Nec ND-3500A Firmware?

Permalänk
Medlem

Nec ND-3500A Firmware?

Hejsan. Köpte en Nec 3500A för lite mindre än ett år sen. har aldrig tänkt på att uppdatera firmware:n. Det har funkat perfekt och har aldrig brännt fel men är det någon ide att uppdatera den? jag har v2.16 nu. om jag ska uppdatera den, vilken version ska jag då ha?

Och sen undrar jag med om Fortis 8X eller Plantium 8X skivorna funkar bra att bränna med.

Permalänk
Medlem

Här hittar du bra firmware:s för Nec:s ND-series brännare.
Jag kör själv med liggy:s 2.TF firmware i min 3500:a och brännaren flyger fram med denna

http://liggydee.cdfreaks.com/page/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag bränner platinums 8x dvd+r i 16 gånger med bra kvalitet på min 3500 med ovan nämnda firmware.

Platinums dvd-r är väl G05 Dye på om jag inte minns fel så de borde fungera ok de med. (max 12x med den firmwaren tror jag. kvalitet i 12x kan jag inte svara på)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Jag bränner platinums 8x dvd+r i 16 gånger med bra kvalitet på min 3500 med ovan nämnda firmware.

Platinums dvd-r är väl G05 Dye på om jag inte minns fel så de borde fungera ok de med. (max 12x med den firmwaren tror jag. kvalitet i 12x kan jag inte svara på)

Det är mycket riktigt Ritek G05-dye och jag kör själv med samma sorts skivor och får även jag mycket bra resultat.

Visa signatur

XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD

Permalänk
Medlem

För att instämma i kören ovan, så fungerar platinums dvd+r 8x bra, har misslyckats med en bränning och då har jag brännt ganska många skivor och det beror nog snarare på fel på den datan jag brännde snarare än skivan.

Hur lyckas man bränna dem i 16x med v.2.16 i firmware? Använder nero reloaded.

Till trådskaparen, varför uppdatera firmwaren när den du har fungerar bra? Om du har något bra så varför riskera att något går snett under uppdateringen -->problem.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

För att inte i onödan skapa en ny tråd för en liten fråga så skulle jag bara vilja ställa en fråga, hur fungerar TDK DVD-R resp. DVD+R med NEC ND-3500?

Förresten, är det någon mer än jag som inte kommer in på NEC:s sida med firmware till ND-3500?

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem

är det denna sida du har försökt med: http://www.de.nec.de/softwareoverview2.php/id/557

den kan i alla fall jag komma in på

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande

Till trådskaparen, varför uppdatera firmwaren när den du har fungerar bra? Om du har något bra så varför riskera att något går snett under uppdateringen -->problem. [/B]

Därför att jag kan bara bränna t.ex 4x med mina 8x skivor, för säkerhets skull typ. och sen vet jag inte hur det är med regions-låsningen. är den upplåst från början eller måste man ha någon speciell firmware?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
Därför att jag kan bara bränna t.ex 4x med mina 8x skivor, för säkerhets skull typ. och sen vet jag inte hur det är med regions-låsningen. är den upplåst från början eller måste man ha någon speciell firmware?

Nackdelen med att köra omodifierad firmware till sin nec är att man blir fast med rpc2 (regionsskydd), riplock (begränsning av hastighet vid inläsning av css-krypterad data), inget bitsettings-stöd (dvs stöd för att ändra bitsetting på vissa medier) samt att de modifierade oftast lägger till stöd för ytterligare dvd dye:s.
Men det är klart, om man har hittat ett par skivor som fungerar jättebra med sin firmware så är det bara att köra på... tills man råkar få en sämre batch utav de skivorna eller om man byter till något annat medie som som även det strular, då kan det vara läge att prova en annan firmware.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Här hittar du bra firmware:s för Nec:s ND-series brännare.
Jag kör själv med liggy:s 2.TF firmware i min 3500:a och brännaren flyger fram med denna

http://liggydee.cdfreaks.com/page/

Håller klart med, använder själv Liggy's och Dee's firmware på min 3520. Tänk bara på att garantin (om du har någon) går åt skogen då du flashar om brännaren med en modifierad firmware.

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Håller klart med, använder själv Liggy's och Dee's firmware på min 3520. Tänk bara på att garantin (om du har någon) går åt skogen då du flashar om brännaren med en modifierad firmware.

Och skulle enheten gå sönder (strömmen just när den inte får göra det, dvs just precis i det ögonblick då man håller på och uppdaterar firmware:en ) så gör det ju inte så mycket då en ny kostar ynkliga 500kr (+frakt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men måste man typ sätta dvd-spelaren på secondary master eller? det stod något om det på den riktiga firmwaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
Men måste man typ sätta dvd-spelaren på secondary master eller? det stod något om det på den riktiga firmwaren.

Det är inget måste. Kör du windows-flashern så väljer du bara vilken nec du vill flasha i dropdown-menyn (utifall du har fler än en enhet i datorn) och trycker på upgrade.

Äldre versioner utav nec:s egna dos-baserade flashprogramvara var man dock tvungen att ange vilken enhet som skulle uppgraderas via parametrar. Men det behöver du inte bry dig om då detta är historia vid det här laget då alla firmware:s som är av intresse kommer förpackade med windows-baserade firmware-uppgraderare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den bästa sidan för NEC-3500A firmware.

http://www.micheldeboer.nl/firmware/3500.html

Permalänk
Medlem

En bra sida som samlar på många original och modifierade firmwares är www.rpc1.org , som namnet RPC1 säger så länkar sidan till många nyttiga regions upplåsning.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch