Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Minnet som hdd: Expriment

tänkte göra ett litet expriment. Att instalera ett os i ram minnet.

Men för det måste man ha ett program som lurar datorn att minnet är en hårddisk.

(startdisketterna till win98/95 fixar en hdd av minnet)
Kan man ha nån nytta av dom stardisketterna tro...

tänkte kolla om det verkligen funkar om det gör det kan man få väldig bra prestanda kan jag tro.

Nackdelar:Om jag stänger av datorn så försvinner allt

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
http://www.ramdisk.tk/

Inte riktigt de han ville ha, med den där måste man ha Windows installerat först. Han vill kunna installera ett nytt operativsystem i minnet för att sen köra därifrån.

Tror det kan bli lite svårt, men ingenting är omöjligt. Smidigast och med minst fel blir det nog om man skaffar någon slags IDE-RAM drivrutin som emulerar en fysisk diski minnet som man sedan använder vid installationen av operativsystemet.
Blir dock problem om man måste boota om efter installationen...

Permalänk
Medlem

Kan datorn boota från RAM minnet? Och om den kan det, måste du inte installera OSet varje gång du ska starta datorn innan du bootar?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ett alternativ är ju att ha ett färdigt OS som du laddar in från t.ex. CD i RAM-minnet varje gång datorn bootar. Men hur du ska göra för att lyckas ladda in ett helt operativ system i RAM-minnet är för mig en gåta.

Såg att du kanske skulle ha användning för Win-startdisketter, kanske funkar men du ska inte lägga in ett helt Windows va? Låter som en bättre ide med ett strippat Slackware.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Man kan ju skriva ett eget mini os och ladda in i minnet

Permalänk
Medlem

letar efter ett simpelt os finns ju tusen stycken. ska kanske prova med windows 3.11 någon som vet om det behövs bootas om?
Har det på 10 disketter

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

DOS??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
letar efter ett simpelt os finns ju tusen stycken. ska kanske prova med windows 3.11 någon som vet om det behövs bootas om?
Har det på 10 disketter

Windows 3.11 är inget operativsystem i ordets bemärkelse utan mer en fönsterhanterare. Man behöver DOS installerat före.
Eller kommer jag ihåg fel var det windows före det som var så...
hmm jag tror det är så att man behöver DOS installerat först.

Visa signatur

ABIT KN9 Ultra :: AMD Athlon 64 X2 4600+ :: Hiper ATX 580W :: Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB

Permalänk
Medlem

vill du köra i ramminnet (diskless) så är linux i stort sett det enda raka (framförallt enklast)

det finns flera olika distar som är anpassade för detta - dom bootar bra utan hdd -- och dom gör det från floppy, cd eller minneskort typ USB eller compactflash

du kan även boota genom nätverket - men det kräver en dator(server) i andra änden så då är man beroende av fler saker

man kan göra om en 98 så att den bootar från en cdskiva - men det är mycket jobb...

så...kolla på linux...

själv har jag flera disklösa datorer igång fn

bla en webbserver, en köksdator och tunna klienter (arbetsstationer)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Vet någon om det finns ett RAMDISK-program som man kan installera XP på?
(Alltså det måste bootas INNAN XP, så det finns en ramdisk för XP-imagen att läggas sig på, och vara på några GB)
(Och jag tänkte mig inte GigaByte's hårdvarulösning)

Permalänk
Medlem

jag har sett en hanterare för större ramdiskar (ska kolla om jag hittar länken) annars fann jag den när jag sökte runt på disklösa terminaler, diskless systems osv...

problemet är att det som MS använder (tex på startfloppyn) inte kan hantera större enheter

enklaste sättet att köra något i ramminnet är via en cdskiva och då oftast linux...

EDIT: stavfel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion. Berätta hur det gick sedan!

Permalänk
Medlem

om du startar från en diskett och gör en gör en enhet med ramdrive.sys i MS-DOS miljö. så bör du kunna köra DOS och Win3.11 från minnet sen.
allt efter win98 är bara att glömma att försöka med dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu hör det inte exakt hit men när ni ändå talat om OS som bootar från CD-rom så kan vi nämna detta:
http://www.nu2.nu/pebuilder/
Någon som testat?
Man ska göra en win XP eller 2003 installation som bootar från skivan och fungerar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

nej men jag har läst om det flera gånger - det är intressant...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade den här tråden, lite intressant:
http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-296892.html

Dock känns det lite onödigt, men det finns kanske någon som vill prova.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag visste att jag sparat länken någonstans...
(den jag skrev om högre upp)

här var det...

MS ramdisk verkar inte kunna skapa en c: i ramminnet och den kan inte hantera större enheter än 32Mb

då är det bättre att använda XMXDSK (shareware ramdisk software) som kan skapa C:

det finns med i listan här:
http://www.uwe-sieber.de/util_e.html

Visa signatur

Permalänk

Tack, synd att den inte stöder NTSC.
Vet du hur stor RAMDISK den kan göra, 2GB?

update:
Fick svaret i ReadMe.txt så klart, 2GB är gränsen, precis var jag behöver, nu ska jag bara ha råd med 4GB minne.

Om jag nu bara kom ihåg vad nackdelarna med FAT32 blir...

Permalänk
Medlem

Man kan inte ha filer som är större än 4 Gb vill jag minnas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NULL[swe]
Tack, synd att den inte stöder NTSC.
Vet du hur stor RAMDISK den kan göra, 2GB?

update:
Fick svaret i ReadMe.txt så klart, 2GB är gränsen, precis var jag behöver, nu ska jag bara ha råd med 4GB minne.

Om jag nu bara kom ihåg vad nackdelarna med FAT32 blir...

Jag tippar på att du menar NTFS. NTSC == amerikansk (bla.) bild-standard, i europa använder man oftast någon PAL-variant.

Ligger inte gränsen för hur stora filer får bli på en FAT32-volym på 2GB?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

jag har kört XP på både fat32 och NTFS i flera år utan några som helst problem

anledningen till att jag inte kör NTFS på den ena är att jag måste komma åt innehållet från DOS (boot från USB-minne)

Visa signatur

Permalänk

Om du bara behöver läsa innehållet kan du ju köra med en linux-boot. Det finns stöd för att skriva till NTFS men det är experimentellt än.

Bara ett tips.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

jag kör med ntfsdos - funkar utmärkt de gånger det är aktuellt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

www.geexbox.org botar från cd in i minnet.

Visa signatur

i7.