Permalänk
Medlem

Flödeshastighet i vatten kylning...

Har vattenkylning med reserator 1 + en extra radiator (passiv).
Efter montering av en extra radiator har inte tempen sjunkit någonting... är det pumpen i reseratorn som inte orkar med?

Vad bör flödet ligga på i vattenkylningssystem (l / min)??

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk

Re: Flödeshastighet i vatten kylning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av z@mbie
Har vattenkylning med reserator 1 + en extra radiator (passiv).
Efter montering av en extra radiator har inte tempen sjunkit någonting... är det pumpen i reseratorn som inte orkar med?

Vad bör flödet ligga på i vattenkylningssystem (l / min)??

om du har en pump på 20L/minuten så ska det räcka till hela systemet rekomenderar Hydor Seltz L30 pump bara 300kr.

en annan bygger med en pump på 60L/minuten:D

Permalänk
Medlem

om du vill att någon skall kunna hjälpa dig får du allt haspla ur dig vad du har för prylar och vad du har för temperaturer. Annars är det tämligen döfött arbete att sia om ev. problem.
Att du monterade dit en extra radiator utan fläkt borde ju säga sig själv att det inte händer vidare mycket(om det nu inte är en extra zalman m/passiv).
Vad avser flödet är det väl ganska sekundärt problem iaf. med zalmans block (som jag gissar att du har). Allt över 2l/minut funkar, men det är ju väl ändå din temperatur som är det intressanta?

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
om du vill att någon skall kunna hjälpa dig får du allt haspla ur dig vad du har för prylar och vad du har för temperaturer. Annars är det tämligen döfött arbete att sia om ev. problem.
Att du monterade dit en extra radiator utan fläkt borde ju säga sig själv att det inte händer vidare mycket(om det nu inte är en extra zalman m/passiv).
Vad avser flödet är det väl ganska sekundärt problem iaf. med zalmans block (som jag gissar att du har). Allt över 2l/minut funkar, men det är ju väl ändå din temperatur som är det intressanta?

Har reserator 1 + radiator http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=H2O-500642

Att en extra radiator inte avger mer värme verkar ju rätt konstigt, ju mer yta på radiatorerena ju bättre kylning eller är jag helt ute o cyklar??

Extra radiatorn ger ju mer motstånd, då borde väl flödet ha betydelse.

För övrigt använder jag zalman block för cpu,gpu och nb.

Funderar på byta ut reserator pumpen till en hydor L30, 20l / min.
Mina temps ligger på ca 43-50 grader, mätt med MBM5

"NINJAN", läste din länk "allt om vattenkylning":

"1. Effektivare avkylning av vattnet, antingen genom större area de flänsar/lameller man har i radiatorn. Man kan även öka antalet kanaler i radiatorn vilket ger större area. Eller så ökar man bara själva radiatorarean. Detta ger antingen ett högre motstånd för lutflödet genom radiatorn, eller ett högre motstånd för vattnet genom radiatorn eller båda delarna."

"3. Pumpens förmåga att hålla ett visst vattentryck i vattenblocket och i radiatorn bör ökas för att öka turbulensen och därmed öka vattnets förmåga till värmeupptagning/värmeavgivning."

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan

Känns som att denna mening kräver en förklaring. En radiator som inte har en fläkt kommer fortfarande att ge en större kontaktyta mot luften omkring och jag tror inte att den står helt still om radiatorn inte är väldigt illa monterad (läs i en sluten låda eller dylikt). En "passiv" radiator fungerar så vitt jag vet som en "aktiv" genom att avge värme till den omgivande luften, det en radiator som marknadsförs som "passiv" gör är väl för det mesta att bidra med stor area. Alltså är det väl rimligt att även en mindre "passiv" radiator ger bättre temperaturer om man nu inte monterat den dumt eller får problem med flödet. Det är inget magiskt med en "passiv" radiator.

Angående denna radiator så ser den inte så effektiv ut och då behövs antagligen mer luftflöde för att få sänkta temperaturer.

Permalänk
Medlem

Det tar sig..
Jo, helt rätt, med den radiatorn borde temperaturen sjunkigt. Har du radiatorerna i serie eller parallelt? ÄR det idle-load temperaturen du angivit?

Om du scrollar ner i texten så hittar du "FAQ-delen" Där har du ett diagram som på en höft talar om vilken temperatur du kommer få vid en specifik värmeavgivelse. Om du tar och jämför med prylarna du har i länken där så kanske du nått ditt maximum. En kvalificerad GISSNING är att om du dubblar arean på radiatorerna (vet ej innovateks area)så interpolera mellan noll och dubbla effekten i det gammla diagrammet med samma temperaturtal så kan du räkna fram din nya tänkta temperatur.

Napoleon: Om du använder en radiator tänkt för att pressas luft igenom som passiv radiator kommer den naturliga konvektionen som infinner sig vid stora öppna ytor som innovatek och reserator ej inträffa. Spelar ingen roll hur stor den är..står luften stilla runt om får du bara varm luft mellan lamellerna och det gör ingen lycklig.
Du kan givetvis placera den "passiviserade" radiatorn i ett naturligt drag och då kringgå problemet, men den kommer inte att vara lika bra som en "öppen radiator" om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Allt om vattenkylning

Permalänk
Medlem

Radiatorerna är seriekopplade: radiator1 - cpu - radiator2 - nb - gpu - radiator 1.
Temp ca 43-46 idle, 47-50 load.

Kommer en effektivare pump att sänka tempen? tex. hydor 20l/min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Troligen lite bättre då den kommer ge ökad turbulens i blocket och en ökad blandning i reseratorn. Dessutom skulle du kunna sätta radiatorerna parallellt, och strypa flödet vid den som har högst genomströmning för att få ett jämnt flöde, med näst intill bibehållen totalflöde (tack vare den kraftigare pumpen). Dock vet jag inte hur P-Q-Kurvan för zalmans pump ser ut i jämförelse med Hydors L20. Jag skulle nog satsa på en ännu kraftigare om du skall ersätta zalman pumpen. I annat fall kan du ju köra båda pumparna i serie för ett ökat tryck (som renderar i ett ökat flöde).

Visa signatur

Allt om vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tackar för dina svar, NINJAN!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle påstå att dina temps är helt normala med den kylningen. Dessa testresultat är med endast ett cpublock.

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040314_zalman_r...

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.