Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Trimma elscooter

Hejsan alla sweclockers, jag har ett jobbigt val jag hoppas ni ska kunna hjälpa mig med tills imorgon eftermiddag:D Jag har en dator som jag hade tänkt sälja (PIII 800mhz, 256mb sdram, Gf2 GTS 32mb, 20gb 7200rpm m.m).
Och nu är lillebrorsans kompis intresserad av den, han vill byta sin elscooter + 500kr mot datorn. Av erfarenhet av att sälja datorer vet jag att jag kan ta iallafall 2000-2500kr för datorn på blocket. Så för det första tycker ni det är en bra deal?
Nackdelen är ju att man inte kommer långt på en laddning (5-7mil) sen måste den laddas 10h.

Så finns det något sätt att kunna få batteritiden att hålla längre och kan man på något sätt få elscootern att gå snabbare?
Kom med vilka tips som hellst! Om jag gör bytet ska det bli fart på den och ha bättre batteritid;)

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Inaktiv

en polare till mig har trimmat en el scooter så den går i 85km/h

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no title found
en polare till mig har trimmat en el scooter så den går i 85km/h

Ahh trevligt!:D Vet du om batteriet tar slut snabbare då eller håller det lika länge som när dem går i 25km/h original?
Vet du har gick till väga?;)

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

lätt att du ska byta asballt med elscootrar ju ^^

Permalänk
Medlem

dreva den!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

½off:lol, skulle du få 2500 för en p3:a? AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA DAGENS!!!

skulle ge dej 500kr utan elscooter för en elscooter..

sälj den på blocket till någon "gejmer"

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

BYT!!!!!
sådan dator får du ut max 5-800kr för!

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk

Byt e mitt tips.. 2500:- är nog i överkant av vad du kan få för den.. jag fick 2650 för en 1,8Ghz Duron med liknande kringsaker.

Ett annat tips är att försöka sälja elscootern sedan.. får du 1500:- för den så kan du köpa en minimoto i ett gruppköp så har du en bränsledriven sak som du inte behöver ladda (med annat än bensin).

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

ja fixk 1500 för 866 mhz 256 mb ddr och 60 gb hd och gf2

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Medlem

Haha
Du kommer inte så långt på en laddning, det kan jag lova av egen erfarenhet.
Hade en sån i somras, va kul i 3 veckor.
På en laddning kommer du cirka 2-3 kilometer.

Men jag tycker helt klart att du ska byta, du tjänar på det, men va beredd på att det räcker inte så långt på en laddning.

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaion
ja fixk 1500 för 866 mhz 256 mb ddr och 60 gb hd och gf2

Tur att man är lite insatt, annars hade det där varit egyptiska.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaion
ja fixk 1500 för 866 mhz 256 mb ddr och 60 gb hd och gf2

En stor del av pengarna var väl för hårddisken? runt 400 kostar väl en sådan ny.. Han har bara 20gb i sin låda.. så 1200 kanske är vettigt.

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk

Jag säljer äldre datorer hela tiden och jag lovar att jag får 2500 för den, kanske skulle sätta imer minne så får jag sålt den snabbare:) Har fått sålt pentium1 datorer för 1500kr, så det ska inte vara några problem:p

Puttrik: Hur gör man för att dreva den, jag hade för mig det bara gick att göra så med bensindrivna mopeder, jag är inte insatt i mopeder och sånt;)

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Re: Trimma elscooter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Så finns det något sätt att kunna få batteritiden att hålla längre och kan man på något sätt få elscootern att gå snabbare?
Kom med vilka tips som hellst! Om jag gör bytet ska det bli fart på den och ha bättre batteritid;)

Du sätter på en motorsågsmotor..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Hjälpsam

Helt klart en motorsågsmotor... En sådan häringa mackapär borde räcka

Länk till demonstrations video

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Jag säljer äldre datorer hela tiden och jag lovar att jag får 2500 för den, kanske skulle sätta imer minne så får jag sålt den snabbare:) Har fått sålt pentium1 datorer för 1500kr, så det ska inte vara några problem:p

Puttrik: Hur gör man för att dreva den, jag hade för mig det bara gick att göra så med bensindrivna mopeder, jag är inte insatt i mopeder och sånt;)

Är det roligt att lura folk eller?

