Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Chassi/nätagg som kan leverera tystnad

Permalänk
Medlem

Chassi/nätagg som kan leverera tystnad

Högst upp på min prioritetslista inför den nya datorn står det följande: EN ACCEPTABEL LJUDNIVÅ OCH INGEN RESONANS! (Ja, det är väl resonans när hela chassit börjar skaka ).

Jag har verkligen ingen erfarenhet om varken chassis eller nätaggregat, därför vänder jag mig till er. Jag skulle med glädje mottaga rekomendationer på både fina/funktionella/sexiga/välplanerade/glada chassin chassin. Har redan fått tips om P180 (1400kr), vilket tydligen skall vara trevligt när det gäller att skapa tystnad. Frågan är då; Finns det några värdiga konkurenter som kan vara intressanta när man försöker bygga en pc med en rimlig ljudnivå?

Burken måste självklart ha ett nätagg som inte låter allt för mycket heller. Då burken kommer vara tämligen kraftfull krävs det väl lite kräm i lådan (dock ingen SLI). Av samma person som rekomenderade P180 fick jag tipset om att skaffa mig en Seasonic S12 430W (800kr). Finns här något annat alternativ?

Notera att jag inte är ute efter något helt tyst system, utan ett system vars ljudnivå är acceptabel. Som jag har det nu är det hemsk, det vill jag bli av med snarast

Tacksam för svar.

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem

Tagan gör bra och tysta nätagg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag lägger också in en röst för Tagan. Det blir dock lite varmt, men värme eller ljud är något man i regel får välja mellan.

Permalänk
Medlem

Seasonic kanske inte är ditt bästa val då det använder sig av en 120mm-fläkt som drar luften från "fel håll" när det gäller just P180. Satsa på ett Tagan 420 eller 480W med 80mm-fläktar.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Ett Tagan EasyCon med 120mm är tyst.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Tagans Dula Fan Silent med två 80mm är riktigt tyst.
Som siikah sa blir det varmt men inte i farliga temperaturer.

Permalänk
Medlem

Chill Innovation har väldigt tysta nätagg ! http://www.chill-innovation.com

Har ett själv ! (TYST)

Visa signatur

Intel 9900k | Maximus XI Extreme | 32GB Ram | 2xEvo 970 SSD | ASUS Strix RTX2080 Ti | Lian Li O11

Permalänk
Medlem

hiper type-R tyker jag då är väldigt tyst..

Visa signatur

Amd, Dfi lanparty Sli-d, amd opteron 146 2.0@3.1ghz, ballistix 512mb 500@600mhz, hitachi 160gig sata, 17" tft skärm 8ms,

Permalänk
Medlem

Kör FSP jag. Har mest problem med att Zalman-kylare som vibrerar och har sig. Min 7700alcu låter på tok för mycket på 5,5V... och är den del som låter något alls i datanmaskinen.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

En P180 tycker jag du ska satsa på. Sedan ett Tagan 2force 430W eller högre (för att få ett tyst och stabilt agg med 2x80mm som är byggt för maximalt utnyttjade av P180s tunnel i botten). Det har dock visat sig att agg med 120 mm fläktar också fungerar helt okej.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tagan verkar onekligen som ett väldigt trevlig nätagg som inte heller är allt för dyrt (675 från datorbutiken, där jag tänkte beställa resten av mina delar). Men chassit är jag lite fundersam över. P180 verkar trevligt, dock är det bristvara i varenda butik och det verkar ej komma in förrens någon gång i oktober. Vad finns det mer för vettiga val? Helst något som bor i datorbutiken.com gärna ett miditower med bra upplägg, tänkte stoppa i någon sorts alterantiv och tystare kylning till processorn (X2 3800+) - så rekomendera gärna chassi samt kylare!

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem

SLK3000B... 500kr utan nätagg Rikigt bra chassi för att få en tyst dator. Sök runt lite, så kommer du hitta en hel uppsjö med positiva kommentarer. Annars är kanske acousti-case något ?

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Asso.. sätta in Bitumen(även 4 mm finns) & skummgummi kommer inte på fråga? då duger ju många chassin (antar ja).
Eljest är ju zalman bra på de mesta.
Har massa gratis bitumen från volvo å de luktar inget, som vissa sagt.
Satt det på varenda liten plåtbit i chassit typ tillome täckluckorna på kortslottarna låter av vibration om man inte sätter dit fingret lr då bitumen ... har ja upptäckt.

Permalänk
Medlem

Noise Control , midi- eller Fulltower..
Midi:
http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=370
Full :
http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=372
Till fulltowern finns det något som kallas Whisperbox ,
en lådkonstruktion som tar bort nästan allt ljud från baksidan
på burken... Vet inte om den finns till midi´n.
Hursomhelst, jag vet en kille i västerås som har dom där till
salu... vill du kontakta han så skicka ett pm till mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tagan eller hiper om du vill ha ett tyst agg,

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag kör ett P180 med Seasonic S12 430W. Har tagit ut fläkten i nedre kammaren och tejpat igen chassit runt nätagget så att nätagget drar all luft frammifrån, förbi hårddiskarna, och sen genom själva nätagget. Det finns lite utrymme runt nätagget så även ett med bottenmonterad fläkt går att köra utan problem. Visst, en med fläktarna bak/fram är lite bättre ut flödessynpunkt, men S12-agget är så pass tyst att jag vill inte byta bort det.

Tyst, stabilt och inte alls varmt heller. Helt perfekt tycker jag

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

hade köpt seasonic s12 500w eller Elan vital greenger 500w.. annars e tagans easyconnect också gryma.. Tror de mer e en smaksak.. Alla är stabila .

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk

Igår slocknade andra agget på ett halvår så nu får det vara slut på budgetvarianter. Vad måste man tänka på när man köper en ny nätdel? Jag kör AMD och gamla vanliga IDE-diskar, funkar de flesta aggen eller måste man kolla kompabilitet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
En P180 tycker jag du ska satsa på. Sedan ett Tagan 2force 430W eller högre (för att få ett tyst och stabilt agg med 2x80mm som är byggt för maximalt utnyttjade av P180s tunnel i botten). Det har dock visat sig att agg med 120 mm fläktar också fungerar helt okej.

hur högljudd är Tagan 2force 430W
hittar inte vad det ligger på för dB

men antar att det är tyst eller lika tyst som de andra i tagan serien typ 21dB

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

För att få ännu tystare, köp ett Antec Phantom eller annat bra fläktlöst nätagg (Kan tyvärr inte rekomendera FSP Zen för byggnad av tyst bygge av olika själ), sätt det i nedre kammaren och sätt en nexus 120mm fläkt framför och kör den på 5V.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Min dator är helt tyst, lite brumm från hårddisken ibland.
Kolla signaturen.

Visa signatur

Asus Maximus Gene V | Intel® Core™ i7-3770K | Corsair Vengeance 16Gb
Asus GTX 980 Ti Strix | Asus ROG Xonar Phoebus
ASUS PCE-AC88 | 2 x OCZ ARC 100 240Gb - RAID0
Be-quiet! Dark Power Pro 10 550W | Be-quiet! Dark Rock 3