Nod eller Kaspersky

Permalänk

Nod eller Kaspersky

Vilket är bäst? Nod eller Kaspersky? Det jag vet är att Kaspersky har ngn extra "sak" för att hindra/upptäcka trojaner som inte NOD har (?).

Har kört Kaspersky fram tills idag. Men då det verkar ta en massa oskyldiga filer för att vara virus så börjar jag tröttna. Scannade min Inbox i Thunderbird idag, då hittade KAV 8 st mail som var smittade, visst. Men grejjen är den att de mailen inte finns i min inbox :S Plus att den verkar tro att en massa andra filer är virus som inte är det.

EDIT: Med NOD:

"C:\WINDOWS\Temp\ib17 - error opening (file locked) [4]" och dylikt...

Hur vet man om de innehåller virus eller inte? verkar inte som nod får scanna dem...

Permalänk
Medlem

stod själv o valde mellan nod eller kav, o det blev nod, mest för att det bara kostade 300:-/år medans kav kostade upp mot 600:-/året.

men kav ska väl vara bäst i täst (!)

har suttit med nod ett år nu o tycker den är äckligt diskret o resurssnål.
för en månad sen undrade jag om den funkade överhuvudtaget, den sa aldrig nåt?!
men så fick vi besök av min frus systers son, 13 år, som ville låna datorn o surfa lite....
jävlar vad nod ylade om trojaner , dialup's o annat bröte!!!
skannade ett par extra gånger när dom gått ... ;D

så nog funkar nod bra nog!

men vill du ha det bästa så är nog kav det rätta, den tar tydligen allt o lite till.. ;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Hehe, jo det är väl det där "lite till" som är störande. Verkar som KAV ylar om saker som inte alls är virus. Och sånt vill jag inte vara med om. Visst det kan väl NOD göra också. Men KAV verkar göra det rätt ofta.

Permalänk
Medlem

vet inte hur kav funkar men man kan väl ställa in "känsligheten" tex välja att kolla alla filer utom tex .exe osv
men det är man kanske inte så sugen på...

jag kör nod med allting på värsta, o det enda är som du säger att man får en del [file locked]
har inte brytt mig än, men skulle tro att det är till program o dyl som körs, eller nåt..

kan nog inte hjälpa dig mer än så utan att fördjupa mig själv o det ved jag inte om jag orkar ;D
är glad så länge nod kniper igen o gör sitt jobb..

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Hehe, jo det är väl det där "lite till" som är störande. Verkar som KAV ylar om saker som inte alls är virus. Och sånt vill jag inte vara med om. Visst det kan väl NOD göra också. Men KAV verkar göra det rätt ofta.

Liknande inträffar ofta (oavsätt vilket virusskydd) om man ändrar sätter Heuristics till högre än "Default" i de fall man kan justera dess känslighet.

Heurisiken söker efter virusliknande strängar & om denna konfigureras till en för hög nivå, då får man en radikalt ökad frekvens av "Falska positiver" (Dvs. virusskyddet falsk-larmar om smitta i icke smittade filer)

Permalänk

Jo det är sant Och paranoid som man är

Men vad tycker ni? NOD eller KAV?

Permalänk

"som inte är det." tveksam att du skulle veta bättre än virusprogrammet..
kaspersky har vunnit mer tester och anses som allmänt bättre
men om du ska köpa programmet kanske nod är mer för pengarna

Permalänk
Gäst

Har använt NOD32 väldigt länge,men tröttnade pga trojan/virus.
Jag upplevde att NOD32 inte känner igen allt,kanske en inbilning.

Lade in Kaspersky 5.0 Personal efter lite datorköp.
Upplever den mycket stabilare.

Tycke och smaksak är väl receptet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
"som inte är det." tveksam att du skulle veta bättre än virusprogrammet..
kaspersky har vunnit mer tester och anses som allmänt bättre
men om du ska köpa programmet kanske nod är mer för pengarna

Den gnäller på varenda exe-fil som är ändrad. Som t.ex. crackade filer. Tycker det är lite gnälligt.

Kör NOD nu. Scannar lika mycket på mycket kortare tid. Drar mycket mycket mindre resurser med. Sen har folk gnällt på att KAV påverkar spel väldigt mycket, och det har jag märkt att det gjort.

Superjoppe, var ju du som svarade på mitt inlägg om att KAV sa att några filer som tillhör Sun Java var virus utan att de var det. Läste om detta. Det är tydligen väldigt vanligt med KAV.

Citat:

Har använt NOD32 väldigt länge,men tröttnade pga trojan/virus.
Jag upplevde att NOD32 inte känner igen allt,kanske en inbilning.

Vad menar du med "tröttnade pga trojan/virus"? :S

EDIT: En polare installera KAV på sin morsas dator innan jul. För några veckor sen installerade han något anant gratis-av. Och då hittade detta program 4-5 virus som inte KAV hade sagt något om.

Permalänk

Vem har sagt att inte de filerna var infekterade?
Bifogade ju en länk i det inlägget från google, med massor av rapporter om nämnda filer. Och där handlade det inte bara om KAV.

Hade hon gjort en "full scan" nyligen? (som några kompisar inte orkat).
Säger inte att Kaspersky alltid har rätt, men där kan det ju också vara så att gratisprogrammet tog en fil som inte var virus (som du klagar på KAV)

Permalänk

Kaspersky kör full scan en gång i veckan by default så JA, det hade hon. Vet inte vilka det var, var som sagt inte jag som gjorde det. Men det var 4-5 välkända virus, och definitioerna var nyligen uppdaterade också.

Jag går nog tillbaka till KAV trots det Verkar som det hittar fler virus än NOD i de flesta tester...

Jag gillar verkligen KAV, har inte haft ngåra som helst problem med det. Förutom att det gnällt lite väl mycket, men jag tror att jag ställde in på högsta på både real time och virus scan. Det kanske inte är att rekomendera som normal användare....

Installerar det nu igen iaf

Permalänk

Kaspersky...

Körde Nod32 i ett halvår och det är ett bra program men Kaspersky är bättre.

När jag avinstallerade Nod32 och installerade Kaspersky så hittade den 8 virus som Nod32 hade "missat". På farsans dator blev det bara 4st vid samma byte...

...så köp Kaspersky om du vill vara riktigt säker.