Permalänk

Köpa ny dator för ca 10k

Skall köpa en ny dator (ingen skärm), vill givetvis komma undan så billigt som möjligt, men ändå få bra/hyffsad prestanda.

Datorn SKALL klara de nyaste spelen, grafiken lägger jag gärna lite extra på. Stort plus om man kan få den färdigbyggd (dock utan OS), så slipper man fippla med det.

Hade tänkt mig 1gig i ram, och ca 200Gb hårddisk, processor p4 (helst, men inte nödvändigt), givetvis usb2/firewire, dvd/cd brännare/läsare.

Jag kommer inte att hålla på och överklocka/modda och ha mig, om det inte är absolut nödvändigt/mkt prisvärt.

Nå?
Är detta möjligt tro, blända mig med eran samlade kunskap.

Visa signatur

"In god we trust, all other we monitor."
NSA

Permalänk
Medlem

Du kan gå in på http://www.komplett.se och kolla runt på deras paket, dom har även en PC-byggar sida där du kan sätta ihop en PC så monterar dom ihop den åt dig
Om du ska spela så är AMD Athlon64 att rekomendera.
Och om du inte ska klocka så behöver du ju inte slänga ut flera tusen på några übersnabba minnen heller. När det gäller grafikkort så skulle jag ta ett PCI-Express kort (kontrolera att moderkortet stödjer det också ) Du ska nog köpa minst ett Geforce 6600GT gärna bättre.

Hoppas jag har vart till lite hjälp iallafall

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+ Venice @ 2.4 GHz | ASUS A8N-E |
HIS Radeon X800XL | 2x512 Corsair Value Select | Antec Sonata II

Permalänk

Ja det hjälpte lite, men jag har fortfarande svårt att komma under 10k för en dator, är det omöjligt om man vill ha en speldator eller?

Föresten är PCI-Express så mkt bättre än AGP?
Varför Athlon64 processor? Finns väll inga spel som är förberedda för 64 teknologin än?
Eller?

Visa signatur

"In god we trust, all other we monitor."
NSA

Permalänk
Medlem

Nja, PCI-e har lite bättre bandbredd, men de nya korten kommer endast i Pci-e utförande, så om du inte vill vara helt låst med att uppgradera utan att köpa nytt moderkort så borde du välja ett PCI-e kort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruce_Banner
Ja det hjälpte lite, men jag har fortfarande svårt att komma under 10k för en dator, är det omöjligt om man vill ha en speldator eller?

Föresten är PCI-Express så mkt bättre än AGP?
Varför Athlon64 processor? Finns väll inga spel som är förberedda för 64 teknologin än?
Eller?

athlon64 köper man inte enbart för att den klarar av 64-bitarsapplikationer. athlon64 är bättre än motsvarande p4-processor i nästan samtliga applikationer och spel.

berätta för mig varför du vill ha en p4, så kan jag ge dig alternativ. om jag inte kan visa dig test där amd's alternativ vinner i både pris och prestanda tycker jag att du ska köpa dig en p4.

tänk på att mhz inte är allt.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

gå på de talen som det står t.ex. 3500+ och lägg till 200+ så kan du jämföra det med en p4 prescott

dvs. en P4 3,2 ghz motsvaras av en 3000+ Athlon64

Permalänk
Medlem

tammefan? jag trodde att amd's pr-rating skulle motsvara frekvensen på en p4

gäller det både för 5xx-serien och 6xx-serien? isf lär ju 6xx-serien vara överhypad med sina 2MB L2-cache.

då blir det alltså ännu större prisskillnad

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Nej, en EE mostvarar Pr-värdena ganska exakt, med undantag för extremvarianterna över 3,8 ghz....

P4 530 är 3,0 Ghz
P4 560 är 3,6 Ghz

Venice 1,8 är 3000+

Permalänk

Okej, okej, ni har övertygat mig, blir en Athlon 64.
...och PCI-Express...heheh

Så långt är allt bra, men nu till frågan om pengar, är det möjligt att få ihop en dator för 10k som klarar de nya spelen?

I värsta fall får jag väll bygga den själv, men grejen är att det är brorsan som skall ha den, och jag känner inte för att leka datorsuport med en människa till.
Därför känns det bättre att köpa en färdig burk, så får de ta skiten ifall något händer...

Har kollat runt på nätet och tycker det är svårt att hitta nått under 12-13k, speciellt om man skall ha 64.

Mer tips tack!

Cooler Master Cavalier 3 Chassi Silver,
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB
PC Utan OS, White Box PC
Support 3 år Komplett.se,
MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX
Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk
CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM
MS Works 8.0 Svensk Cd media + Coa
MS Royalty Works 8.0 Bundle
Norman IC, 1 year license Virus Control,
NN tillbehör Musmatta blå 4/6mm
Stötsäker kartong
SoftThinks Installations och recovery
Sony DVD-brännare DWQ28AB2 IDE OEM Black
Fortron/Source Nätaggregat ATX 400W
AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939,
Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2
XFX GeForce 6800GT 256MB GDDR3
Garanti 3 år - Skicka in
Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart

Detta hittade jag på komplett.se
Snålade in lite på processorn och valde 3200+ istället för 3500+, tog bort OS, och hamnade på 10864kr.

Detta är i daxläget det billigaste jag har hittat, vad tror ni om detta?
Den lilla skiljnaden i processorhast. kan väll knappast göra något eller?

Visa signatur

"In god we trust, all other we monitor."
NSA

Permalänk
Medlem

det kostar runt 1000 kr att få sin dator ihopbyggd av datorfirman (t ex 995kr på datorbutiken.com) då kan du få en färdigbygd precis som du vill ha den

det är inte alls så svårt som man kan tro att sätta ihop en dator själv, men om du vill vara på den säkra sidan kan du köpa till montering.

för 12-13kkr får du ett riktigt monster!

