BBS Högtalare säljare... Vitskåpbil??

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis (helsvensk om någon undrar) som åker runt och säljer BSS-högtalare. Han kör ungefär samma historia för sina "kunder", han har fått hela upplägget av "arbetsgivaren". Högtalarna har varit på en mässa och blivit över, eller så har han fått för många av misstag. Han har en broschyr med olika högtalare i och denna visas högtalarna ifråga med listpriset 25000kr. Han betalar ingenting för att hämta upp högtalarna, men säljer han ett par får han betala 2000kr/paret till "arbetsgivaren". Överskottet hamnar i hans ficka. "Arbetsgivaren" betalar ca 1000kr/paret inkl frakten från Kina.

Han drar in ca 10-20000kr på ett sextimmarspass, efter att hyrbil och högtalare är betalda.

Jag har ingen sympati för de som går på detta, deras snålhet och dumhet förtjänar nästan att bli utnyttjad. Dessutom får de ett par okej högtalare för mellan 4000-6000kr. Min uppfattning är att de hade kostat 3000-4000kr i affären om de såldes på normalt vis.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk

När blev det ok att utnyttja människors okunskap för att lura dem?? Värdet på dessa skräphögtalare är definitivt inga 4-6kkr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
När blev det ok att utnyttja människors okunskap för att lura dem??

Exakt, skrämmande vilket moralförfall det har blivit i vårt samhälle.

Nej jag säger som den där Samen sa i Robinson:

"Skämmes tamig-fan!":mad:

Förstår inte hur man kan stå ut med sig själv att ha som yrke att blåsa stackars okunniga människor hela dagarna.

CLn
Din polare kanske borde tänka på att:

"Den som gräver en grop åt andra...."
"What goes around, comes around"
"Karma"

osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Jag har en kompis (helsvensk om någon undrar) som åker runt och säljer BSS-högtalare. Han kör ungefär samma historia för sina "kunder", han har fått hela upplägget av "arbetsgivaren". Högtalarna har varit på en mässa och blivit över, eller så har han fått för många av misstag. Han har en broschyr med olika högtalare i och denna visas högtalarna ifråga med listpriset 25000kr. Han betalar ingenting för att hämta upp högtalarna, men säljer han ett par får han betala 2000kr/paret till "arbetsgivaren". Överskottet hamnar i hans ficka. "Arbetsgivaren" betalar ca 1000kr/paret inkl frakten från Kina.

Han drar in ca 10-20000kr på ett sextimmarspass, efter att hyrbil och högtalare är betalda.

Jag har ingen sympati för de som går på detta, deras snålhet och dumhet förtjänar nästan att bli utnyttjad. Dessutom får de ett par okej högtalare för mellan 4000-6000kr. Min uppfattning är att de hade kostat 3000-4000kr i affären om de såldes på normalt vis.

Både du och din kompis är precis lika stora idioter

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Försöker någon sälja till en så bör man ju omedelbart gå därifrån och ringa polisen!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Rätt hårfin skillnad, så bara för att man har en hög vinst så lurar man köparen ?

Om man bortser från tillvägagångssättet vid försäljningen, verkar nästan som alla har det som oskriven lag att så fort man ger någon annan pengar i fickan (säljarens vinst) så blir man lurad.

jag köpte en flaska ketchup igår, 19 spänn, kostar säkert felix 3-4:- att tillverka, känner mig otroligt lurad...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Rätt hårfin skillnad, så bara för att man har en hög vinst så lurar man köparen ?

Om man bortser från tillvägagångssättet vid försäljningen, verkar nästan som alla har det som oskriven lag att så fort man ger någon annan pengar i fickan (säljarens vinst) så blir man lurad.

jag köpte en flaska ketchup igår, 19 spänn, kostar säkert felix 3-4:- att tillverka, känner mig otroligt lurad...

Bedrägeri ju, dem ljuger om högtalarna

För övrigt köpte jag också ketchup igår, Felix. 3-4 kr

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Brorsan köpte ett par dyra studiohögtalare av två killar i en VAN!
Han blev jättenöjd med köpet, främst för att han hade fått dom så billigt...
Och ja, efter några år fick vi veta hur det egenltigen gått till... Menmen...

Min andra brorsas flickväns farbror köpte några märkesskinnjackor på en parkering också strax före jul! Sen fick stackarn veta hur det var också...

Dessutom har både jag, morsan och farsan vunnit en varsin resa till karibien!
Det gick vi då inte på!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel

Läs tråden. Det handlar inte om att det är för dyrt, utan för att man säger att det är andra högtalare än vad det egentligen är.

Att däremot sälja skithögtalare för tiodubbla priset är inte olagligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ofta att man kilar runt med 10pix i bakficken en vardageftermiddag utanför konsum? :/

Permalänk
Medlem

Oh, skulle va kul å träffa dom där och se vad dom försöker på ;o (bor själv i västervik)

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

MEd tanke på att de högtalare som de säljer kostar dryg 500kr för motsvarande.. så är det ganska duktigt lurendrejeri,

Men men, tänk om alla hantverkare skulle tänka så "vi kan fuska lite, folk blir ju nöjda"

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN
Oh, skulle va kul å träffa dom där och se vad dom försöker på ;o (bor själv i västervik)

Synd att du missade dem på kvantum förra sommaren

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ett bra "safety tip" är ju att undvika att köpa något, vad det än är, från någon som säljer direkt ur en skåpbil på en parkering. Det är ungefär lika stor chans att bli lurad som att förkottsbetala till nån som säljer för billiga prylar på blocket. Är det för bra för att vara sant så är det antagligen just det.

CLn, jag kommer inte direkt vara ledsen om att din polare råkar förskottsbetala sin "uppdragsgivare" för en ny laddning högtalare som av någon konstig anledning aldrig dyker upp eller alternativ att en kund hinner tillbaka till p-platsen och möblerar om hans utseende innan han hinner smita. För enligt din egen mentalitet så är han ju så dum så han förtjänar det.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Kan berätta att jag också träffat honom, var i september samma dag som jag fick mitt körkort, åkte om kring med gänget och pumpade lite hårdmusik i bilen med rutorna neddragna. Sen när vi stannar vid ett rödljus så kommer en vit van och parkerar bredvid mej och frågar om jag vill köpa ett par shyssta högtalare. Jag kan inte hålla mej för skratt och börjar garva hejdlöst, sen förklarar jag för honom att jag har läst om honom i massa forumtrådar.

Han säger: "Man kan ju försöka iaf"

Hälsar han lycka till sen drar han vidare till nästa ungdomsgäng.

Permalänk
Medlem

haha ägd !

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

Alla som tog illa upp av mitt inlägg,

Jag tycker inte det är ok att utnyttja folks okunskap för att lura dem. Säljmetoden är att utnyttja folks girighet och försöka få dem att tänka att det är en "once in a lifetime-deal" (vilket det faktiskt är). Listpriset 25000kr stämmer, det är ingen lögn. Ingen har dock någonsin köpt högtalarna till listpriset.

Om en "kund" vill provlyssna högtalarna innan köp får han göra det och de låter inte skräp. Hade jag inte haft högtalare redan hade jag gärna betalat 2000kr för ett par sådana för det är de värda om man jämför med konventionella märken och modeller. Det säger jag inte av okunskap, jag kan en del om högtalares uppbyggnad och konstruktion. Jag känner till flera kända märken som jag skulle vilja kalla mer lurendrejeri än vad detta är.

Att lura någon är att sälja replikor eller på annat sätt icke fungerande högtalare eller nåt som på annat sätt kraftigt skiljer sig med den annonserade varan men det här är är inget lurendrejeri. Försäljningsmetoden gör dock att folk känner sig j**ligt lurade när de får reda på att historien bakom högtalarna inte är som försäljaren beskrev och det har jag full förståelse för.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Läs tråden. Det handlar inte om att det är för dyrt, utan för att man säger att det är andra högtalare än vad det egentligen är.

Att däremot sälja skithögtalare för tiodubbla priset är inte olagligt.

Jag har för mig att det klassas som ocker att sälja saker för allderles för höga priser.

Citat:

Brottsbalken 9 kap 5 §
Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1986:123).

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

De här bss-högtalarna folk snackar om i tråden har jag och en vän själv impoterat av kina en gång (7år sedan). Vi skaffade vars ett par för att se vad det var för saker (hade då aldrig hört talas om märket). Kostade nog oss 1000:- var inklusive frakt. Småpengar för att par högtalar som ska vara så bra på pappret sa vi till varandra. Men tja.. vad säger man. Var nog fel papper:P Inte värt priset alls. Dög inte ett dugg till rörfärstärkare och finanläggningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag har för mig att det klassas som ocker att sälja saker för allderles för höga priser.

