt fast grafikkortet och ljudkort m.m. nu när du inte har en färdigram. Har du lust att slänga upp lite bilder på den "anordningen" eller hur du nu har satt fast dom? d e d stora problemet i mitt bygge just nu:p

EDIT: Jävligt snygg btw

vet inte om du förstod va jag menade......kan du skicka en bild på baksidan som visar hur du har fäst graffet i låden samt inuti.....skulle va jävligt schysst

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

Eftersom min prossecor vart så varm så satt jag en fläkt till vid CPU:n och tempen sjönk från 48 grader till 35!

Visa signatur

Permalänk

Sitter precis med Sketchup och ska göra ett liknande.. typiskt.