Missa inte Amazon Prime Deal Days!

cd-rom och dvd-rw funkar inte ??? TACKSAM FÖR HJÄLP

Permalänk
Medlem

cd-rom och dvd-rw funkar inte ??? TACKSAM FÖR HJÄLP

cd-romen och dvd-brännaren... är en sonycdrom... har ngra år på nacken och dvd-romen är en halvår gammal... en NEC ND-3520A... och har funkat utan problem förut... de har kontakt med datorn och det står att de fungerar korrekt men när man sätter in en skiva så står det att skivan är tom.. vilket den inte är! samma sak i bägge.. det går att bränna på dvd-brännaren.. tror jag .. Ngn som har ngn ideè om felet?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Hej hopp!

Permalänk
Medlem

(lånar tråden lite)

Jag har samma problem, sitter på ett via-mammakort och min brännare ballar ur när jag har både den och dvd-rom inkopplade samtidigt...

Brännaren hittar inte skivan och hakar sig vid läsning.... om jag byglar om nån av dem till master eller slave efter att felet har inträffat så funkar det en stund sedan återkommer problemet igen...

Har testat att uppdatera till senaste bios på både DVD o CD men det hjälper inte.. sedan har jag senaste via men det verkar inte hjälpa heller...

Det verkar vara som om vi har samma problem.. nästan iallafall...
Är det nån som känner sig manad?

Tack på förhand!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad P50 | 32GB RAM | SSD 750GB | Lenovo ThinkPad USB 3.0 Dock | 2x ASUS 24" (VP248QG)

Permalänk
Medlem

Lukke, om du har möjlighet så är det nog bra om du kan köra enheterna som varsin master på varsin IDE kanal. Mitt strular lite, inte på samma sätt, men på andra sätt, när jag har två optiska på samma IDE kabel.

Om man har möjlighet är det nästan alltid bäst att köra en enhet per kabel. Då självklart som Master, längst ut.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Lukke, om du har möjlighet så är det nog bra om du kan köra enheterna som varsin master på varsin IDE kanal. Mitt strular lite, inte på samma sätt, men på andra sätt, när jag har två optiska på samma IDE kabel.

Om man har möjlighet är det nästan alltid bäst att köra en enhet per kabel. Då självklart som Master, längst ut.

Det var ett gammalt svar nu, men om jag kör dem på INTE samma IDE- kanal då måste jag offra disken Ultra DMA 5 Läge? DVD/Brännaren kör väl max i DMA 3 läge??

Visa signatur

Lenovo Thinkpad P50 | 32GB RAM | SSD 750GB | Lenovo ThinkPad USB 3.0 Dock | 2x ASUS 24" (VP248QG)

Permalänk
Medlem

Re: cd-rom och dvd-rw funkar inte ??? TACKSAM FÖR HJÄLP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av protesen
cd-romen och dvd-brännaren... är en sonycdrom... har ngra år på nacken och dvd-romen är en halvår gammal... en NEC ND-3520A... och har funkat utan problem förut... de har kontakt med datorn och det står att de fungerar korrekt men när man sätter in en skiva så står det att skivan är tom.. vilket den inte är! samma sak i bägge.. det går att bränna på dvd-brännaren.. tror jag .. Ngn som har ngn ideè om felet?

Tacksam för hjälp

Prova med att avinstallera dom i enhetshanteraren för att sedan återinstalleras vid en omstart av datorn för att se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Re: cd-rom och dvd-rw funkar inte ??? TACKSAM FÖR HJÄLP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av protesen

Tacksam för hjälp

Eftersom jag håller på med skiten som ballar ur för mig har jag kollat i FAQ "Läs INNAN du skapar en tråd". Ganska långt nere i inläggen där finns det nåt som jag tror kan hjälpa dig....

Man går in i registret och slår av upper-filter eller nåt liknande, kolla där jag tror det kan hjälpa dig, men det hjälpte inte mig tyvärr......

EDIT läste inte allt det har inte med ditt problem att göra... synd

Visa signatur