Permalänk

Speed premium minne - BH5

Hej !

Jag har senaste tiden småklockat min processor och grafikort och har lyckats kräma ut ganska bra resultat från 3d mark 05
ca 5650 med min p4 2.80@3.0 och ett 6800 GT vilket är ca 250 poäng mer än han som ligger tvåa med motsvarande processor och graffekort (som har publicerat sitt värde)....jag sitter på 2 gig vanligt ddr 3200 minne.

Min FSB är idag på 217 och begränsningen till att öka den ännu mer verkar vara minnet. Klockning inom detta området är jag rätt ny inom med ras-cas värde osv - men jag jobbar på det.

Min fundering är, om jag slänger ut mina "budgetminnen" och investerar i mer klockvänliga ex twinmos speed premium eller motsvarande minnen, hur mycket ger det mig i prestandaökning? kan jag klocka FSB:n till de värdena minnena skall klara med rätt spänning så länge jag har kylning? teoretiskt borde det ju kunna ge en hel del.

Min andra fråga, om jag sätter i speed premium och INTE väljer att klocka, kommer jag att uppleva prestandaskillnad då pga bättre ras-cas värden osv?

Tack för svar
Vad är att föredra, lågt cl värde eller högre cl och högre FSB?

Niklas

Permalänk
Medlem

Med din processor ger det inte så mycket om du inte klockar den väldigt mycket.
Sen är det skildnad på vad du får i 3D Mark och vad du verkligen märker i spel osv.

Nej, det kommer att bli skildnad, men jag tror inte du kommer att märka den.
Som jag sade innan, 3D Mark poäng och faktiskt prestanda du märker kan vara stor skildnad.

Oj du... här kan du få många olika svar
Du får prova dig fram för just ditt system. Hög FSB ger i dom flesta fall högre prestanda enligt egen erfarenhet och lästa tester på nätet!

Nyckel ord: Läs på så du vet vad du gör, sedan prova prova prova

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ny dator för några veckor sedan och håller på och kollar hur vissa ändringar påverkar...
jag har 2*512 speed premium BH5 och genom att sänka latenser mm från original till 2-2-2-5 1t så gjorde det:
3DMark-01-> ca 100p
03->ca 100p
05->ca 100p

Så det blev ingen vulgär skillnad genom att bara sänka latenserna.
Fast sedan skulle jag tro att vid klockning med låga latenser så blir skillnaden mer märkbar...

EDIT: med ett bra minne kan du klocka bättre oxå.

Permalänk

hmmm.....tack för snabba svar.

Egentligen hade jag väl hoppats på att svaren skulle vara - köp, det blir jätteskillnad

Men jag kanske kan avvakta lite då allt jag kör idag flyter.....men datorn är ju som bilen, även om jag inte kör i 250 vill jag gärna att den skall kunna gå det

jag får kolla runt lite

Om någon annan vill lägga in sin synpunkt är jag jättetacksam
Tack igen