BBS Högtalare säljare... Vitskåpbil??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

För några år sedan råkade jag också ut för skåpbilsförsäljare på Backaplan i Göteborg. Det blev inget inköp.

Jag har också råkat ut för en nisse som ville sälja kostymer från en bil vid Solås center i Jönköping. Fina Armanikostymer... Det blev inget inköp där heller.

Jag råkade oskå ut för en Italienare som skulle till göteborg och inte ville ta med sig Armanikostymer hem på Burlöv Center utanför MAlmö.
Hans taktik var att först fråga om vägen till Göteborg och hur lång tid det tar att köra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulldog76
Jag råkade oskå ut för en Italienare som skulle till göteborg och inte ville ta med sig Armanikostymer hem på Burlöv Center utanför MAlmö.
Hans taktik var att först fråga om vägen till Göteborg och hur lång tid det tar att köra.

Ahahaha! Det måste ha varit samma person. Han körde precis samma historia för mig. LOL.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om en liknande sak. Var en kille som ville sälja tre Armani-jackor för 3500kr. Han visade oss kataloger, och allt sånt. Dock så var hans historia om hur han har fått dom ganska bristande.
Han sa att han jobbade för Giorgio Armani, och att han var på affärsresor i Sverige. För att han gjorde detta, så fick han en bonus utav sin chef, vilket var tre jackor från nästa års kollektion. Det roliga var dock att alla jackorna var i storleken XXL, något som passar min vän utmärkt, men som var tre storlekar för stort för italienaren som försökte kränga grejerna. Han var hur trevlig som helst, och visste allt om Armani, och hade VÄLDIGT mycket pengar i plånboken. Dock så hade min kära vän inga pengar i plånboken, så det blev ingen affär. Jag är inte 100% säker, men jag skulle vilja säga att jackorna var äkta, men det vet man aldrig. Dom hade iaf. rätt lapp i nacken, och kvaliten var hundraprocentig.

Han försvann från platsen direkt när vi sa att vi inte hade ekonomi till det.

EDIT: Jackorna var, om de var äkta, värda över 17500kr.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Hehe den skåpbilen stannade på parkeringen på backaplan/Göteborg för ett par år sedan och försökte pracka på mig "sjyssta" högtalare ;). jag tackade nej och gick vidare utan att dom fick en syl i vädret.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Finns ju även någon snubbe som glider omkring och säljer skinnnjackor. Han är alltid på väg hem från en mässa och har mass provex med sig i bilen som han inte vill ta med sig hem pga tull och grejor.

hahaha.... Det var en gubbe på mitt jobb som här i Hässleholm hade träffat på en kille med nya skinnjackor. Han sa nått om tull osv. O han fick dom jätte mkt billigare än vad dom kostade
Jag anade ugglor i mossan direkt, men sa inget till honom.

Sen skåpbilförsäljare med högtalare. Några av mina kompisar träffade på en kille också här i hässleholm. Dock körde han vanlig personbil. Han visade ett par "feta" högtalare som kostade 10000 paret. Men att man kunde få dom för 5000kr eller ännu billigare. Kommer inte ihåg. Dom fattade att det var en fet scam!

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

Problemet är ju egentligen ganska enkelt, men tyvärr inte enkelt att lösa.

För att dessa skojjare ska sluta åka runt och sälja schyssta saker till låga priser så måste vi bli av med alla idioter som köper dem.

Problemet med idioter är att de förökar sig.

Lite hård nu kanske, men för fasen, är ni så jävla giriga att ni inte tänker till innan så får ni fasen skylla er själva. 19" tft för 500:-, prenumerera för 29:- i månaden så får ni en bärbar dator värd 8000:-, köp dessa högtalare som är värda 10,000 för 5,000, jaha du har inte 5, men ok ge mig vad du har då så får du dem.

girighet, lathet och dumhet.

Sen visst! Den stor skulden ligger ju hos de som lurar andra. Som jag ser det så ligger inte problemet i den ekonomiska förlust som drabbar den lurade, utan problemet är ju mycket större. Man skapar ju en misstro i samhället.
Ta exemplet med "piraterna" som får "fel på bilen" och när någon snäll jävel sen stannar så klubbar dom ner honom tar pengarna, bilen och möjligtvis mördar denne efteråt. Stölderna och Morden är ju sjukligt hemska som de är, men vad gör det inte med mentaliteten hos oss andra då.

För vem fan vågar vara snäll och hjälpa någon de närmsta åren.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Sen har vi ju guldförsäljarna som står vid vägkanten med motorstopp. Stannar man så erbjuder de en att köpa 'guld' billigt. Går man på det får man skylla sig själv. De snubbarna brukar polisen utvisa om de åker fast.

Permalänk
Medlem

Re: BSS M-250 Högtalare säljare... Vit skåpbil??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
Ja, igår här i Västervik vid Kvantum så stannade en vit skåpbil till vid min bror och mig, och frågade om vi var intresserade av högtalare.... bilen hade tyska regplåtar och säljaren sålde högtalare av märket BSS, han hade hämtade högtalare åt sitt såkallade företag som jag förstått det men hade fått mer högtalare än vad som var beställt..... han hade papper osv på det och det stog de kostade 1450Euro , ja dvs cirka 14papp.
han sa att vi kunde få 4stycken för 10.000:- osv... och höll på där och tjabblade...... känndes rätt misstänkt så vi ringde upp en polare som har dyra fina grejer hemma och får väl annses som en "kännare" och han visste inte ens vad BSS var för högtalar märke... .. så vi avböjde och tackade för oss...
bara någe minuter efter skåbilen hade åkt kom polisen åkandes vid kvantum.

så när jag kom hem sökte jag på BSS högtalare och skåpbil köret i google... och tro det eller ej, denna person var visst omtalad..

högtalarna var sämre än "proson" "genexxa" serien.. .. iofs tycker jag mina Proson låter helt okey... men det är ju billiga högtalare så man vet ju vad man får.. så denna människa åker runt och ska sälja högtalare som e värda ca 800:- HÖGST för 10papp!!!
så till alla AKTA er för denna skojare..
kanske någon här på forumet som varit ute för just denna skojare!?

haha såg den där bilen i stan sen hehe men strax där efter kom de 2-3 polis bilar o körde efter haha dom fyck säkert tag på han

Visa signatur

Moderkort: Asus K8N, Processor: Amd Athlon 64 2800+, Grafik: Asus V9570TD gf 5700, minne: 512 3200 ddr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag har varit med om en liknande sak. Var en kille som ville sälja tre Armani-jackor för 3500kr. Han visade oss kataloger, och allt sånt. Dock så var hans historia om hur han har fått dom ganska bristande.
Han sa att han jobbade för Giorgio Armani, och att han var på affärsresor i Sverige. För att han gjorde detta, så fick han en bonus utav sin chef, vilket var tre jackor från nästa års kollektion. Det roliga var dock att alla jackorna var i storleken XXL, något som passar min vän utmärkt, men som var tre storlekar för stort för italienaren som försökte kränga grejerna. Han var hur trevlig som helst, och visste allt om Armani, och hade VÄLDIGT mycket pengar i plånboken. Dock så hade min kära vän inga pengar i plånboken, så det blev ingen affär. Jag är inte 100% säker, men jag skulle vilja säga att jackorna var äkta, men det vet man aldrig. Dom hade iaf. rätt lapp i nacken, och kvaliten var hundraprocentig.

Han försvann från platsen direkt när vi sa att vi inte hade ekonomi till det.

EDIT: Jackorna var, om de var äkta, värda över 17500kr.

Är det för bra för att vara sant är det fake, tråkigt men reality. Jag menar han hade lätt kunnat få bra mycket mer för dom av någon som var kännare så att säga och ville bara spara någon tusenlapp istället för att försöka kränga till "vanligt" folk, han kan iof vara fo real men chansen är försvinnande liten tror jag. /TROR jag/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412

Är det för bra för att vara sant är det fake, tråkigt men reality. Jag menar han hade lätt kunnat få bra mycket mer för dom av någon som var kännare så att säga och ville bara spara någon tusenlapp istället för att försöka kränga till "vanligt" folk, han kan iof vara fo real men chansen är försvinnande liten tror jag. /TROR jag/.

Man kan ju vart i Asien o sytt upp ett gäng som ser exakt lika dana ut som armani med samma kvalitet på tyget också. Kostar ju inte mycket.
Så det skulle ju säkert inte skadat om han köpte de även om de va fejk, han sa ju att han hade hyffsad kunskap om armani.

well well, man kanske ska sluta söka jobb o börja sälja ut sina gamla data prylar som ligger i "bra att ha lådan"
T.ex: Stå utanför onoff o erbjuda sitt gamla voodo för 2000 spänn o säga att det är "den senaste"

Ne, sålänge det finns dumma människor så kommer det alltid finnas människor som lurar dessa.
Så enkelt är det.

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

jag har aldrig själv råkat ut för dessa roliga högtalarförsäljarna men jag har hört/läst om dom tidigare däremot. något roligt däremot var att jag och en kompis trodde vi hade råkat för några liknande när en helsvensk kille kom fram till oss och frågade om vi ville köpa fina högtalare billigt, för att "retas" så följde vi med bara för att få se dom. till vår stora förvåning däremot var det inte alls nåt skräp utan killen i sig sålde ett par infiniti högtalare, kommer inte ihåg modellen bara, eftersom hans flickvän hade slängt ut honom och alla hans grejer och han behövde pengar snabbt. gissa om att vi blev paffa i alla fall. slutade i att min polare köpte högtalarna till ~ 60% av nypriset

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Detta är ett jättegammalt trick som förekommer i många länder.

Exakt. Jag blev tillfrågad på en parkeringsplats om jag ville köpa högtalare. Detta var 1993!

Permalänk
Medlem

Herregud jag träffade snubben kl 18 00 på Hälla i västerås och visade mig högtalarna. Jag erbjud faktiskt 1000 lapp för två, men han ville inte sälja dem. Danne.

Visa signatur

Danne.

Permalänk
Medlem

Förstår inte att vissa gnäller och kallar folk "skojjare" bara för dom säljer saker dyrare än dom köptes in för?

Varenda kotte på detta forum köper saker dagligen som någon annan köpt billigare, eller nyttjar tjänster någon annan har väldigt små omkostnader på.

Det dessa människor gör är att ha en idé som fungerar, dom tjänar pengar och köparen får en produkt, sen att dom betalat de femdubbla hör inte hit, det är inget olagligt i att sälja saker dyrt.

Sen bör man väl handla med förståndet i butiker som vet vad dom gör och man kan få se produkten och verkligen få papper på sakerna som är giltiga.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danyboy
Herregud jag träffade snubben kl 18 00 på Hälla i västerås och visade mig högtalarna. Jag erbjud faktiskt 1000 lapp för två, men han ville inte sälja dem. Danne.

Då förklarar det varför två idioter kom och frågade om jag sålde högtalare, råkar ha en blå/vit(+rost) Dodge dock så stod den parkerad bakom en personbil och det blåa syntes inte.. skulle kanske krängt iväg mina 4st 8" pyramid :D.... dock så slängde jag dom, knappt använda

Ikea parkeringen på Hälla

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv

HIfiklubben har varnat för dessa på sin webbsida för ett tag sen tror jag.

Permalänk
Medlem

man 'är ju bra dum om man tror att en människa ska komma fram och erbjuda dig ett sådant bra klipp?

...bara en tanke

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Förstår inte att vissa gnäller och kallar folk "skojjare" bara för dom säljer saker dyrare än dom köptes in för?

Varenda kotte på detta forum köper saker dagligen som någon annan köpt billigare, eller nyttjar tjänster någon annan har väldigt små omkostnader på.

Det dessa människor gör är att ha en idé som fungerar, dom tjänar pengar och köparen får en produkt, sen att dom betalat de femdubbla hör inte hit, det är inget olagligt i att sälja saker dyrt.

Sen bör man väl handla med förståndet i butiker som vet vad dom gör och man kan få se produkten och verkligen få papper på sakerna som är giltiga.

Jag instämmer. Tänk bara på dårarna som köper vatten på flaska eller burk. Det är en dunderblåsning, om man nu tycker att det är en blåsning att ta ut enorm profit på en vara som kostar knappt någonting.

Permalänk
Medlem

Har människan varit överallt eller?

Verkar ju som halva swec har stött på honom/dom?

Permalänk
Citat:

Jag skulle inte vilja hålla me dig till fullo.
Vad gäller Armanikläderna så är det fråga om ett klockrent bedrägeri enligt BrB 9:1§. Att sälja falska saker som man utger att vara äkta, och ta betalt som äkta är utan tvekan bedrägeri. Vad gäller högtalarna är jag inte riktigt säker, men om man kommer med ett dokument som säger att högtalarna har ett mycket högre värde än det egentliga, så skulle jag säga att även detta är bedrägeri.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

GiiX: den där bluffen är känd världen över

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

En kompis köpte ett par högtalare av dom för 4-5 år sen i örebro han betalade 5000kr för dom sen sålde han dom till en ännu dummare kille för 7000kr så han vart ju bara glad

Visa signatur

Varför inte?

Permalänk

Har även jag råkat ut för samma ploj. Exakt samma historia... Blev ingen deal där direkt va. Inte långt ifrån att man ringde herr blå på dem. Men det här var på den tiden innan alla 14åringar hade mobil. Dvs, jag hade ingen heller då så blev inget med det.