3200+ (kanske till och med 3000+. går att klocka ganska så friskt med båda) kostar 1500-1700kr.
ac freezer 64 processorkylning
DFI lanparty nf4 ultra-d 1400kr
2*512 twinmos sp bh-5 1300kr
ati radeon x800xl ~2700kr
tagan 2force 480w 1000kr
hdd samsung spinpoint 200GB ~1000kr
dvd-brännare ~700kr.
random burk utan psu 500-1000kr. ta det som faller dig i smaken.
nån extra fläkt ~100kr.

det där blir ca. 10500 kr.

med montering och frakt 12000kr.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=140009

Dock utan montering, men det är ett otroligt prisvärt paket...

http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php Monteringsguide

Permalänk

Tackar och bockar!!

Denethor, du leder verkar det som.
Vad tror du om det paketet som jag hitta på komplett. Det är ju ink. montering som jag förstår.

Ang. montering så har jag bla byggt min egen dator och tror inte att det skall vara några problem att bygga ihop denna. Men eftersom det är brorsan som skall ha den (vi bor en bit ifrån varndra) så blir det ju jobbigt om något inte funkar längre fram, bättre då att kunna skicka in den på garanti.

Därför vill jag slippa det.

Visa signatur

"In god we trust, all other we monitor."
NSA

Permalänk
Medlem

Okej, jag förstår, ang det paketet på komplett har du valt ett 6800gt, detta kortet är ganska mediokert idag, det är att jämföra med ett X800XL, och det ter sig ganska halvdant när man ser kort som 7800GTX, men det är fortfarande ett bra kort, men snart ett år gammalt...

Se bara till att inte hamna i q-tek fällan
Chassi och nätagg av kända tillverkare som CoolerMaster, Antec eller Chieftec

För 10000 borde ungefär 1500kr var chassi och nätagg

För spel som BF2 kan man få ut med/high utan AA med den datorn du hittade på komplett..

Hoppas detta hjälpte något

Permalänk
Medlem

denethors paket var mycket bra du kan nog få montering och garanti på det också (maila och kolla, vetja)

annars var ditt paket också bra då det går att klocka athlon64-processorer ganska mycket kan du nog tillochmed välja en 3000+ så länge man inte klockar så att processorn verkligen går sönder (praktiskt taget omöjligt, om man inte gör det med flit) kan inte komplett se att det är därför processorn inte fungerar, och därmed gäller garantin 3000+ räcker dock i spel oklockad också

EDIT: skulle också rekomendera x800xl framför 6800gt.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
denethors paket var mycket bra du kan nog få montering och garanti på det också (maila och kolla, vetja)

annars var ditt paket också bra då det går att klocka athlon64-processorer ganska mycket kan du nog tillochmed välja en 3000+ så länge man inte klockar så att processorn verkligen går sönder (praktiskt taget omöjligt, om man inte gör det med flit) kan inte komplett se att det är därför processorn inte fungerar, och därmed gäller garantin 3000+ räcker dock i spel oklockad också

'

Med undantag för BF2 som vill ha Athlon64 3500+ eller 3,6 ghz P4

Permalänk

Okej, jag förstår, tror jag ...;)

Du menar att de grafikkorten, det i ditt paket, och det i mitt paket är likvärdiga, inte det allra smaskiaste men kommer att funka bra. Ungefär så?

Eller menar du att att det kortet du valde var bättre?

Räknar inte med att få "Top of the line" grejor för 10k, men vill ha saker som funkar.

q-tek fällan?? uhu?

Visa signatur

"In god we trust, all other we monitor."
NSA

Permalänk
Medlem

Q-tek fällan är när folk sätter ihop superpaket och har totalkassa chassi och nätagg, oftast q-tek

Man kan få halv top-of-the-line för 10 lök

X800XL är lite mer prisvärt

Permalänk

Okej, då vet jag.
Ang. ram-minnet, behöver man 2gig? (ja jag vet att mer är bättre, men har själv 1gig och tycker det funkar)

Om man snålar till 1gig, sparar man ju 1000kr, och hamnar i ditt paket på 9479kr, detta utan montering. Men riktigt billigt, blir det ju då...

Sen ang. den megafläkten i ditt paket, den är tyst och effektiv antar jag. Därför du inte väljer box med cpu och fläkt, eller?

Än en gång, tack för hjälpen!

Visa signatur

"In god we trust, all other we monitor."
NSA

Permalänk
Medlem

Ja absolut, jag rekommenderar aldrig folk att köra med boxedfläkten, då den är mer högljudd, mindre och varmare...

Denna fläkt kan du köra på silent mode eller normal mode

I silent mode är den i princip helt ljudlös men kyler mkt bättre än boxed-fläkten (20 dba), man kan köra i antingen 2000 eller 1000 rpm beroende på vad man vill göra, skall du klocka den en del kan du köra den på 2000, den låter ändå inte så mkt

1 gig räcker till det mesta, skall man köra BF2 borde man ha 2 gig, det är det som kommer krävas i framtiden också för att lira på max...

Men om maxgränsen är 10000 inkl montering kan jag visa ett nytt:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=140025

Permalänk

Dator beställd, slutade på 10.5k

Nu får vi hoppas brorsan blir nöjd...

Stort tack för hjälpen!

Visa signatur

"In god we trust, all other we monitor."
NSA

Permalänk
Medlem

Blir han inte nöjd får du ta fram käppen

Varsegod!