The Sphere Extension [Bilder 800x600]

Permalänk
Medlem

The Sphere Extension [Bilder 800x600]

---------------------------------------------------------
UPDATES!

Update 2: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5312987...

Update 3: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5335434...

Update 4: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5419146...

Update 5: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5421705...

som tidigare i tråden "The Pipe Extension" så lovade jag er ett chassi... det tog ett tag men nu är arbetet påbörjat och designen ännu en gång förändrad.

Bygget, som ska bli en "Sphere" dvs. en boll kommer att byggas av plexiglas och glasfiber!
Valet av glasfiber var inte helt enkelt, men med tanke på formen så är plåt uteslutet då det skulle krävas särskillda maskiner och troligtvis bli riktigt dyrt för att få fram den form som jag är ute efter. Glasfiber däremot är hyfsat lätt att forma som man vill samtidigt som det är starkt och lätt.
Jag har aldrig jobbat med glasfiber tidigare men nån gång ska väl vara den första...

Chassit som ska innehålla min primära dator ska ha inbyggd fläktkontroller, usb hubb, ljud och ljus kontroller. Den behöver dock inte som dom andra ritningarna vara direkt flyttbar, det har jag min laptop och dom externa hårddiskarna till.

Över till det som ni alla vill ha, bilderna!

The Sphere Extension 1.0.1

Framsidan på den första ritningen av chassit.

The Sphere Extension 1.0.2

Sidan, version 1.0

The Sphere Extension 1.0.3

Baksidan, "benen" med dom runda hålen var tänkta som hdd platser, moderkortet ligger ner och sticker ut en bit på baksidan, detta för att spara plats på insidan och för att själva "sphere" formen skulle behöva vara gigantiskt för att rymma ett full size ATX moderkort.

The Sphere Extension 1.1.1

Nästa version med ett helt "ben" istället för två mindre, här rymmes även PSU´n utan problem.

The Sphere Extension 1.1.2

Som ni ser på framsidan så tog jag även bort dom 2 utstickande trekanterna som var till för att moderkortet skulle få plats... det visade sig att moderkortet fick plats utan problem även utan dom.

Sen följde en hel del ritandes och chassit förfinades ytterligare, delar tillkom och delar försvann. tillslut återstod detta.

The Sphere Extension 3.0.1

Från sidan! , hårddisk racken har flyttats från baksidan till mitten av chassit, för att jag ville ha en jämnare viktfördelning.

The Sphere Extension 3.0.2

Andra sidan, Samma sak där. den svarta knoppen är ett handtag. mer om det senare...

The Sphere Extension 3.0.3

Baksidan, den rymmer nu moderkortet och PSU´n. Ovanför PSU´n kommer det finnas lite utrymme för en extra låda där alla kablar från PSU´n ska in och sedan kommer det att sitta kontakter till hårddiskar, dvd-brännare, fläktar etc på lådan. Lite för att slippa dom fula kablarna från nätagget. snygg kabeldragning ska det bli!

The Sphere Extension 3.0.4

Baksidan snett nerifrån. För er som undrar vad den gråa halvgenomskinliga på hdd rackens sidor är så är det luftintag. Ett mycket finmaskigt nät som ska stoppa damm från att komma in i lådan samtidigt som det ska ge en bra luftgenomströmning till hårddiskarna. med lite hjälp av 2st 92mm fläktar som sitter på framsidan av racken/sidan av chassit.

The Sphere Extension 3.0.5

Sidan snett uppifrån. där ser ni fläkthålen i hdd racken...

The Sphere Extension 3.0.6

Rakt framifrån, Här kommer tillkomma lite saker senare, det är dock hemligt änsålänge... men den som väntar.......

The Sphere Extension 3.0.7

Uppifrån, Det blåa på toppen är som ni säkert förstått en rund plexiskiva som skall böjas och formas så att den passar den runa formen. sketchup klarar dock inte riktigt av helt runda former som är böjda så det ser lite knäppt ut på ritningen.

The Sphere Extension 3.0.8

Nerifrån,HDD racken och PSU platsen ger lådan den stabilitet som kommer att behövas så att den inte rullar iväg .

