Permalänk
Medlem

Bästa mailen? Behöver en ny.

Hejsan.
Jag har under hela min skoltid haft en firstclass-mail som alla på gotland får från skolan men nu när jag snart slutar skolan så blir jag av med den och behöver en ny. Nu är det ju så att jag aldrig behövs fundera på dett förut så jag har ingen aning om något typ.

Jag vill ha följande:
1. Kunna sitta online hela tiden och när jag får ett mail så får jag medelande om det direkt och inget att jag måste uppdatera för att visa nya mail och sånt.
2. Hellst kunna koppla den till msn, dom har ju en funktion där som visar när man får mail, dock aldrig användt.
3. Kunna skicka och ta emot filer som iaf är ett par mb.
4. Kunna spara relativt mycket mail.
5. Vara snabb och inte som den mail jag har nu är, att ibland tar det tid innan ett skickat mail kommer fram.

Sen vet jag inte om jag ska ha något bra mailprogram, är det rekomenderat? Aldrig använt något så där skulle jag behöva tips på bra program.

Ja så det är bara att ösa på med tips till en mailnoob (det är just vad jag känner mig som nu).

Permalänk
Medlem

Var du kan ha mailen vet jag inte, men dessa två program ska vara bra har jag hört. Har inte använt dom själv, men testa!

Thunderbird
Gratis e-postprogram

Pop Peeper
Ett program som säger till när du får e-post.

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Hedersmedlem

Fixa konto på home.no och använd sedan Thunderbird som e-postklient.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

home.no? jag har fixat en på home.se eller är inte de samma sak?
jag vill hellst inte ha reklam men om det inte kommer varje dag så kan man väll stå ut.

tack bennax föesten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
home.no? jag har fixat en på home.se eller är inte de samma sak?
jag vill hellst inte ha reklam men om det inte kommer varje dag så kan man väll stå ut.

tack bennax föesten!

Varsågod!

Vad har du för internetoperatör? Hur många mb erbjuder dom i sin epost-tjänst så att säga?

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

telia, kan ju kolla upp det faktiskt men problemet är att jag tänkter byta från telia så fort bindningstiden går ut och jag vill ha en mailadress som jag har ha många år frammåt har ingen lust att byta varje gång jag byter bredbandsoperatör.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
gmail?

Man får inte registrera sig där längre.
saxat från deras faq.

How do I sign up? When can I get a Gmail account?

We're currently only offering Gmail as part of a preview release and limited test. We don't have details on when Gmail will be made more widely available, as that depends in part on the results of the test.

Permalänk
Medlem

Spray erbjuder ju 300mb gratis e-post. Dom har ju reklam, men frågan är om du kanske kan använda Spray mailen i Thunderbird. Då slipper du ju reklam.
Kolla upp det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
Man får inte registrera sig där längre.
saxat från deras faq.

How do I sign up? When can I get a Gmail account?

We're currently only offering Gmail as part of a preview release and limited test. We don't have details on when Gmail will be made more widely available, as that depends in part on the results of the test.

Jag kan skicka en invite om du pm:ar din mail till mig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har pm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

gmail är helt klart bäst.

Permalänk
Medlem

Så bra då för nu har jag det
Tack till weggie.

Permalänk
Medlem

Ingen orsak, det ända som jag tycker är lite jobbigt är att gmail notifier poppar ett login fönster varje gång man startar datorn. Annars är det perfekt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför medelar inte msn massagen när jag får mail?
Eller funkar det bara om man använder @msn.se adresser?
Håller på och provar thunderbird och pop peeper nu..

Permalänk
Medlem

Man kan ju använda en vanlig pop3 klient med gmail.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

gillar inte pop3 klienter, tycker det är säkrare och skönare att köra det i webbläsaren

Visa signatur
Permalänk
Medlem

någon som har pop-adressen för gmail i huvet?

edit:
Incoming Mail (POP3) Server – requires SSL: pop.gmail.com
Use SSL: Yes
Port: 995
Outgoing Mail (SMTP) Server – requires TLS: smtp.gmail.com (use authentication)
Use Authentication: Yes
Use STARTTLS: Yes (some clients call this SSL)
Port: 465 or 587

Permalänk
Medlem

vad är det för fördel med pop-klient egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inga erfarenheter så jag måste ju prova iaf.
Shit va drygt de va att ställa in allt i thunderbird men nu e de gjort iaf. Va tom tvungen att ställa in på gmail.

Nu ska jag bara få poppeeper att funkar.

Permalänk
Medlem

Weggie det är väll mer av en smaksak än att något är bättre än det andra. Men du har rätt i att rent säkerhetsmässigt är det nog bättre o köra via webläsaren. Jag gillar Thunderbirdklienten så därför kör jag med den hemma på min privata dator.

Permalänk
Medlem

Hur får man pop peeper att funka?
Jag får bara anslutningsfel och jag tycker jag har stält in allt rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Weggie det är väll mer av en smaksak än att något är bättre än det andra. Men du har rätt i att rent säkerhetsmässigt är det nog bättre o köra via webläsaren.

Varför skulle det vara säkrare?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Varför skulle det vara säkrare?

Virus...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Virus...

Kan bara drabba dig om du exekverar en bifogad fil, vilket du kan göra lika bra i webbläsaren som i mailklienten. Undantaget skulle vara om det fanns någon exploit i just det programmet du använder, men det kan du ju råka ut för även med en webbläsare, så jag förstår inte varför det skulle vara så mycket säkrare att läsa sin mail i Internet Explorer istf säg, Pegasus?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Är det inte större risk att det finns en exploit som exekverar filen i pop-klienten än i webläsaren?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Beror ju på vilka program du jämför med, att läsa webmail i lynx är nog rätt mycket säkrare än pop3 med outlook t ex.. men det har ju inte så mycket med protokollet att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på att andra personer som har tillgång till datorn med pop3klienten lätt kan hitta på sätt för läsa mail o dylikt när du inte är i närheten. Iofs kan de väll lägga in en keylogger på din dator och sno lösenordet till loginet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Tänkte mer på att andra personer som har tillgång till datorn med pop3klienten lätt kan hitta på sätt för läsa mail o dylikt när du inte är i närheten. Iofs kan de väll lägga in en keylogger på din dator och sno lösenordet till loginet.

I så fall är väl alla som har tillgång till internet (och inte bara de få som kan får tillgång till din dator) potetiella snokare när du kör webmail. Du har betydligt bätter kontroll över tillgången till din dator jämfört med ett webmailkonto. Vill du så går det också att lägga POP-klienten komplett med alla mailen på t.ex. en USB-sticka som du alltid har med dig.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte