Skulle du köpa fler spel om de kostade 300?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stolme
Ja, absolut.
Jag bojkottar datorspelen för att det är för dyrt. Vill inte betala 500 kr för ett spel som jag ändå tröttnar på några dagar.

Ändå går nog många av oss (av de som har åldern inne), jag själv bland annat, ut en sväng på krogen och lätt bränner 400-500kr...det för en enda kväll. Tycker inte 400 är för mycket att begära, inte för de spel jag köper i alla fall.

Permalänk
Medlem

200-250kr tycker jag är ett vettigt pris för några timmars underhållning, köper jag ett spel för 3-500kr så får jag käka nudlar i en månad efter... ack ack va hårt det är att vara studerande.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

400 - 500 tkr ja e mkt

Visa signatur

where is the slyswat when you need one?

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen Resident Evil 4 för 402kr - helt klart värt det. Har även bokat Grand Theft Auto - San Andreas för 335kr.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

du bokade san andreas menar du väl? "ps2", för pc då förstår jag

Visa signatur

where is the slyswat when you need one?

Permalänk
Medlem

Konsoll spel, ja
PC spel, troligen inte för dom kostar inte mycket mer än 300.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

pc e oftast billigare än konsoller

Visa signatur

where is the slyswat when you need one?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stolme
Ja, absolut.
Jag bojkottar datorspelen för att det är för dyrt. Vill inte betala 500 kr för ett spel som jag ändå tröttnar på några dagar.

Håller med

exempel:
Blue shift 200:- klarade det på medium på 3 timmar
Doom 3 Exp: 349:- Klarat på 3 dagar (skola, sovande och annat hinner jag med då)
the list goes on

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Klart man hade köpt fler spel. Då får man ju 2 spel istället för 1 om man gämför med priserna idag.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Jo, sänk dessa vansinnespriser tycker jag. 250kr för ett spel är någorlunda vettigt. Sista gången jag köpte ett "vanligt" (icke mmorpg) spel till fullpris var 1998. Rotar endast bland best buy artiklarna om det skall vara något. Bloodlines för 199 på webhallen var visserligen ett kap som inte kunde förbises;)

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast att folk som inte köper spel idag skulle börja köpa spel om dom gick ner till 300 kr. Från mångas håll tror jag det är mycket inbillning.

Hade vi varit nere i 300 kr idag för ett spel skulle denna topic nog lyda:
"Skulle du köpa fler spel om de kostade 199kr/st"

Möjligt är att dom som köper ett fåtal spel idag köper ett par till. Men när dom flesta kan skaffa ett spel gratis hur simpelt som helst idag så är 150 kronor mycket jämfört mot 0 kronor.

Permalänk
Medlem

199-249 så hade jag köpt massor men vist några fler om de kostade 299 istället för vad de kostar idag är väl självklart.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt precis lika få spel då som jag gör nu. Jag köper alla spel som jag tycker är något att ha. De senaste åren så är det nog bara BF och Paradox titlar som har inhandlats.

Permalänk

Ja problemet är att det görs för lite bra spel som är värt att lägga ner pengar på oavsett hur lite det är.

Permalänk
Medlem

Jupp .. skulle köpa mig ett par extra lir om året om de kostade mindre ... just nu handlar jag kanske 3-5 st om året ca ... berooende på utbud och min egen kräsenhet.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Konsoll
Prislappen idag är 549 kr

Pc
Prislappen idag är 399 kr

Jag skulle våga testa mer spel om dom kostade runt 200-300kr För då är det inte lika slöseri med cash

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slyswat
Kom ihåg när ett N64: a spel kostade 600 - 700kr, fyfan va löjligt högt pris.

Inte så konstigt egentligen. Kasetter är dyrare att tillverka, Nintendo´s Licenskostnader samt våran moms på det. Det är tex därför Conker´s Bad Fur Day är så grisigt dyrt än idag, det ligger på 512 megabit. Sedan så körde de även ofta med olika pack. I Perfect Dark så var man tex tvungen att ha en expansionpack för att kunna spela spelet fullt ut och då ingick det i kostanden för spelet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky

Dagens XBOX spel kommer ju nästan upp i de priserna... varför liksom?

Royalty som MS tjänar. Det är några hemska summor utgivare får hosta upp till MS, Nintendo och Sony.

