The Sphere Extension [Bilder 800x600]
---------------------------------------------------------
UPDATES!
Update 2: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5312987...
Update 3: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5335434...
Update 4: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5419146...
Update 5: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5421705...
som tidigare i tråden "The Pipe Extension" så lovade jag er ett chassi... det tog ett tag men nu är arbetet påbörjat och designen ännu en gång förändrad.
Bygget, som ska bli en "Sphere" dvs. en boll kommer att byggas av plexiglas och glasfiber!
Valet av glasfiber var inte helt enkelt, men med tanke på formen så är plåt uteslutet då det skulle krävas särskillda maskiner och troligtvis bli riktigt dyrt för att få fram den form som jag är ute efter. Glasfiber däremot är hyfsat lätt att forma som man vill samtidigt som det är starkt och lätt.
Jag har aldrig jobbat med glasfiber tidigare men nån gång ska väl vara den första...
Chassit som ska innehålla min primära dator ska ha inbyggd fläktkontroller, usb hubb, ljud och ljus kontroller. Den behöver dock inte som dom andra ritningarna vara direkt flyttbar, det har jag min laptop och dom externa hårddiskarna till.
Över till det som ni alla vill ha, bilderna!
The Sphere Extension 1.0.1

Framsidan på den första ritningen av chassit.
The Sphere Extension 1.0.2

Sidan, version 1.0
The Sphere Extension 1.0.3

Baksidan, "benen" med dom runda hålen var tänkta som hdd platser, moderkortet ligger ner och sticker ut en bit på baksidan, detta för att spara plats på insidan och för att själva "sphere" formen skulle behöva vara gigantiskt för att rymma ett full size ATX moderkort.
The Sphere Extension 1.1.1

Nästa version med ett helt "ben" istället för två mindre, här rymmes även PSU´n utan problem.
The Sphere Extension 1.1.2

Som ni ser på framsidan så tog jag även bort dom 2 utstickande trekanterna som var till för att moderkortet skulle få plats... det visade sig att moderkortet fick plats utan problem även utan dom.
Sen följde en hel del ritandes och chassit förfinades ytterligare, delar tillkom och delar försvann. tillslut återstod detta.
The Sphere Extension 3.0.1

Från sidan! , hårddisk racken har flyttats från baksidan till mitten av chassit, för att jag ville ha en jämnare viktfördelning.
The Sphere Extension 3.0.2

Andra sidan, Samma sak där. den svarta knoppen är ett handtag. mer om det senare...
The Sphere Extension 3.0.3

Baksidan, den rymmer nu moderkortet och PSU´n. Ovanför PSU´n kommer det finnas lite utrymme för en extra låda där alla kablar från PSU´n ska in och sedan kommer det att sitta kontakter till hårddiskar, dvd-brännare, fläktar etc på lådan. Lite för att slippa dom fula kablarna från nätagget. snygg kabeldragning ska det bli!
The Sphere Extension 3.0.4

Baksidan snett nerifrån. För er som undrar vad den gråa halvgenomskinliga på hdd rackens sidor är så är det luftintag. Ett mycket finmaskigt nät som ska stoppa damm från att komma in i lådan samtidigt som det ska ge en bra luftgenomströmning till hårddiskarna. med lite hjälp av 2st 92mm fläktar som sitter på framsidan av racken/sidan av chassit.
The Sphere Extension 3.0.5

Sidan snett uppifrån. där ser ni fläkthålen i hdd racken...
The Sphere Extension 3.0.6

Rakt framifrån, Här kommer tillkomma lite saker senare, det är dock hemligt änsålänge... men den som väntar.......
The Sphere Extension 3.0.7

Uppifrån, Det blåa på toppen är som ni säkert förstått en rund plexiskiva som skall böjas och formas så att den passar den runa formen. sketchup klarar dock inte riktigt av helt runda former som är böjda så det ser lite knäppt ut på ritningen.
The Sphere Extension 3.0.8

Nerifrån,HDD racken och PSU platsen ger lådan den stabilitet som kommer att behövas så att den inte rullar iväg .
------------------------
Det var alla ritningsbilderna, nu börjar det svåra(?) , att få ritningen ut till verkstan och förverkliga den.
Mallen som behövs för att gjuta glasfibern är påbörjad, så här följer lite bilder på den.
Behöver någon som skriver innan jag kan posta nästa gäng med bilder. tack!
/Rikard