Men det verkar ju som om han kör på friskt fortfarande.

Permalänk
Medlem

Re: BSS M-250 Högtalare säljare... Vit skåpbil??

jag råkade ut för 2 snubbar i Fittja när jag va där & jobbade i sommras som hade varit på mässa & ville kränga skitfina knivar, dom va förpackade i en fin väska. men skulle få dom hemskickade dom hade bara visnings ex med sej (så hette det där):D
dom va underhållande, jag har svårt att tro någon handlar av biltyperna

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Citat:

Vänner,

För några år sedan råkade jag också ut för skåpbilsförsäljare på Backaplan i Göteborg. Det blev inget inköp.

Jag har också råkat ut för en nisse som ville sälja kostymer från en bil vid Solås center i Jönköping. Fina Armanikostymer... Det blev inget inköp där heller.

HA HA, ROFL!! Var han från Italien? Samma grab stod isåfall utanför Väla i Helsingborg för mindre änn ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Nästa gång ni ser jepparna med högtalarna, säg till dem att jag vill ha tag i ett gäng 6.5"'s Pyramid baselement.

Vem vet, han kanske kan ordna billiga kopior, och de kan omöjligtvis vara sämre, så länge de över huvudtaget fungerar... och jag behöver en attans massa. Ska överösta ett par fläktar...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ahahaha! Det måste ha varit samma person. Han körde precis samma historia för mig. LOL.

Samma hände för mig idag, farsan kan prata mer eller mindre flytande Italienska ( från södra europa ) , bara att vi fick 2 jackor för 500:-, MUHAHAHA.. kunde säkert dock fått alla 3 för 500:-..
Jag tänker polisanmäla saken imorgon, hoppas polisen faktiskt för en gångs skull tar upp detta, fastän det finns så mycket annat som behövver gå före. Ringde 118 118 och frågade om numret till tipspolisen i Helsingborg, ingen svarade "Tipstelefonen är just nu obemannad och öppnas först vid behov" STABILT.. vilka idioter, först vid behov.. haha.. Iaf, han körde en Opel , 5 dörrars, metalicgrå med registreringsnumret WRN 869. Grabben sitter säkert själv på Sweclockers forum och alla andra ställen där människor har skrivit om honom.. tänk iaf på att inte betala mer änn 500:- för alla 3 ! )

Permalänk
Citat:

sen kan man ju diskutera hur etiskt försvarbart det är att undanhålla folk information om produktens egentliga värde och göra enorm profit på någon annans okunnande. Bara för att det inte är olagligt betyder det inte att det är OK. Enligt mig iaf Att folk får skylla sig själva som faller för det befriar inte säljarna från ett visst etiskt ansvar.

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilco
Samma hände för mig idag, farsan kan prata mer eller mindre flytande Italienska ( från södra europa ) , bara att vi fick 2 jackor för 500:-, MUHAHAHA.. kunde säkert dock fått alla 3 för 500:-..
Jag tänker polisanmäla saken imorgon, hoppas polisen faktiskt för en gångs skull tar upp detta, fastän det finns så mycket annat som behövver gå före. Ringde 118 118 och frågade om numret till tipspolisen i Helsingborg, ingen svarade "Tipstelefonen är just nu obemannad och öppnas först vid behov" STABILT.. vilka idioter, först vid behov.. haha.. Iaf, han körde en Opel , 5 dörrars, metalicgrå med registreringsnumret WRN 869. Grabben sitter säkert själv på Sweclockers forum och alla andra ställen där människor har skrivit om honom.. tänk iaf på att inte betala mer änn 500:- för alla 3 ! )

https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp för mer info om bilen.
SMS:a WRN869 till telenummer 71456 för att se vem som är ägare. Tyvärr kan jag inte ge er namnet pga. PUL. Men så här stod det i SMSet förövrigt: "WRN869, PB, OPEL CORSA 5D 1.2 LIMITE, GRÅ, KREDITKÖP, HYRBIL, <namn1>, <namn2>, ASKIM" Vet inte vilket namn som var för eller efternamn då det var utländska namn, men kan ju säga att han finns med på www.eniro.se i alla fall. Namnet klingar dock inte direkt italienska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saken är, om man kollar på den sidan.. så står det 2ägare på min fars bil, affären där han köpte den, och honom då.. dock ståre ingen producentansvarig på min fars bil, men dock på hans bil, så det kan absolut vara någon form av leasing firma som "lånat" ut bilen till honom.. eller vad säger ni? står också Antal ägare : 1.
Folk som påstår träffat på samma människa, den enda saken som var olik historien var bilen ju.