------------------------

Det var alla ritningsbilderna, nu börjar det svåra(?) , att få ritningen ut till verkstan och förverkliga den.
Mallen som behövs för att gjuta glasfibern är påbörjad, så här följer lite bilder på den.

Behöver någon som skriver innan jag kan posta nästa gäng med bilder. tack!

/Rikard

Visa signatur
Permalänk
Medlem

najs bygge! meeera

Visa signatur

Intel i5 2500K | GeForce GTX 580 | 8GB DDR3 1866MHz

Permalänk
Medlem

The Sphere Extension [bygget update.1.1]

Början på mallen... funderade först på att göra den av frigolit, men jag vet inte riktigt hur frigoliten reagerar när man börjar smeta ut glasfiber på den. Så det fick bli en vanlig trämall.

The Sphere Extension [bygget update.1.2]

Några runda ringar... ni ser snart hur det är tänkt.

The Sphere Extension [bygget update.1.3]

Ett gäng ringar till utritade. ska dom bara sågas ut oxå... "pust"...

The Sphere Extension [bygget update.1.4]

snart 1 på den andra omgången klar.

The Sphere Extension [bygget update.1.5]

Nu ser ni hur det är tänkt.

The Sphere Extension [bygget update.1.6]

Annan vinkel. allting ser ut att passa.

The Sphere Extension [bygget update.1.7]

Bara att börja limma ihop bitarna.

The Sphere Extension [bygget update.1.8]

Nästan som att bygga lego

The Sphere Extension [bygget update.1.9]

Börjar helt klart likna nånting nu.

The Sphere Extension [bygget update.1.10]

Sådär. alla bitarna limmade. ser lite ut som en rund pyramid.

The Sphere Extension [bygget update.1.11]

Och en närbild på mallen i sitt första skede.

The Sphere Extension [bygget update.1.12]

efter att limmet torkat var det dags att såga sönder... den. det var iofs planerat. delen som jag skruvat fast är till för moderkortet. tänk på att detta bara är mallen som jag ska gjuta på så att det är lite hål är ingen fara. sålänge måtten stämmer, vilket dom gör.

The Sphere Extension [bygget update.1.13]

Detta är alltså bara överdelen av chassit. underdelen kommer jag att gjuta med samma mall, bara det att innan jag gjuter underdelen ska hdd racken dit och PSU "lådan". Men som sagt, eftersom att jag använder samma mall till över och underdel så måste jag gjuta överdelen innan jag sätter dit dom.

The Sphere Extension [bygget update.1.14]

Närbild på mallen.

------------------------
Men för att gjuta så behövs det lite material först. Detta är vad som är inhandlat.

The Sphere Extension [Delarna update.1.1]

Glasfibermatta, Polyester och härdare. Lite knappar, kontakter, kablar, plexiglas och ett finmaskigt nät.

The Sphere Extension [Delarna update.1.2]

Polyester och härdare, ska smetas på glasfibermattan så att den stelnar.

The Sphere Extension [Delarna update.1.3]

Lite kontakter till fläktkontrollern.

The Sphere Extension [Delarna update.1.4]

Och dagens fynd. Det finmaskiga nätet som ska förse hårddiskarna med dammfri luft.

---------------------------------------

Det var allt jag hade att bjuda på just nu... Nästa steg är att forma till plexiskivan som ska vara i toppen och sedan gjuta överdelen av chassit... så får vi se om min mall fungerar eller inte.

/Rikard

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar bli häfftigt .. ser framemot mer bilder..

Permalänk
Medlem

funderat på att lägga in projektet i byggloggen?

Permalänk
Avstängd

Riktigt snyggt, hoppas det bir lyckat

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ Winchster @ 2500mhz, org 2000mhz. En 512MB Kingtson HyperX minne 250mhz 3,3,3,9, org 200mhz 2,2,2,5. Ratio 1-1. MSI K8N Neo2 Platinum 54G. Radeon 9600SE. Maxtor 40GB och 120GB Wstern Digital.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Verkar bli häfftigt .. ser framemot mer bilder..