Permalänk

Ska fundera lite på det, men det verkar som att det inte blir av nåt byte då jag behöver pengar.

Msl: På vilket sätt lurar jag folk? Menar du då att affärer som har höga priser på varor lurar folk och borde polisanmälas?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

finns de inget "vanligt" sätt att trimma den ?

funderar på att köpa en sådan.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
finns de inget "vanligt" sätt att trimma den ?

funderar på att köpa en sådan.

sätt på ett kraftfullare batteri så ska du se att det går fortare...eller koppla in fler så att du ökar volten på det sättet.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

om du inte byter så kan du säga att ja ger gärna min 800mhzare till han ^^

Visa signatur

<3

Permalänk

Ett kraftfullare batteri ja, men att öka volten gör nog ingen skillnad... Däremot ett batteri som klarar av att leverera mer ström... då kanske

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

radioactiv: du byter "drivskivan" där kedjan sitter på till en större så får du högre toppfart men den axar sämst då!

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macan
om du inte byter så kan du säga att ja ger gärna min 800mhzare till han ^^

Jag kan lika gärna få den

Visa signatur

Amd Ryzen 5 3600 | Sapphire Radeon 5600 xt Pulse| 16gb |Corsair Carbide Spec-05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puttrik
radioactiv: du byter "drivskivan" där kedjan sitter på till en större så får du högre toppfart men den axar sämst då!

Hehe det gör väl inte mye att den inte axar lika fort. Den når hu ändå toppfarten på 1sek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puttrik
radioactiv: du byter "drivskivan" där kedjan sitter på till en större så får du högre toppfart men den axar sämst då!

det är typ tvärt om....

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Ett kraftfullare batteri ja, men att öka volten gör nog ingen skillnad... Däremot ett batteri som klarar av att leverera mer ström... då kanske

Uhm....när det gäller likspänningsmotorer är det ju just spänningen ("volten") som bestämmer varvtalet (givet samma motor då, lindningar osv påverkar ju också), dvs ju mer spänning desto högre varvtal. Sen är det ju en fråga om huruvida motorn pallar högre spänning eller om den slits ut på nolltid.

Ett batteri som kan leverera mer ström (givet samma spänning) ökar toppfarten endast om nuvarande batteri belastas så hårt att polspänningen sjunker vid full/hög belastning.

//DjDiff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
det är typ tvärt om....

Det behöver inte vara tvärt om. Det beror på om man byter framdrevet eller bakdrevet.

Titta lite på hur växlarna på en vanlig 21-växlad cykel fungerar så förstår du hur det ska gå till.

Visa signatur

Moddat AOpen HQ45, AMD Athlon64 2800+, Thermalright XP-90C, Radeon 9800pro, Asus K8V-X, 1.5 GB DDR (3*512), 580 GB HDD (1*80, 2*250), NEC 3520
Bilder och Bilder

Permalänk
Medlem

Hehehe...

Tycker du ska sätt dit ett elverk... Typ http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=50015 då kan du köra lite längre sträckor

Permalänk

Vet inte om detta går med du om du ska byta så kan du vell sätta en "dynamo" på däclet och sen dra strömmen till batteriet (som man kan ha på en cyckel med lysa asså) du kan du nog köta lite längre...

Visa signatur

be bright, be cool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerend swe
Vet inte om detta går med du om du ska byta så kan du vell sätta en "dynamo" på däclet och sen dra strömmen till batteriet (som man kan ha på en cyckel med lysa asså) du kan du nog köta lite längre...

Nä, det funkar inte för det ökade rull-motståndet och interna förluster i generatorn äter vida upp den energi den kan generera.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!