kan man köra linux på den här datorn?

Permalänk
Medlem

kan man köra linux på den här datorn?

Hej. Jag tänkte köpa en dålig dator av en kompis för att leka lite med linux, men nu ör det så att datorn ligger på typ 233 mhz har 32mb ram lr något. Finns det någon linux version som man kan använda på den?

Visa signatur

| 3.6ghz p4 | 1.5gb ram | 2x250gb SATA | radeon x850xt pe | Soundblaster audigy 2 zs | Fujitsu Siemens hempc :( |

Permalänk
Medlem

ja men det kan bli lite tungt att dra igång något grafiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lijat
ja men det kan bli lite tungt att dra igång något grafiskt

Håller med.

Som konsolmaskin kommer det gå.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Jepp, klart du kan, X kan(kommer!) dock gå segt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Ptja, Blackbox, Fluxbox eller Wmaker skulle säkert fungera att köra.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

jag tänkte bara pilla lite smått och försöka få den till att bli en liten filserver Fungerar ett dlink 520+ trådlöst nätverkskort i linux?

Visa signatur

| 3.6ghz p4 | 1.5gb ram | 2x250gb SATA | radeon x850xt pe | Soundblaster audigy 2 zs | Fujitsu Siemens hempc :( |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawee
jag tänkte bara pilla lite smått och försöka få den till att bli en liten filserver Fungerar ett dlink 520+ trådlöst nätverkskort i linux?

http://ndiswrapper.sourceforge.net/phpwiki/index.php/List?PHP...
Kolla där vad det står om 520+ kortet.

CUBErt: Den där sökningen sa ju mycket

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
CUBErt: Den där sökningen sa ju mycket

Ville bara visa "The power of" www.google.com/linux

Visa signatur

-HannesP

Permalänk
Hedersmedlem

Det går utmärkt.

Använd en lite äldre dist bara, typ RedHat 6.2.

Eller kör NetBSD, otroligt minne- och processorsnålt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag håller med m0REc iofs, NetBSD skulle nog passa dig bättre.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

okej, då ska jag lägga ett bud hos han : typ 300 kr

installerar man linux igenom diskett lr cd-rom, eller det kan man välja själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Genom Internet + diskett(er), cd-rom, NFS. Är väl de vanliga alternativen
Om du prompt skall använda någon linux dist rekommenderar jag senaste Debian. Fungerar fint att installera via ett par disketter och sedan hämta resten ifrån internet.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

OpenBSD har rekomenderat på 32 mb ifall du ska köra X. Altså kommer det flyta på fint.

edit: 300 kr är för mycket, max 200 kr...

Permalänk
Medlem

300kr låter som väldigt mycket för den maskinen.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

okej 200kr då men finns det OpenBSD som man kan installera igenom en diskett? då det borde vara enklast, för att slippa pilla i bios, fick inte det till att fungera på en annan gammal dator.

EDIT: kan man köra en 2on2 cs server LAN på den datorn måntro? ska ha ett lan här hemam snart och om vi vill köra lite 2on2 så kan man ju köra på en dedi på den datorn. Eller den orkar inte att driva en cs server med dom kassa specifikationerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör på freeBSD istället. Här har du en komplett installationsguide på svenska hur man bär sig åt för att installera från diskett.
http://www.freebsd.se/fbsdinst/fbsd-inst1.htm

//CUBErt hos polare

Visa signatur

<¨_¨>

Permalänk
Medlem

freebsd har det inget GUI? kan man typ ha en liten LAN filserver med freebsd och kanske en 2on2 cs server?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror NetBSD skulle rulla på bättre, men å andra sidan finns det mycket mer dokumentaion till FreeBSD, vilket jag tror du kommer behöva.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

freebsd har det inget GUI? kan man typ ha en liten LAN filserver med freebsd och kanske en 2on2 cs server?

Jodå, står i guiden jag länkade till hur man laddar ner och kompilerar X och Fluxbox.

Visa signatur

-HannesP

Permalänk
Medlem

Okej

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Samtliga BSD:ar kan installeras från diskett. Dock kör man ju på "hardcore"-vägen och kör PXEBOOT.

NetBSD eller OpenBSD skulle jag köra på före FreeBSD. NetBSD är väl det bästa valet av de två kan jag tänka mig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

om det är en p2 233 så är det troligen SDRAM...
(kan vara ännu äldre minnen)

peta in lite mer minne så blir det mycket bättre - då kan du köra avskalade grafiska system om du vill

gamla sdram finns lite här och där - jag har sparat massor med 32Mb moduler som kan vara skillnaden på att ex en router fungerar hyggligt eller kanon...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

okej, då får man leta upp några sdram stickor jag hittade en 64mb sdram 133mhz. sen hittade jag ett där det inte står något på :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: kan man köra linux på den här datorn?

Citat:

Hej. Jag tänkte köpa en dålig dator av en kompis för att leka lite med linux, men nu ör det så att datorn ligger på typ 233 mhz har 32mb ram lr något. Finns det någon linux version som man kan använda på den?

Jag har själv en 166 MHz med 32 MB minne som kör en webserver och FTP server. Den tuffar och går av sig självt. Jag har tankat från den i över 80 Mbit/sek över internet (den sitter på ett backbone).
Den har en strippad installation av gamla Redhat 9.

Med 32MB minne skall du inte räkna med någon grafik. Det går att göra, men det blir mycket långsamt.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.