Permalänk

Hdd Vattenblock

Jag undrar om nån vet vart man kan få tag på 3,5tum's vattenblock till ett lite bättre pris än 400-500kr.
Anledningen är att jag skall ha mellan 10-15st

En till grej jag undrar om nån vet om en Black Ice Xtreme III med 6st 120mm fläktar och en Eheim 1048 vattenpump + Eheim Vattentank räcker till att kyla ner vattnet till dessa 15 vattenblock till en ganska bra temp?

Eller skulle det vara nödvändigt med dubbla sådana vattensystem?

Visa signatur

(1)| Amd Xp 2000+ | Msi KT3 Ultra | 768mb Pc-2700 | 2.3Tb@15 Ide Hdd | GainWard Fx5600 Ultra |
(2)| Amd 64 3200+ | Msi K8N Neo4-SLI | 1024Mb Pc-3200 Dual Channel | 9Gb@1 Scsi Hdd | 80Gb@1 Ide Hdd | Xfx 7800Gt |

Permalänk

Marknaden här på swec var jag inne på igår och såg 2 hddblock.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Marknaden här på swec var jag inne på igår och såg 2 hddblock.

Tack men det var inte sådana jag var ute efter, skulle vilja också att alla 15 var lika.

Visa signatur

(1)| Amd Xp 2000+ | Msi KT3 Ultra | 768mb Pc-2700 | 2.3Tb@15 Ide Hdd | GainWard Fx5600 Ultra |
(2)| Amd 64 3200+ | Msi K8N Neo4-SLI | 1024Mb Pc-3200 Dual Channel | 9Gb@1 Scsi Hdd | 80Gb@1 Ide Hdd | Xfx 7800Gt |

Permalänk

är du händig kan du ju bygga själv
Har du tänkt dig ett rack för 15 diskar som ska vattenkylas? Om du bad en plåtslagare fräsa ut spår i stora ALUbitar kanske du kan klara dig billigt. Låter ju jobbigt att koppla ihop en sådan jäddra massa block annars...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

En BIX3 med 3 fläktar tillsammans med en Eheim räcker mer än väl för att kyla det. Jag skulle dock rekomendera en Thermochill 120.3 istället. Anledningen är att du kan ha en "shroud" eller fläktkåpa på den som eliminerar fläktarnas "dead spot" vilket gör att du får ut mer ur fläktarna samtidigt som dom inte låter lika mycket då luften inte får samma friktion mot radiatorn.

Att hitta vattenblock för 3.5 tum blir väl omöjligt? En hårddisk i sig självt monteras ju i en 3.14 plats och passar precis. Nästa steg vore 5.25" eller en CD-ROM plats, och till sådanna platser finns många block att välja på.

Permalänk

tack för svaret med Thermochill 120.3 Noldor

men det där med 3.14 vet jag inte om jag håller med om kolla länkarna, den ena är till mitt chassi och den andra är till ett hdd vattenblock.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=311&session=13d3729...

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1901&session=13d372...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, nice. Ser ut att passa perfekt. Tyvärr får du inte fördelen med att kunna innesluta hårddiskarna innuti ett stängt block som dödar allt ljud, om du förstår vad jag menar. En anna sak, hur ska du få plats med 15 sådanna i ditt chassi, eller ska du ha ett annat chassi för bara hårddiskarna? Isåfall kan du ju ljuddämpa det chassit ganska fint.

Permalänk
Medlem

Wow 15 diskar i de chassiet har du bild på de?

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Kanske har han ett sepparat chassi för bara hårddiskarna? Vore ju hur fett som helst att ha 15 diskar i Raid 50 och spara en massa "kultur" på!

Permalänk

jag har ett litet projekt på gång, jag skall bygga ihop 2st pc-70. I den ena skall jag rensa det mesta typ moderkorts plåten bla. Det kommer att finnas en projekt logg på detta, men jag vet inte riktigt när jag kommer igång.

Som det är nu skulle jag kanske hamna på ca:15000kr för de grejer jag behöver köpa till utöver de jag har i min signatur. Därför skulle det vara trevligt om jag kunde hitta några billigare v-block till hdd får inte vara 5,25"

En fråga till Noldor eller någon annan som vet vart man kan köpa ThermoChill radiator och har erfarenhet av att ha beställt därifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag beställde via en polare från staterna :/ vet tyvärr inte hur du annars skall gå till väga. Sök på svenska sidor kanske?