Så länge det inte handlar om att de t.ex lurat någon som har ett psyskiskt handikapp, utan en girig person som försöker göra en bra affär så innefattas det knappast inom ocker-begreppet

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Så länge det inte handlar om att de t.ex lurat någon som har ett psyskiskt handikapp, utan en girig person som försöker göra en bra affär så innefattas det knappast inom ocker-begreppet

IANAL, men borde det inte falla in inom lättsinne?

Nationalencyklopedins ordbok definierar lättsinne som

Citat:

lätt`sinne subst. ~t
ORDLED: lätt--sinn-et
• brist på eftertanke och allvar: med ungdomligt ~ levde de endast för stunden
BET.NYANS: spec. lättfärdighet
HIST.: sedan 1797

2006-04-21 Källa Nationalencyklopedin
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O236122

Vilket man definitivt har om man köper högtalare av en kille i en van, som man aldrig träffat förr.

Men som sagt, IANAL, jag vet inte hur lagen tillämpats förut.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det torde inte falla under ocker, så stort är inte påslaget. Möjligtvis kan det falla under bedrägeri, eftersom det handlar om försäljning där det ljugs om varans kvalite, värde, och anledningen till att de säljs. Men jag är inte värken polis, eller advokat, så jag lägger mig inte i det så mycket... Ser jag en vit skåpbil som säljer högtalare, så får han inte sålt några, om han inte kan knäcka halva priset på det "uppskattade" butikspriset 3-4K... Det är han sanolikt inte intresserad av, och då kan han behålla dem.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos

Detta kan inte innefattas under termen ocker. Inte ens låneinstituten där man kan låna pengar utan säkerhet med sina goa räntor faller under termen ocker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker inte det är ok att utnyttja folks okunskap för att lura dem. Säljmetoden är att utnyttja folks girighet och försöka få dem att tänka att det är en "once in a lifetime-deal" (vilket det faktiskt är). Listpriset 25000kr stämmer, det är ingen lögn. Ingen har dock någonsin köpt högtalarna till listpriset.

Om en "kund" vill provlyssna högtalarna innan köp får han göra det och de låter inte skräp. Hade jag inte haft högtalare redan hade jag gärna betalat 2000kr för ett par sådana för det är de värda om man jämför med konventionella märken och modeller. Det säger jag inte av okunskap, jag kan en del om högtalares uppbyggnad och konstruktion. Jag känner till flera kända märken som jag skulle vilja kalla mer lurendrejeri än vad detta är.

Att lura någon är att sälja replikor eller på annat sätt icke fungerande högtalare eller nåt som på annat sätt kraftigt skiljer sig med den annonserade varan men det här är är inget lurendrejeri. Försäljningsmetoden gör dock att folk känner sig j**ligt lurade när de får reda på att historien bakom högtalarna inte är som försäljaren beskrev och det har jag full förståelse för.

Jag köpte ett par TDL RTL-3 nya för 1900:- & är rätt så övertygad om att dom spelar bättre än dessa skithögtalare, att betala 2000:- för BBS högtalarna skulle jag beteckna som ocker ja, & JWS låter inte skräp i heller inte förrän man börjar pressa dom... problemet är att dom ljuger om hur dom fått dom, vilket jag är rätt så säker på är olagligt...

Jag skulle gissa på att namnet BBS anspelar på namnet BSS...

Lite intressant läsning om tillvägagångsättet att sälja fake BSS högtalare... www.bss.co.uk/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
Ja, igår här i Västervik vid Kvantum så stannade en vit skåpbil till vid min bror och mig, och frågade om vi var intresserade av högtalare.... bilen hade tyska regplåtar och säljaren sålde högtalare av märket BSS, han hade hämtade högtalare åt sitt såkallade företag som jag förstått det men hade fått mer högtalare än vad som var beställt.