Mer bilder blir det... riktigt mycket bilder tom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
funderat på att lägga in projektet i byggloggen?

mjo, kommer nog upp där oxå... men det är denna tråden som gäller först, vill ha kritiken. känns inte som att det blir så mycket sånt i byggloggen, även om man har en feedbacktråd. hade varit bättre om byggloggarna innehöll färdiga projekt än att dom tas bort när projektet är färdigt tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuIzTiD
Riktigt snyggt, hoppas det bir lyckat

Det får vi hoppas på ja.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

haha de här blir intressant. glasfiber verkar ganska roligt. inte så jättesvårt heller (verkar de som :S)

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Medlem

Nice projekt lycka till

Permalänk
Medlem

åååh ja som hade hoppats att du skulle gjort bollen i pape maché eller hur man nustavar

btw NICE WORK DUDE

Visa signatur

Jag vill ha en rOsa elefant, en svart kamel och en limegul kanin :)

Permalänk

Nice! ser riktigt ballt ut på ritningarna. Ska bli kul att förlja det här bygget.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Avstängd

Mindre ritningar och mer action... Annars mycket tufft bygge.. *applådera*

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

det kan bli jävligt coolt... nu är det bara upp till bevis att du kan klarar det här
lycka till, *håller tummarna*

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

ooh herre j*vlar

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk
Medlem

Den ser ut som en pokémon

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.. more pictures, dude!!

Visa signatur

I'll give them the most spectacular heroics anyone's ever seen. And when I'm old and I've had my fun, I'll sell my inventions so that everyone can be superheroes. Everyone can be super. And when everyone's super, no one will be.

Permalänk

Ser mer ut som en kon i nuläget, gewd luck.

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
SpelClockers

Min första kommentar . "Fan vad ful" .
Men efter en stunds studerande av ritningarna såg den iallfal bättre ut

Keep up the good work.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Avstängd

Badboll säger inget till dig?

Typ blås upp badbollen och börja klistra(eller vad man gör) på glasfiber och när allt är färdigt så sågar man till den som man vill

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Designen faller mig inte i smaken, men det är ju så extremt proffessionellt byggt så jag måste bara titta vidare

Permalänk

Mycket intressant och nyskapande! GJ!

Visa signatur

Gillar du film?
www.sprocket.se

Permalänk
Medlem

måla den som en pokemon boll ;D

Visa signatur

Jag vill ha en rOsa elefant, en svart kamel och en limegul kanin :)

Permalänk
Proffsmoddare

Ser jävligt bra ut detta!!
inte för att klaga men du kunde köpt färdiga plexikupoler på http://www.akriform.se/ det hade sparat dig en hel del jobb

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
inte för att klaga men du kunde köpt färdiga plexikupoler på http://www.akriform.se/ det hade sparat dig en hel del jobb

Men sedan hade det kostat lite mera och nu får han ju göra allt själv vilket gör det mer orginellt. (Fader som är förman på akriform här i söderhamn).

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

-------------------
UPDATE!
-------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjunet
haha de här blir intressant. glasfiber verkar ganska roligt. inte så jättesvårt heller (verkar de som :S)

svårt.... nej det trodde inte jag heller... men det krävdes en del övning innan man fick till det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Badboll säger inget till dig?

Typ blås upp badbollen och börja klistra(eller vad man gör) på glasfiber och när allt är färdigt så sågar man till den som man vill

Tänkte på det först själv oxå... och efter att ha studerat mallen lite närmare så gick jag faktiskt tillbaks till den idén, då precis som "slabbefusk" sa så ser den mer ut som en kon. och hade troligtvis inte blivit helt rund.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine

tack! Hade ju självklart varit det ultimata att köpa färdiga plexikupoler... men det é jue fusk

--------------------------

Så här kommer lite nya bilder på bygget!

Den nya mallen... En helt vanlig badboll med en diameter på 60cm enligt förpackningen (skulle tro att den é runt 50cm irl dock).

Börjat rita ut var jag ska "gjuta" glasfibern. hål och liknande som ska vara i bollen.

Eltejpen fungerar som linje. Jag ska alltså gjuta halva bollen 2gånger. och sedan sätta ihop dessa bitarna.

