Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

MSI KM4AM-V och en Duron 1400, lirar inte, vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

MSI KM4AM-V och en Duron 1400, lirar inte, vad kan vara fel?

Har precis försökt få igång ett nyinköpt moderkort...

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=302329&cks=SER

...med en Duron 1400 CPU, det funkar inte, moderkortet kommer inte till POST och CPUn blir inte ens varm.
Jag har testat alla FSB jumprar och kört CPU-fläkten på högsta varvtal. Är moderkortet DOA?

Någon som har några tips?

Permalänk
Hjälpsam

Den skall ta Duron, börja att kontrollera övriga komponenter som minne agp osv.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Konstigt att processorn inte blir varm, det ska den bli även om den är bränd och sitter i en dator. Du kan ju prova att inte ha kylfläns på processorn o sen sätta fingret på cpu-coren och starta datorn. Sen stänger du av den efter max en sekund, tar inte mer än en halvsekund innan du känner om processorn blir varm.

Annars kan det vara så att bioset inte stöder den processor modellen, då brukar det oftast kunna lösa sig genom att man flashar om till ett nyare bios.
Sen kan du prova att ha ett minne på moderkortet åt gången, och prova olika minnesslots och se ifall det hjälper.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

radioactiv: testade det, CPUn förblir kall. Antar att moderkortet är trasigt, får returnera det till Komplett. Vad kul