Exakt samma sak råkade jag ut för '99 utanför högskolan. Och inte före nu så har jag fått reda att det verkligen är bluff. hehe Nå jag köpte såklart inte några, då jag ej är insatt i ljudanläggningar.
Det smarta från deras sida är ju att de säljer högtalare som de utger sig för att ha snott(häleri), och då kan ju inte köparen gå till polisen och säga det. Dessutom tänker folk inte lika förnuftigt då de tror att de gör något olagligt kap.
Att de har snott baserar jag på att man väl inte får behålla dyrare varor, om något företag skulle skicka fel?
Jag tycker dock inte köparna får skilja sig själv, däremot att de som säljer får skilja sig själva när den dagen kommer. Det finns dock lite positivt i detta ändå, då det försvårar försäljning för såna som verkligen har snott och utger sig för att sälja stöldgods.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du nu kan en del om högtalares uppbyggnad och konstruktion borde du ta en titt under skalet på en av dessa superhögtalare (bss). Såg själv bilder på uppbyggnad och innehåll på prisjakts forum för ca 2 år sedan. Fanns en tråd liknande denna där ett par utav medlemmarna bestämde sig för att skramla ihop pengar till att köpa ett par och undersöka vad det var för grejer. Massor med folk skänkte en tjuga var och 2 utav killarna sprang ner på lokala köpcentret och köpte ett par. Och jag kan säga att test-betyget högtalarna fick var allt annat än smickrande. För att inte tala om konstruktionen, stagning och isolering var skandalöst dåligt. Så snacket att dom är värda 2K och låter helt ok är ren och skär lögn, låter som om någon köpt säljsnacket med hull o hår Och btw vad menar du med konventionella märken och modeller? Jag som är hifi-intresserad skulle jätte-gärna vilja veta exakt(märken och modeller) du pratar om. Ge gärna nåt exempel.

Och sen undrar man vad det är för folk som köper grejer från en van på en parkering, redan där bör ju stora varningsklockor ringa om man har "alla hästar i stallet" så att säga. Sen att köpa högtalare utan att lyssna(som dom flesta gör), då ber man nästan om det...

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Om du nu kan en del om högtalares uppbyggnad och konstruktion borde du ta en titt under skalet på en av dessa superhögtalare (bss). Såg själv bilder på uppbyggnad och innehåll på prisjakts forum för ca 2 år sedan. Fanns en tråd liknande denna där ett par utav medlemmarna bestämde sig för att skramla ihop pengar till att köpa ett par och undersöka vad det var för grejer. Massor med folk skänkte en tjuga var och 2 utav killarna sprang ner på lokala köpcentret och köpte ett par. Och jag kan säga att test-betyget högtalarna fick var allt annat än smickrande. För att inte tala om konstruktionen, stagning och isolering var skandalöst dåligt. Så snacket att dom är värda 2K och låter helt ok är ren och skär lögn, låter som om någon köpt säljsnacket med hull o hår Och btw vad menar du med konventionella märken och modeller? Jag som är hifi-intresserad skulle jätte-gärna vilja veta exakt(märken och modeller) du pratar om. Ge gärna nåt exempel.

Och sen undrar man vad det är för folk som köper grejer från en van på en parkering, redan där bör ju stora varningsklockor ringa om man har "alla hästar i stallet" så att säga. Sen att köpa högtalare utan att lyssna(som dom flesta gör), då ber man nästan om det...

Jag skulle ha skrivit det här inlägget innan du skrev ditt, nu är mina möjligheter att tas på allvar ganska små. Jag nämnde den här tråden för min kompis, som ilsknade till och slog ifrån sig. Högtalarna han säljer heter Pro Audio eller liknande och är inte BSS. Till och med han tyckte att BSS var lurendrejeri pga kvaliteten. Hans grejer har tredubbla inköpspriset..

Jag är inte hifi-intresserad eller vill kalla mig kunnig inom hifi-området, jag vet dock vad som får en högtalare att låta bra. Lådkonstruktion med materialval, stag, tätning och isolering, Elementens uppbyggnad med korg, spole, isolering, kona, upphängning osv, jag vet hur bra grejer ser ut och låter. Ska man gå från "bra högtalare" till "hifi" anser jag att steget är lika stort som från "hantverk" till "magi".
När jag undersökte högtalarna lade jag inte namnet på minnet och när den här tråden kom upp dök inte tanken att det skulle kunna vara ett helt annat fabrikat upp i huvudet. Det finns tydligen konkurrens i "köra omkring i vit van och sälja högtalare"-branschen

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Aha trodde din polare sålde bss. Pro audio känner jag inte till och kan därför inte uttala mig om bygg eller ljudkvalitet, vet att audio pro finns men dom säljs inte från van.
Men sanna mina ord när jag säger att bss är värsta skiten.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Inaktiv

En klassiker...

Detta har hållit på hur länge som helst...
Jag råkade ut för "vi har fått ett par högtalare över"-varianten för närmare tio år sedan!

Högtalarna som visades hade inte ens ett dome-element (kupolelement) i diskanten utan ett konelement! "Säljaren" påstod att högtalarna kostade 15 000 kr. Hmm...

En bra grundregel att ha i bakhuvudet (även vid köp via nätet) är att om ett erbjudande verkar vara alldeles för bra för att vara sant, så är det oftast något som är skumt!