di-804, problem med ComHems nya modem drivrutinger

Permalänk
Medlem

di-804, problem med ComHems nya modem drivrutinger

Det ligger till så här. Comhem böt drivrutiner för sina modem. Jag fick ett nytt modem. jag lyckades kopla upp utan min router.
Men sen så försökte jag kopla upp med dom gammla inställningarna på min di-804 (Det funkade fin fint med det gammla modemet).
Jag gick igenom setup wizard. provade precis allt som gick att ställa in. det som borde vara rätt är cabel modem, dynamisk ip, nät mask på 255.255.255.0 och nätvärks ip på 192.168.0.1 men det funkade inte. sen så lyckades jag fippla lite för mycket och när jag försöker logga in och nu så säger den bara "401 Unauthorized !!!

Browser not authentication-capable or authentication failed."

jag har försökt med factory reset men den gjorde ju ingen nytta. (vist e deffolt passet "password"?)
vad jag kan minnas så hade jag firmware v2

Permalänk
Medlem

comhem modem drivrutiner??

Permalänk
Medlem

dom har ju tagit bort det där med inloggning nu. om man har det gammla modemet så får man typ 5 kb/s. modemet uppgraderar sig själv typ. jag fattar inte riktigt hur det där funkar.

Permalänk
Medlem

Comhem har väl inte bytt några modem drivrutiner?...Har Comhem och det flyter på som vanligt.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Jag har iofs. massa strul med mitt nu.. tankar typ i 5kBps och har 800ms i ping.
Men vad är det för drivrutiner man skulle ha då...? det är ju Ethernet modem liksom..

Har ett motorola surfboard, det lilla svarta.

Permalänk
Medlem

jo det har dom du kanske har märkt att du inte har den där popup ut loggnings grejen kvar? men det var ett tag sen dom böt.

När jag ringde comhem så sa dom att jag skulle göra modemet strömlöst i 15 minuter så kanske det skulle funka. men det var ju iofs med det gammla modemet. Jag har inga problem med hastigheten med det nya modemet. det e routern som e kukad.

----------------------------------------------------

Hahahahaha, jag måste skratta lite åt mig själv nu. Routern hade bara fylt i fel MAC adress. problemet är löst.

Permalänk
Medlem

Ja comhem har inte bytt drivrutin vad jag märkt utan skillnaden på modemen är att nya modemet låser sig varje gång man byter ansluten mac. Dvs har du det fungerande då det är kopplat till pc'n så måste du efter du kopplat till routern dra ur strömsladden (det fungerar icke med standbyknappen). I annat fall får du ingen ip. 15min är bullshit då de tar 5sek så är det klart.

De kommer sluta med nemo/coresma i framtiden och bara köra docsis (motorola/webstar) så alla kommer förr eller senare tvingas byta. Visst kommer det kanske nyare uppdateringar men det är inte till modemet som hela tiden kör docsis 2.0 Uppgraderingarna görs på deras HC-utrustning och det märker man knappast av o jag tror inte kundtjänsten får reda på det heller. Kanske märker man att bredbandet ligger nere nån timme om teknikerna klantar jag

maDa: Resetta modemet så de får söka om en annan frekvens i kabel-tv nätet så kanske det går bättre.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av In_bloom
jo det har dom du kanske har märkt att du inte har den där popup ut loggnings grejen kvar? men det var ett tag sen dom böt.

När jag ringde comhem så sa dom att jag skulle göra modemet strömlöst i 15 minuter så kanske det skulle funka. men det var ju iofs med det gammla modemet. Jag har inga problem med hastigheten med det nya modemet. det e routern som e kukad.

----------------------------------------------------

Hahahahaha, jag måste skratta lite åt mig själv nu. Routern hade bara fylt i fel MAC adress. problemet är löst.

amen herregud.. de va ju hur länge som hellst dom skippade inloggningstramset.

Men vad är de för drivrutin alla dillar om?

Permalänk
Medlem

jaja. men jag har inte behövt bry mig förns nu. och det var inget med modemet. jag behövde bara fylla i min MAC adress manuelt. men tack för lite sjöna tips som kan vara bra att komma ihåg