Permalänk
Medlem

Handdatorer

Hallå!

Pga diverse anledningar börjar jag nu få en massa datum jag måste hålla reda på, och då jag aldrig varit riktigt bra på att föra vanlig fickkalender tänkte jag skulle börja kolla på handdatorer. Dock kan jag inte ett smack om dessa små teknikunder, och där hoppas jag det finns någon annan som kan hjälpa till.

Vad jag är ute efter är en handdator som är relativt billig och klarar att överföra mitt skolschema samt surfa på skolans Radio-LAN. Detta har jag kollat upp och vad jag behöver är en handdator som:

- Klarar Radio-LAN (802.11b)
- Överföring av schema något av formaten: Palmpilot(pdb), XML(iPlanet), vCalender-fil(Outlook), Rådata(tab). Tilläggas bör väl att jag inte har en aning av vilka av dessa är för handdatorer.

Jag har också förstått att det finns 3 stora OS på handdatorer, antingen PalmOS, Pocker PC, eller Windows CE. Vad skiljer dessa åt? Vilket är lättast att använda?

Egentligen behöver jag inte den förräns i augusti, men jag vet inte hur pass rörlig prisnivån på handdatorer är jämfört stationära datorkomponenter. Bör man vänta framåt hösten, eller ska man satsa på en nu?

Jag hade varit jättetacksam om någon kunnig skulle ge några direkta råd/svar/förslag. Eller tips om bra sidor där man kan lära sig. Största problemet för mig när jag letat information, är att jag inte riktigt vet hur jag ska tolka produktspecifikationen så jag vet att mina kriterier uppfylls.

Tack på förhand!

Kappe

Permalänk

windows är lätt använt.... har testat en gång å det gick ganska bra..... sitter sj i symbian UIQ just nu

Permalänk
Medlem

Ska du ha en som är rimlig i pris så kan du nog stryka Palm eftersom det bara har en enda modell som har inbyggt WLAN och den är allt annat än billig. Finns några av de övriga modellerna som har möjlighet till ett WLAN kort i SD-slot men ett sådant kort kostar väl uppåt 1000 kr om jag inte minns fel.

Annars gillar jag Palm men som sagt, i lägre prisklass med WLAN så är det nog M$-maskiner som gäller.

Permalänk
Medlem

Är det någon idé att importera en via någon webbutik utomlands? Såg till exempel HP iPAQ 5555 för $310 på Amazon, vilket är ganska mycket mindre än vad man får ge för en i Sverige.

Permalänk
Medlem

Kan inte ge ett direkt svar på om det är någon idé men det jag kan säga är att risken är att du åker på tull mm om du köper från ett land utanför EU.

Inom EU ska det inte vara några konstigheter däremot, förutom att det kan bli krångligare vid garantiärenden men det säger sig självt.

Permalänk
Medlem

den stora händelsen just nu är att windows mobile 5 är släppt

"Microsoft officially released Windows Mobile 2005, now called Windows Mobile 5.0, today."

och vissa tillverkare har redan annonserat om uppgraderingar samt att framtida pda's skall köra det nya...

http://www.engadget.com/entry/1234000923042798/

http://www.microsoft.com/presspass/press/2005/may05/05-10Wind...

http://www.theunwired.net/photo/index.php?gallery=./Gadgets/W...

att det kommer ett nytt os ger vissa kompabilitetsproblem med program (jämför 2000/xp) men det ger en bättre pda iallafall...

så det kan vara värt att vänta lite - typ till hösten eller så skaffar du en som troligen kommer att kunna uppgraderas

ytterligare alternativ är att skaffa någon ipaq som även kan köra linux
(det fungerar mycket bra)

eller en pda med palmos...

själv kör jag med Fujitsu Siemens PocketLoox 720

bra sida och forum...

http://www.firstloox.org

att köpa från utlandet ser jag inte som några problem - har själv gjort det flera ggr utan några som helst bekymmer

en nackdel är om det gäller returer - frakt mm

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Trevligt, det låter bra. Men de nya handdatorerna med det lär öka i pris rätt rejält kan jag anta. Men får hoppas på att priset sänks på de redan existerande produkterna.

Har spanat in HP iPAQ h5555 lite grand. Kostar ganska mycket här, men skulle nog kunna få en på eBAY för under 3000kr totalt, och det kan det ju vara värt. Någon som har erfarenhet av denna dosa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
själv kör jag med Fujitsu Siemens PocketLoox 720

bra sida och forum...

http://www.firstloox.org

Jag var precis in en snabbis där och det verkar som att F-S har tänkt ge ut en gratis uppgradering till Windows mobile 5.0 till PocketLoox 720 inom ett år. Mycket trevligt om det stämmer!

Permalänk
Medlem

Re: Handdatorer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappe
Jag har också förstått att det finns 3 stora OS på handdatorer, antingen PalmOS, Pocker PC, eller Windows CE. Vad skiljer dessa åt? Vilket är lättast att använda?

PocketPC och Windows CE är egentligen samma sak. PocketPC-handdatorer kör idag operativsystemet Windows Mobile, som är en ny version av operativet "PocketPC", som är en anpassning av WindowsCE för att passa handdatorerna.

Hoppas att det klargör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Handdatorer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
PocketPC och Windows CE är egentligen samma sak. PocketPC-handdatorer kör idag operativsystemet Windows Mobile, som är en ny version av operativet "PocketPC", som är en anpassning av WindowsCE för att passa handdatorerna.

Hoppas att det klargör.

Jajemen det gör det. Du vet inte någon "PDAs for Dummies" eller liknande? Bäst att försöka göra lite research innan man håver ut så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Jag är också ute och fiskar efter en pda, jag har dock ett krav till förutom Wlan-kompabilitet: det skall finnas fysiskt qwerty-tgb (dvs inget skärmtgb) integrerat.

Palm Tungsten C är den som verkar passa mig bäst just nu, någon som har åsikter om den, samt vilka andra alternativ det finns som ligger i samma pris/prestandaklass?

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Handdatorer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappe
Du vet inte någon "PDAs for Dummies" eller liknande? Bäst att försöka göra lite research innan man håver ut så mycket pengar.

Du har egentligen två val, PocketPC eller Palm, och gämförelser mellan dessa två finns det många trådar om här, så gör bara en sökning. Tänk också på att det mesta är personliga åsikter, så leta lite saklig fakta på nätet också.

Personligen tycker jag att PocketPC (Windows Mobile) generellt är ett bättre operativ än PalmOS, och PocketPC-maskinerna är generellt mycket kraftfullare.

Edit: Lost_One, kolla på Qtek 9090, som har ett framskjutbart qwerty-tangentbord.
http://www.qtek.se/default.asp?id=79&element=74

Visa signatur