Enkelt nätaggregat, 10-15v -> stabil 12 och 5volt

Permalänk
Medlem

Enkelt nätaggregat, 10-15v -> stabil 12 och 5volt

Jag skulle behöva bygga ett enkelt nätaggregat som gör om 10-15v (växelström) till stabila 12 och 5volt (likström).
Vad jag fått fram så behöver jag en likriktare för att rikta växelströmmen till likström (vart hittar jag en lämpligt på elfa?)
Sedan behöver jag 2 spänningsregulatorer, 1 på 12v 1.5A och 1 på 5v 1.5A.

Ska man ha något mer för att vara på den "säkra sidan", tex en säkring någonstans? Och kanske en kondensator? Vad bör dessa ha för specifikation?

Det är tänkt att kopplas in i bilbatteriet för användning med en dator-CD.

Kan det vara något sånt här som man skall koppla ihop det? Har lånat bilden från nordichardware, så spänningen stämemr inte, men principen gör väl det? Det är bara spänningsregulatorerna som saknas på bilden och dem vet jag hur man kopplar ihop

Kort sagt är det detta jag behlver veta vad det skall vara för något:
En likriktare och eventuellt en säkring och kondensator som fungerar att koppla ihop med ett bilbatteri och en dator-CD på 12v 1.5A och 5v 1.5A

MVH Niclas

Permalänk
Medlem

Skulle allt det räcka för stabila spänningar? kanske skulle slänga in fler kondingar?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte riktigt vad du ska ha bilbatteriet till om du ändå tänker driva CD-spelaren med ett nätaggregat

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Han använder ju bilens batteri och tar ström ifrån, men eftersom ett bilbatteri under drift inte ger stabila spänningar, som han behöver till datorn han ska ha i bilen. Så måste han ha ett "nätagg" eller liknade för att konvertera (stavning) strömen som kommer från batteriet, så han får ut dom spänningarna han ska ha och så dom blir stabila.

Visa signatur

2500+@2079MHz -=- A7N8X Deluxe/GD rev 2.0 -=- 512MB PC2100 -=- Geforce2 MX 400.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyLoN
Han använder ju bilens batteri och tar ström ifrån, men eftersom ett bilbatteri under drift inte ger stabila spänningar, som han behöver till datorn han ska ha i bilen. Så måste han ha ett "nätagg" eller liknade för att konvertera (stavning) strömen som kommer från batteriet, så han får ut dom spänningarna han ska ha och så dom blir stabila.

Jah då får vi väl börja med att reda ut begreppsförvirringen.

Förvirring nr 1: Nätaggregat=Benämning på apparat för att omvandla elnätets 230V till lämpliga spänningar för lågspänningsapparater.

Förvirring nr 2: Ett bilbatteri lämnar 10-12V LIKSPÄNNING. Det behövs alltså ingen likriktare.

Vad som behövs är 2 spänningsstabilisatorer, populärt kallat stabbar.
Finns billiga byggsatser på www.kjell.com
12V art.nr 87543
5V art.nr 87541

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Spänningsstabilisator på 12V lär inte fungera alltför bra på ett bilbatteri, möjligtvis när generatorn laddar för fullt.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Det krävs en switchregulator för 12V då spänningen kan pendla mellan 9-15V i en bil.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Spänningsstabilisator på 12V lär inte fungera alltför bra på ett bilbatteri, möjligtvis när generatorn laddar för fullt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Det krävs en switchregulator för 12V då spänningen kan pendla mellan 9-15V i en bil.

videfix, dumma mig, hade jag tänkt lite längre så hade jag kommit på att bilbatteriet inte är växelspänning
Nätaggregat, okej, trodde det hette så.

apanove: varför skull en spänningsstabilisator på 12v inte fungera med ett bilbatteri? För att bilbatteriet kanske inte ger 12v jämt? Tror inte det är så jätteviktigt, dator-CDn är nog inte så jättekänslig, den fungerar säkert om det bara är 10v också.

En switchregulator, vart finner jag en passade för mitt ändamål?
Elfa hade ett antal switchregulatorer, men vad passar?
Vad mer behövs?

Tack för hjälpen