Permalänk
Medlem

Router problem

Har lite strul med min router, en Netgear rp614. För det första så får jag ett felmeddelande om att datorn har en ip-adresskonflikt med ett annat system i nätverket när man startar upp. Det felet uppstog när jag bytte router efter att den gamla d-linken sa upp sig. Det går väl att leva med iof.

Men ett ännu mer irriterande problem som uppstog för några veckor sen är att jag måste rycka ur strömsladden till router för att kolla mailen, logga in på pokerklienterna och även en del vanliga hemsidor faktiskt. Rycker man ur strömsladden och låter datorn erhålla en "ny" ip-adress så funkar det ett tag.

Jag har Bostream (BBB) ADSL och nätverket består av 3 datorer och nätverket fungerar bra, alla datorer ser och kommer åt varandra osv.

Var börjar jag felsöka?

Permalänk

Har du ställt in port forwarding ordentligt ?
Trafiken måste ju veta vilka portar den ska använda för att komma igenom routern till din dator.
Kolla även dina ipadresser på dina datorer för att lösa det första problemet , så de inte har samma ipnummer.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Börja med att uppgradera mjukvaran i den, kör sedan en nollställning genom att hålla inne reset-knappen i 20s.

Om du fortfarande får problem att logga in på "säkra sidor" t ex mail så testa att ställa ner MTU-sizen under WAN Setup i routern. Default är 1500 eller 1492 vid PPPoE.
1350-1400 kan vara värt att testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H