Plexit på toppen av chassit. det ska sitta fast så jag gjuter fast det ihop med glasfibern. locket till stekjärnet hade rätt mått ^^

Utsågat, nu ska det bara böjas...

Mall?

Bara att värma plexit och böja det nu.

Och efter ca 15min i ugnen (började med varmluftspistolen men det gick inte så bra... dock efter 15min i ugnen kunde man göra vad man ville av plexit.

Det färdiga resultatet, skyddsplasten borta. Blev faktiskt riktigt bra.

Dags för första glasfiber lagret. Jag klädde in halva bollen med plastfilm för att glasfibern inte skulle fastna på bollen.

Polyester och härdare blandas.

Plexit maskerat, har sparat ca 1,5cm på kanten... där ska nämligen glasfibern gå upp och låsa fast allting.

Likadant på insidan. tanken är såhär: ett lager glasfiber, på med plexit och sen på med minst ett lager glasfiber till.

Sådär såg det ut efter ca 2h kladdande. Har inte torkat ännu.

Liten närbild.

Och en bild rakt uppifrån.

Det var allt jag hade att bjuda på såhär på söndagseftermiddagen/kvällen?...
Imorgon blir det troligtvis lite mer gjort, ska snygga till kanterna och gjuta nästa halva som är lite klurigare då det är mer öppningar i den.
Kan tilläggas att nu när den har torkat så är den inte genomskinlig längre ... ska troligtvis på ett lager glasfiber till dock, och sen sprayspackel och färg. så häng kvar, för det kommer mer...

/Rikard

Visa signatur
Permalänk

Blir nog fint!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tog 2 nya bilder på den nu när den har torkat.
kom dock ihåg att kanterna inte är färdiga, och det ska på ett lager glasfiber till.

/Rikard

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Weeee.... Fint blir det!

Permalänk

Vet inte hurmycke du har läst på om glasgiber, men jag kan ge dig tips som jag fått efter mitt högtalarbygge me samma material.

om du har tjock matta så smeta gärna lite polyester på den sidan av mattan som ska ligga mot ytan, så blir de lite lättare att få hela mattan genomdränkt. Lägg senad 2-4 lager åt gången medans de är blött, går att göra direkt eftervarandra, så går de snabbare. Gör dock inte mer än fyra lager, risk att de blir för varmt i torkningsprocessen(värme bildas).
Sen de som alla säger, gör så bra du kan redan på detta stadiet, sparar en massa jobb. o räkna me att de går åt en massa spackel
va kan jag mer säga, jo att se till att inte få luftbubbol, ser ut som du har lite så nu, du ser det ganska snabbt. glasfibern är vitare där den inte blitt genomdränkt o där är luftbubblorna. gör gärna ett chassi på ca 4+ cm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
Vet inte hurmycke du har läst på om glasgiber, men jag kan ge dig tips som jag fått efter mitt högtalarbygge me samma material.

om du har tjock matta så smeta gärna lite polyester på den sidan av mattan som ska ligga mot ytan, så blir de lite lättare att få hela mattan genomdränkt. Lägg senad 2-4 lager åt gången medans de är blött, går att göra direkt eftervarandra, så går de snabbare. Gör dock inte mer än fyra lager, risk att de blir för varmt i torkningsprocessen(värme bildas).
Sen de som alla säger, gör så bra du kan redan på detta stadiet, sparar en massa jobb. o räkna me att de går åt en massa spackel
va kan jag mer säga, jo att se till att inte få luftbubbol, ser ut som du har lite så nu, du ser det ganska snabbt. glasfibern är vitare där den inte blitt genomdränkt o där är luftbubblorna. gör gärna ett chassi på ca 4+ cm.

tack för tipsen. som sagt första gången jag jobbar med glasfiber, och är givetvis inte helt nöjd ännu, därför jag sa att jag ska lägga på ett lager till för att jämna ut det lite. Tog antagligen lite för mycket polyester i början oxå... men tror nog att det ska lösa sig med ett lager glasfiber till och lite spackel. Föresten, kan lika gärna fråga när du é här... vad använde du för spackel?

Visa signatur