Koppla ihop två datorer och skicka filer mellan dem

Permalänk

Koppla ihop två datorer och skicka filer mellan dem

Jag har två datorer, en med 200 gb hdd och en med 80 gb. Kan man koppla ihop dem och skicka filer mellan dem på något enkelt vis eller är det svårt? Hur gör man?

mvh

Visa signatur

2.4 ghz P4, MSI 6800 GT, Creative SB Audigy 2, 1 gb ram, 200 gb hdd.

Permalänk
Medlem

det enklaste är om du har nätverkskort i bägge, då behöver du en korsad nätverkskabel.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

om du har giggabit kort i datorerna kommer d gå me en jäkla fart.. mvh //robin

Visa signatur

kasse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det enklaste är om du har nätverkskort i bägge, då behöver du en korsad nätverkskabel.

Har du hyfsat nytt nätverkskort i nån av datorerna så behöver du bara en "vanligt" tp-kabel, de lite nyare korten klarar av det ändå!

Har två datorer med Gbit lan och en 100 Mbit switch, men när det är dags att t.ex. föra över lite DVD mellan datorerna så går det betydligt mycket fortare att ta ur kabeln ur switchen och dra den direkt till den andra datorn istället :-).
Då går det inte åt en korsad kabel iaf!

Permalänk

Så vad behöver man, 2 datorer med var sitt nätverkskort och en "vanlig" LAN kabel ?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Så vad behöver man, 2 datorer med var sitt nätverkskort och en "vanlig" LAN kabel ?

Ska man koppla utan en switch så måste man har korsad kabel.

edit: Har jag för mig. Kanske är nått nytt hitte på att köra med vanlig.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

auto-Mdi/mdx är en funktion som finns på nyare switchar och innebär att den känner av om det är en korsad eller rak kabel som används och anpassar sig efter det.
Om det finns nätverkskort med denna funktion har jag ingen aning om.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Hur gör jag sedan för att skicka filerna? Behövs inga program eller nått sånt?

Visa signatur

2.4 ghz P4, MSI 6800 GT, Creative SB Audigy 2, 1 gb ram, 200 gb hdd.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att koppla en firewire-kabel mellan datorerna (finns ofta firewire-kontakter på nyare moderkort). WindowsXP fixar ett litet nätverk då, eventuellt kan man behöva köra guiden för nätverksanslutning för att få det att funka. Man brukar kunna komma åt mappen "delade filer" på de andra datorerna i nätverket så man kan flytta dit. Man kan även själv välja att dela ut andra mappar om man vill det. Alternativt kör man en ftp-server på ena datorn och ftp-klient på den andra.

Vanlig firewire är 400 Mbit/s så det är snabbare äm 100 mbit nätverkskort men slöare än gigabit-nätverk. Jag kan överföra ca 20 megabyte/sekund i praktiken mellan mina två datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dolf_meister
om du har giggabit kort i datorerna kommer d gå me en jäkla fart.. mvh //robin

Har två datorer av samma typ, som båda har två stycken GBit-utgångar.

En utgång (från båda datorerna) använder jag till en 100MBit switch och internet. Kan jag samtidigt koppla ihop datorerna genom de lediga GBit-utgångarna och få mycket snabb access mellan dem?

Kör XP Pro/SP2

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Om båda datorerna är kopplade till samma switch så har du redan ett nätverk.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Har två datorer av samma typ, som båda har två stycken GBit-utgångar.

En utgång (från båda datorerna) använder jag till en 100MBit switch och internet. Kan jag samtidigt koppla ihop datorerna genom de lediga GBit-utgångarna och få mycket snabb access mellan dem?

Kör XP Pro/SP2

Det undrar jag med. Funkar detta skulle det bli billigt och bra. Bara en nätverkskabel mellan när man vill tanka snabbt.

Men, funkar det?

Kan man ha båda nätverkskorten kopplad och aktiva samtidigt fast till olika nät?
Om det går, hur gör man inställningarna då, eller behöver man inte göra några inställningar?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det ska nog funka men det är lite halvlurigt om båda datorerna kan nå varandra på flera sätt. Själv har jag en korskopplad nätverkskabel till gigabit nätverkskort mellan två av mina dattorer som också är anslutna trådlöst till nätverket via min trådlösa router.

För att utnyttja den snabba länken måste jag ha koll på ip-adresserna. Jag kollar status för nätverksanslutningen och kan där utläsa ip-adressen för den egna datorns gigabit-port. Så gör jag samma sak på den andra datorn. Slutligen skapar jag en nätverksanslutning under "mina nätverksplatser" däe jag matar in ip-adressen till den andra datorns gigabit-port och då får jag kontakt över nätverket. För förstås aktivera fildelning för att komma åt filerna också, alternativt köra med ftp mot en ftp-server på den aktuella ip-adressen.

Kliskar jag mig däremot till datornamnet för den andra datorn under mina nätverksplatser så går det via det trådlösa nätverket.

För att slippa krångla så har jag skapat nätverksenheter så det ser ut som hårddiskar i utforskaren och då kan jag kopiera direkt mellan datorerna via snabba förbindelsen.

Det kanske finns bättre sätt att lösa det på men jag är ingen nätverksexpert utan fick trixa lite för att få detta att funka. Innan så körde jag på samma sätt via firewire mellan de båda datorerna eftersom ena datorn saknade gigabit-nätverks-port. Jag trodde det skulle gå snabbare att köra gigabit istället för firewire så jag köpte ett nätverkskort och kosrskopplad kabel men i praktiken är det knappt någon skillnad mellan 400 mbit/s och 1000 mbit/s. Är väl hårddiskarna som begränsar misstänker jag.