Samsung 970p [recension+STORA bilder]
Har kollat omkring lite och sett att en väldig massa folk är intresserad av Samsungs nya TFT skärm 970p. Så nu när jag köpt en själv så har jag blivit tillfrågad att skriva en recension om den så här kommer den.
Inledning:
Det hela började när jag köpte min nya dator för en ca 3 månader sedan, innan dess har jag inte varit särskilt intresserad av TFT skärmar. Men efter sett alla dessa nya TFT skärmar med låga responsetider som ska kunna matcha crt skärmarna blev jag riktigt sugen. Då min gammla 19" CRT tog för mycket plats och hindrade mig från att kunna skriva för hand framför skärmen började jag kolla efter en TFT skärm. Mina krav var att den skulle vara snygg, bra responsetid, klara nya spel utan problem, inga döda pixlar och verklingen ingen ghosting. Eftersom kraven var såpass höga visste jag redan från början att jag får kolla på nya skärmar med ganska höga prislappar. Så jag började läsa och fick snabbt upp ögonen för Samsung 970p, så bestämde mig att den ska jag ha! Fick vänta några veckor på den men nu är den äntligen här stående på mitt skrivbord.
Specifikationer:
Upplösning: 1280 x 1024
Bildyta (verklig): 19"
Responstid: 6ms
Kontrast: 1000:1
Ljusstyrka: 250cd/m²
Pixelstorlek: 0,294mm
Betr.vinkel (H/V): 178° / 178°
DVI: Ja
VGA: Ja
Färg: Silver/Vit
Högtalare: Nej
USB: Nej
TCO: TCO-03
Garanti: 3 år
*****LÄS******
För er som inte känner till TFT skärmar så väl tänk NOGA på att ni inte tar i displayn när ni tar upp skärmen ur lådan. Starka tryck mot TFT displayar kan ha sönder hela skärmen, lite surt att slänga 5,3tkr i sjön :). Så se till att ni tar i själva skärmen och altså inte i displayn, tänkte bara varna så att man inte glömmer bort det.
Bilder:

Här har vi kartongen

Kartongen öppnad, tyvärr har jag redan plockat ur datorn men det är så det kommer se ut :).

Skärmen uppsatt på mitt skräpiga skrivbord ;). Bilden blev lite dålig pga att jag missade att stänga av blixten.

Här har vi foten på skärmen, också lite otydlig, tror inte jag kommer bli fotograf någon gång snart ;).

Här har vi skärmen bakifrån.

Snett bakifrån.

Här har vi dosan där du kopplar in strömen och dvi/vga kabeln.

Samma dosa från andra hållet.

Skärmen snett framifrån.

Här har vi foten på datorn när datorn är igång (det som lyser är On knappen).

Här har jag vridit monitorn 90 grader.

Vridit själva skärmen 90 grader.

Skärmen igång framifrån.

Vriden 90 grader.

Här har vi strömkällan

Vinklad rätt uppåt ifall du bor i taket.

Framifrån med bakgrund i mörker.

Framifrån med bakgrund i ljus.
Jag är medveten om hur sjukt stora bilderna blev, men har inte tid att förminska dom nu, men lovar att det ska jag göra imorgon ;).
Det var dom bilderna, är ingen fotograf men gjorde mitt bästa :).
Var medveten om att jag kan ha missat eventuella inställningar när dom här bilderna togs.
Första intryck och installation:
Första intrycket var nog dess anorlunda men fräcka design, tyckte starkt om skärmen direkt. Den är ganska så stilren och är extremt flexibel med en riktigt cool design.
Var ganska nervöst att starta skärmen för första gången, alla möjliga tänk om flög igenom huvudet men skärmen startade fint.
Installationen var rent ut sagt hemsk, inget funkade som det skulle.. Nu vet jag därimot vad jag gjorde för fel, det funkar så att autostarten öppnar i webbläsaren, men denna har ENDAST stöd för Internet Explorer, och eftersom jag kör Firefox funkade det inte. Men när man väll kör i Internet Explorer funkar allt gallant och är väldigt lätt att installera.
***Läs***
Ibland vill det inte riktigt öppna sig om man har en annan webbläsare en Internet Explorer, öppna do internet explore och skriv in D:\manual\swe\02_htm\Index.htm i navigerings runtan så ska det funka fint.
Kontorsmiljö:
Skärmen är trevlig att titta på, inte störande på något sätt, stilren design, bilder och allt är väldigt klara.
Film:
Jag har kollat på The Transporter 2, den snabba scenen i början där dom slåss och även endel fight scener i The Island. Såg inga tecken på "Ghosting" eller eftersläpningar. Flöt på kanon bra och körde i fullscreen hela tiden, märkte inget som inte var som det skulle.
Spel:
Jag har spelat Battlefield 2 i ett par timmar samt Quake 4 och F.E.A.R i någon timma. Tyckte alla spelen såg lite anorlunda men kom ganska snabbt fram till att det helt enkelt var ljusare en vad jag haft på min CRT skärm. Märkte inga problem alls medan jag spelade något av spelen, funkade helt perfekt. Körde också alla spelen i 1280x1024.
Eftersom jag ville ha skärmen till spel bland annat så var detta verkligen possitivt, hade blivit väldigt missnöjd om den inte hade klarat av snabba spel av olika anledningar.
Analog/Digital:
Jag har tyvärr bara hunnit testa med DVA men tvivlar att det ska vara några problem för er som vill köra VGA.
Pivot:
En mycket användbar funktion för er som skriver långa dokument och programmerar, jag gör en hel del av båda så blev väldigt imponerad av denna funktionen. Skärmen roterar du hur lätt som helst utan att behöva göra något och lika enkelt tillbaka. När man skriver långa dokument kan det vara väldigt behaglit att vinkla skärmen, då man inte behöver scrolla lika ofta och får en bättre överblick.
Vinkel/Lutning:
Skärmen är helt otroligt rörlig, man kan röra den mer eller mindre hur som helst. Synvinkel som Samsung säger är 180 grader och det håller jag med om till 100%. Kollar man rakt från sidan så har man nästan precis lika bra bild som om du kollar rätt framifrån, från sidan får du något ljusare bild men det är inte mycket.
Infogade bilder där ni kan se hur den ser ut i olika vinklar under bilder.
Plus:
- Bra bild
- Fungerar kanon i spel/film
- Stillren design.
- 6ms
- 16.7milj färger
- Hög kontrast
- Inga döda/skadade pixlar (3år död pixel garranti)
- Pivot
- DVI-kabel ingår
- 3 års garanti ingår
- Klarar höga upplösningar och Hz.
Minus:
- Inga knappar på skärmen mer en On knappen. (kan vara minus)
- Bara i vit (Kan vara minus, jag gillar vit så klagar inte )
Övrigt:
Köpte skärmen från inet inne i Göteborg och prislappen på denna skärmen ligger på runt 5300kr.
Vill tacka:
Inet.se (för att dom höll skärmen åt mig)
Phalle För att jag lånade hans uppsättning på recensionen han skrev om Samsung 940B.
Vill också tillägga att jag beklagar eventuella stavningsfel då jag inte haft tid att korrektur läsa denna recensionen. Även för utebliven information och kommer att komplitera denna recensionen med tiden. Är annars väldigt nöjd med skärmen och den funkar helt kanon bra, tycker helt klart att det är en av dom bästa 19" skärmarna ute idag.
Om ni har några frågor så får ni gärna posta dom här.
Vill också ta tid att säga att detta är min första recension så skulle vara snällt om ni inte grillade mig :).
// Wolf_Return