Permalänk
Medlem

Dator problem! =/

Hej!
Det är så att jag har problem med min dator som så att den vid särkilt utvalda tillfällen låser sig totalt,startar om sig eller låser/stänger ner spelet jag spelar för stunden..

Jag har haft dessa problem ett tag(var en period i maj till juni/juli och sedan frösvann problemen till mitten/slutet av augusti. Innan dess har dock allting fungerat fint i princip förutom en period i vintras/våras då jag spelade NFSU2 och först upptäckte problemet.) och de börjar bli väldigt störande då jag behöver en fungerande dator i de mest kritiska stunder av mitt spelande/arbetande. (De flesta gångerna händer då jag spelar World of Warcraft men det har även skett när jag skrivit någonting på datorn/surfat eller liknande.)

Datorn jag använder är inte direkt ny men har hängt med väldigt bra enligt mig..
Den är lite mer än 3 år gammal och dess specifikationer är:

Operating System:
Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 2

Processor:
AMD Athlon(tm) XP 2200+, MMX, 3DNow, ~1.8GHz

RAM:
768MB RAM (DDR så vitt jag vet)

DirectX:
Version: DirectX 9.0c

Hårddisk:
Minne: 120 gb

Grafik:
Card name: NVIDIA GeForce4 Ti 4600
Display Memory: 128.0 MB

Ljud:
Description: Creative SB Audigy Audio [9400]
Description: Avance AC97 Audio

Det jag behöver hjälp med är huruvida jag ska få stopp på dessa ytterst störande lockups som alltid kommer vid fel tillfälle :S

Jag kan tänka mig att jag kan behöva byta sådana saker som Processor,Gfx-kort och köpa mer RAM-minne men då jag aldrig hållt på med datorer på detta sätt ber jag er med mer erfarenhet att hjälpa mig med att hitta vilka delar som ska/bör bytas ut etc.

Jag har inte hur mycket pengar som helst (döh?!) och önskar därför behålla högtalare, dvd-rom och brännare och så vidare istället för att köpa en helt ny dator, därav min fråga.

Tack på förhand! MVH Björn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner programmet nu men det vill inte riktigt starta igång för mig =/

Jag laddade ner filen: Download - Memtest86 v3.2 ISO image (zip) skapade sedan en Image fil med hjälp av Nero men jag har som sagt problem me att få igång själva programmet så lite hjälp med detta skulle uppskattas *iq-fiskmås*

Permalänk
Medlem

Du bränner över själva imagefilen som du packade upp ifrån zipfilen genom att välja "bränna ifrån image" i brännprogrammet och sen bootar du ifrån cd:n som sedan kör ett testprogramm i en oändlig loop tills du avbryter det men låt det köra en runda iaf och om det inte hittat något fel på minnena så är dom iaf inte "trasiga".