Det är den summan som jag brukar köpa spel för, då jag idag nästan bara köper till konsoler och köper begangat. Skitsamma ifall det är ett litet klistermärke på omslaget, spelet fungerar lika bra för det.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

köper spel för 1000 kronor ibland!

Visa signatur

/Marcus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chokladsås
köper spel för 1000 kronor ibland!

va..?

Visa signatur

where is the slyswat when you need one?

Permalänk
Avstängd

"ja, lite mer".
dock ändå inte så många, skulle väll köpa 10 spel om året istället för 5.
och nu räknat KONSOLER, köper kanske ett pc-spel om året. skulle dom vara billigare hade jag nog köpt 2-3.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

250:- är bra, då får man mer än ett för en femhundring.

Hade helt klart köpt mer till ps2an i alla fall, jag hittar inte riktigt några spel till dator jag vill spela som jag inte redan har köpt. Sitter fortfarande med Baldur's gate, warcraft 3 och ut2004. Köpt fyra spel på två år kanske, 10 eller nåt till ps2an.

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk

Helt klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stolme
Ja, absolut.
Jag bojkottar datorspelen för att det är för dyrt. Vill inte betala 500 kr för ett spel som jag ändå tröttnar på några dagar.

Håller med till fullo, inte värt någon stans. Finns bättre sätt att lägga de pengarna över ett par dagar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nakith
Jag tror knappast att folk som inte köper spel idag skulle börja köpa spel om dom gick ner till 300 kr. Från mångas håll tror jag det är mycket inbillning.

Hade vi varit nere i 300 kr idag för ett spel skulle denna topic nog lyda:
"Skulle du köpa fler spel om de kostade 199kr/st"

Möjligt är att dom som köper ett fåtal spel idag köper ett par till. Men när dom flesta kan skaffa ett spel gratis hur simpelt som helst idag så är 150 kronor mycket jämfört mot 0 kronor.

huvudkonsumenterna är trots allt ungdomar 15-20 och med barnbidrag/studiebidrag är 500kr en liten förmögenhet.. så visst fasen skulle det säljas mer om de hade dragit ner på priserna för i dagsläget har en ungdom bara råd att köpa max 1spel i månaden. Och 1spel har man antingen varvat eller tröttnat på inom en vecka.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Lite mer skulle jag ha köpt.

Visa signatur

P4 3.0 HT | 200 GB | 1Gb DDR 400MHz | Radeon 9800 Pro
RIP Heather O'Rourke 1975-1988

Permalänk
Medlem

ja skulle ha gort det sen väntar man några månader så sjunker dom lite i pris pang så kan man det lite biligare.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Om det kostade så lite skulle jag köpa spel över huvud taget. I nuläget är det inte värt att köpa spel.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

det brorpå viket spel det är, när HL2 kom köpte jag det oavsett priset, bara jag fick det.
men däremot om jag inte visste vad det var så kanske jag högst skulle betala 300

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk
Medlem

Till pc hade det nog inte varit någon skillnad, men om dom kunde sänka priset på gamecube och xbox spel så skulle det nog bli fler sånna. (Jag vet att det finns dom där budgetvarianterna men innan spelen blivit så billiga är dom redan gamla och man vill ha något nytt)

Visa signatur

Ehhh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Om det kostade så lite skulle jag köpa spel över huvud taget. I nuläget är det inte värt att köpa spel.

Inte värt att köpa spel alls i nuläget?! Alltså jag vet inte vad ni gör men jag är väldigt noga med att kolla upp ett spel innan jag köper det. Går inte och köper vilket skit som helst. Mina tre senaste köp är Richard Burns Rally, VtM:Bloodlines och nyligen Silent Hunter 3. Alla dessa låg på runt 400 spänn och lätt värda var enda krona enligt mig (skulle kunnat betala mer för RBR och SH3 t o m). De har var och ett gett mig flera veckors spelnöje, är inte det värt 400 kr?

Förstår inte riktigt hur vissa av er tänker. Vill ni köpa nya spel varje vecka eller? Att säga att de bör sälja spelen för 200 när de i många fall jobbat flera år på produkten tycker jag inte riktigt går ihop, speciellt inte för de mindre spelföretagen. Jag tror på Nakith teori, många som säger att de skulle köpa fler spel om priset var lägre skulle ändå ladda ner dem i stället om priset nu sjönk.