Permalänk
Medlem

ThermoChill kan du köpa från vcore.dk så det är inga problem.

Det är dock jävligt dålig lösning att köpa 15 småblock för att kyla diskarna (dessutom skulle flödet vara nästintill icke existerande), gör så att du kyler sidorna på diskarna och skruvar då fast diskarna i blocket och använder det samtidigt som HDD-rack.
För att visa dig närmare så har hj07 gjort block efter den filosofin för ett par år sedan. http://hj07.dyndns.org/images/hdblock/discflow_cu/discflow_3_... Han bör väl även sälja dom om du frågar, eftersom du inte verkar vilja bygga.

Edit: Slisk du är efter

Permalänk
Medlem

Kolla med denna snubbe om han kan fixa det åt dig
http://hj07.dyndns.org/

Men hårddiskar är byggda för att kylas på sidorna... Jag tror nog 15 diskar med ett kylblock på ovansidan tar upp väldigt mycket mer plats än om du fixar kylblock till sidorna.

EDIT: En aning för sen

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
ThermoChill kan du köpa från vcore.dk så det är inga problem.

Det är dock jävligt dålig lösning att köpa 15 småblock för att kyla diskarna (dessutom skulle flödet vara nästintill icke existerande), gör så att du kyler sidorna på diskarna och skruvar då fast diskarna i blocket och använder det samtidigt som HDD-rack.
För att visa dig närmare så har hj07 gjort block efter den filosofin för ett par år sedan. http://hj07.dyndns.org/images/hdblock/discflow_cu/discflow_3_... Han bör väl även sälja dom om du frågar, eftersom du inte verkar vilja bygga.

Edit: Slisk du är efter

Om han eller någon annan skulle kunna bygga 2st sådana till mig skulle vara riktigt grymt 1st med plats för 9st hdd och 1st med plats för 6st hdd. Bara att montera i 5,25 platserna och koppla in vattnet Skulle också vara trevligt å veta vad det kan kosta att få 2st sådan fixade, om någon nu känner sig sugen på att bygga ett par sådana?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hj07:s mail står på hans hemsida, så bara maila han och fråga.

Visa signatur

RHCE

Permalänk

jag kan bygga Hdd kylare i koppar som bara bygger ca 1 cm på var sida om disken och ca 5 cm på höjden (plus antalet diskar)jag kan inte säga exakt hur många diskar ett paket kan ta, det beror hur stora kopparplåtar jag kan få tag i ( e inte sugen på att köpa en 2x3 meters plåt) men nio diskar borde gå på höjden. Har byggt en egen för tre diskar och kylningen blev mycket bra, hade den i ett helt vattenkylningssystem och enligt hdd:ns tempmätare höll disken samma temp som kylvattnet. Det betyder ju att tempavkänningen i disken inte sitter på det varmaste stället, men man får ju en fingervisning av effektiviteten. Allt sammanfogas med vvs tenn så läckage är i princip uteslutet (om du inte använder syra som kylmedel). Om det låter lockande kan jag skicka lite bilder mm. Jag bor dock hos mina föräldrar denna vecka o dom har bara vanligt modem så svar kan dröjja en dag eller nått sånt.

Visa signatur

Silence

Permalänk

kungenolof tack för erbjudandet men just nu har snackat med hj07, men om jag inte fixar från honom så hör jag av mig till dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir nog mycket billigare att be nån göra ett åt dig än att köpa en massa småblock :).
Sen så är nog aluminium smidigare att använda då koppar är ganska tungt.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Det blir nog mycket billigare att be nån göra ett åt dig än att köpa en massa småblock :).
Sen så är nog aluminium smidigare att använda då koppar är ganska tungt.

Men blir det inte lite sämre kylning med aluminium?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkalmanMike
Men blir det inte lite sämre kylning med aluminium?

Aluminium leder något sämre än koppar men för hårddiskar tror jag inte de graderna spelar så stor roll.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk

ska nog beställa 5st sådana som är på bilden högst upp till vänster på sidan som jag länkar till, då får jag plats med 15st diskar.
Fast jag vet inte hur kraftig pump jag kommer att behöva eller om jag måste ha dubbla pumpar i systemet. Hoppas även på att kunna beställa en special tillverkad aluminium radiator eller kanske 2st, ska kanske kyla processor och graffekortet också.

http://hj07.dyndns.org/df.htm

Visa signatur