Tråkigt när folk inte kan skilja på sitt och någon annans, tar allt de kommer över..
Mini FAQ
1. Fråga: Hur fixar man mat?
Mat är nödvändigt i spelet och är en av de svårare saker i början.
För att fixa mat kan man göra sig ett fiskespö eller en kruka man gör mat i (går igenom senare)
Fiskespöetgör man av Bomull som man odlar för att sedan skapa tråd.
Och stockar som man gör krok och skaft av.
Bomull får man genom att Högerklicka på en "gräs plätt" och välja Nature-botanize. Har man tur får man bomull, annars får man något annat eller inget alls. Man har då bomulls frön som man sedan ska plantera i marken. Här får våran bonde Brallan gärna fylla i hur man går tillväga
2. Fråga: Hur fixar jag då Trä?
Du väljer din Small Axe (får man när man startar) genom att leta upp den i inventory och dubbelklicka på den.
Sedan går du till lämpligt träd (Pine är bra) höger klicka på det och väljer Cut down.
3. Fråga: Hur fixar jag Järn?
Du väljer att använda din Iron Pickaxe genom att leta upp den i inventory och dubbelklicka (såhär gör man för att använda alla föremål)
Sedan högerklickar du på en "rock plätt" och väljer Mine- (hugg alternativet)
4. Fråga: Hur fixar jag Lera?
Du går helt enkelt runt och letar efter en plätt som heter Clay.
Sedan väljer du Shovel och Dig
5. Fråga: Vad gör jag med Träet, Järnet och Leran?
Du kan dels göra "bättre" saker av råmaterialet som skaft, plankor. spikar och krukor. Med dom kan man göra ännu bättre saker, till slut får man ihop till t.ex ett hus. Då behöver man plankor och spik.
6. Fråga: Hur gör man mat med en kruka?
Du fixar clay (se högre upp) som du sedan använder dig av vatten och några andra redskap som du troligen klarar att få ihop själv. Det borde du klara med råmaterialen du har samlat ihop.
När du väl har din kruka färdig så ska du leta efter saker att fylla den med. Det gör du genom att leta upp en gräs plätt och välja Forage eller Botanize, tror man behöver minst 1 av varje. Sedan lägger du det du förhoppningsvis hittar i din kruka och ställer den i en eld.
7. Fråga: Hur gör jag resten av alla möjliga saker då?
Jo du tänker logiskt, till exempel för att göra en kratta vad kan jag tänkas behöva? Dels trä till ett skaft och järn till själva "kratt" delen.
Då går du och letar upp en stock för att göra ett skaft, en järngruva för att fixa järn till krattan.
Alla saker (finns mängder och jag kan inte förklara alla här) gör man på realistiska sätt, det är bara att fundera på hur du själv skulle göra det i verkligheten.
Här finns troligen mängder med fel i texten så fungerar inte något jag skrivit, tänk till och kom på ett annat sätt.
Vill ni att jag lägger till något så skicka ett PM med texten så samlar jag allt här. (eller kanske kan flytta till första sidan?)